מי שמכיר אותי יודע שלפני שהפכתי לעורכת דין עבדתי במשטרה (גם) בתפקיד של שוטרת תנועה. בינינו, לא אהבתי לרשום דוחות לנהגים. העדפתי יותר לעסוק בהכוונת תנועה או בטיפול בתאונות.
בכל אופן, כאשר נאלצתי לבצע אכיפה, רבים מהנהגים היו אומרים לי משפט בסגנון הזה :"חנה, את צודקת, עשיתי עבירה. אין בעיה תני לי לשלם קנס אבל רק בלי נקודות...". אחרי שנכנסתי לתחום עריכת הדין ב-2010 והתחלתי לייצג את הנהגים, הבנתי יותר את המשמעות של הנקודות ובמילים מקצועיות, את "שיטת הניקוד". בכתבה זו זה אנסה לעשות לכם סדר בשאלות ואסביר כיצד לפעול.
שיטת הניקוד, היא דרך למעקב אחר נהגים המורשעים בעבירות תעבורה. השיטה עניינה בנהגים אשר הורשעו בעבירות תנועה לעיתים קרובות ובעלי הרשעות חוזרות ותקפות.
כאשר נהג מורשע בעבירה, מלבד העונש שיוטל עליו (למשל: פסילת רישיון נהיגה או קנס) ישנן עבירות בהן יוטלו על הנהג גם נקודות אשר נצברות לחובתו. הסנקציה בגין צבירת נקודות היא משתנה בהתאם לכמות הנקודות שצבר הנהג.
לפניה ישירה אל משרד עו"ד חנה דוד, לחץ/י כאן
הבהרה חשובה: אין יכולת לשוטר "לבחור" כמה נקודות להטיל על הנהג. זה לא בסמכותו.
לכל עבירה ישנו ניקוד ספציפי שנקבע על ידי המחוקק, והניקוד הוא זוגי בין 2 ל-10 נקודות. בדרך כלל, ככל שהעבירה חמורה יותר, מספר הנקודות שלצידה יהיה גדול יותר.
מדוע לא מומלץ לצבור "נקודות" בדו"ח?
בואו נאמר שזה ההיפך ממבחן בבית הספר. ככל שצוברים יותר נקודות - לא מראים ידע.
צבירת הנקודות מדווחת במערכת של משרד הרישוי. כלומר, ככל שצוברים יותר נקודות - אתם מראים שאתם בעלי חוסר ידע בתעבורה, אתם נהגים "בעיתיים" שצריכים אמצעי תיקון. ולכן "הפרס" יהיה בדמות סנקציות ממשרד הרישוי לדוגמא:
- קורס הכשרה בסיסית - לנהג שצבר לחובתו 12-22 נקודות תקפות.
- קורס הכשרה מתקדמת - לנהג שצבר לחובתו 24-36 נקודות תקפות.
- קורס הכשרה בסיסית ולאחריה הכשרה מתקדמת - לנהג שצבר לחובתו 24-36 נקודות תקפות.
- 36נקודות ומעלה - פסילת רישיון במשרד הרישוי למשך 3 חודשים.
- 72 נקודות ומעלה- פסילת רישיון ל-9 חודשים, מכון רפואי ומבחנים.
שימו לב כי אי ביצוע הדרישות של משרד הרישוי משמעותן - התליית רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי (שזו מילה נרדפת לפסילה).
מהי תקופת הצבירה? האם זה לכל החיים?
תוקפן של הנקודות הוא לשנתיים ואז הן לא מצטברות (כלומר אין להן משמעות בעצם), אולם במידה שהנהג צבר 22 נקודות במהלך השנתיים, תוקפן מתארך ל-4 שנים.
כיצד הנקודות נכנסות לתוקף?
תשלום הקנס משמעותו הודאה בביצוע העבירה וצבירת הנקודות לנהג.
אז אם אני לא אשלם לא יצטברו לי הנקודות?
ממש לא.
אי תשלום הקנס במועד יגרור צבירת ריביות והרשעה. המשמעות היא צבירת נקודות, נוסף על קנס וריבית פיגורים. אז אין טעם להתעלם ממועד התשלום.
אם מדובר בעבירת קנס שאין בצידה ניקוד, כדאי לי לשלם וזהו?
זה תלוי בסוג הנהג. אם מדובר בנהג חדש, מומלץ שלא לשלם לפני שמתייעצים עם עו"ד, כי ישנן עבירות שאסור לו לעבור ואין קשר למספר הנקודות שהוא צובר. לגבי נהגים "רגילים", השיקול הוא שלכם אם להודות בביצוע העבירה, גם אם הנקודות לא ישפיעו על מצב הרישיון.
אם צברתי נקודות ואני חושש מהסנקציות של משרד הרישוי, כדאי לי להגיש בקשה להישפט ולבקש את עזרת השופט בנקודות?
בכל יום רואים בבית המשפט אנשים שמבקשים מהשופט הקלה בניקוד לאחר שביקשו להישפט על הדו"ח. זה לא עוזר ולא תלוי בשופטים, זה לא בסמכותם. חשוב לדעת שמהלך כזה שאין בו מחשבה, עלול לסכן את הנהג בבית המשפט בכפל קנס ולעיתים אפילו בפסילה.
אז מה אסור לי לעשות לאחר קבלת דוח?
- אסור לרוץ ולשלם מיד. לשלם רק אחרי שאתם בטוחים שאתם מבינים את כל המשמעויות (לקיחת אחריות + נקודות).
- אסור לדלג על מצב בדיקת נקודות במשרד הרישוי (או בעמדות רישיומט) לעיתים תגלו שצברתם נקודות שלא ידעתם עליהן.
- אסור לשכוח את תאריך התשלום, כי כאמור שכחה משמעה הרשעה. על כן מומלץ לרשום ביומן את תאריך מועד התשלום ולשמור לכם העתק מהדו"ח, למקרה שיאבד. עד אז כדאי לעשות את הבדיקה של הסעיפים הקודמים.
עוד נקודות למחשבה:
- אם מדובר בדו"ח מצלמה שנשלח לבעל הרכב, כדאי לבחון האם אכן בעל הרכב הוא זה שנהג ברכב ביום ביצוע העבירה או מישהו אחר (שימו לב כי אם לא תבצעו הסבת דוח, הנקודות יזקפו לבעל הרכב).
- אם אין לכם עבר תעבורתי שנים רבות, ואתם נהגים זהירים - יש אפשרות להגיש בקשה להמרה באזהרה תוך 30 יום (יש קריטריונים מיוחדים). זאת למעשה אפשרות נוספת לבטל את הנקודות כמובן במידה והמשטרה תיענה לבקשה.
- לשקול האם כדאי להגיש בקשה להישפט ולשם כך מומלץ להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום התעבורה.
כיצד יוכל לסייע לי עורך דין?
עו"ד מומחה בתחום התעבורה יוכל לשקול אם כדאי להגיש בקשה להישפט בבית המשפט בהתאם לראיות עצמן, מצב הנקודות של הלקוח, העבר התעבורתי ועוד. לעו"ד תעבורה יש את הדרכים לבטל את הדו"ח במקרים המתאימים, או לתקן את סעיף העבירה בדו"ח לעבירה אחרת למשל לעבירה שאין בה ניקוד בכלל.
לסיכום, חשוב לא להתעלם מהדו"ח אולם לא להיות פזיזים מדי. כל החלטה בנושא הדו"ח, מומלץ שתיעשה לאחר בדיקה, מחשבה וייעוץ של עו"ד מיומן, מנוסה ומקצועי.
עורכת דין חנה דוד עוסקת בתחום התעבורה על כל היבטיו כולל תאונות דרכים, שכרות, מהירות, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה בקלות ראש, נהגים חדשים, עבירות קנס, ייצוג נהגים בבית המשפט לתעבורה ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
לפניה ישירה למשרד עו"ד חנה דוד - 053-7105221