צו הריסה הוא צו משפטי המחייב הריסת מבנה או חלק ממנו. צו הריסה יכול להינתן במסגרת צו הריסה מנהלי (שניתן על ידי הרשות המקומית על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה) או צו הריסה שיפוטי, שניתן על ידי בית המשפט המוסמך.

הצו ניתן כאשר נעשתה בנייה ללא היתר או נעשתה בנייה אשר חורגת למעשה מתוכניות הבנייה העירוניות או הארציות. מטרתו של צו ההריסה המנהלי היא למנוע "קביעת עובדות בשטח" ולאפשר לרשויות להתמודד במהירות וביעילות עם הבנייה הבלתי חוקית. החוק הרלוונטי לעניין זה הוא חוק התכנון והבניה, הכולל את סעיפים 239(א) ו-237(א) המפרטים את התנאים להטלת צו הריסה ולמי קיימת הסמכות להוציא צו הריסה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין מור ושות', לחץ/י כאן

מי רשאי להוציא צו הריסה?

על פי החוק, תובע עירוני רשאי לבקש מבית המשפט המוסמך להורות על הריסת עבודות אסורות, אף אם לא הוגש כתב אישום, אם קיים עניין ציבורי מיוחד במתן הצו. בית המשפט רשאי לתת את הצו אם לא נמצא מי שביצע את העבודה האסורה, או שלא ניתן להוכיח מי ביצע אותה, או שמבצע אותה אינו בר ענישה מסיבות שונות, כגון התיישנות.

החוק גם מאפשר למנהל יחידת האכיפה הארצית או למהנדס הוועדה המקומית להוציא צו הריסה כאשר בוצעו עבודות בניגוד לצו הפסקה שיפוטי.

כדי להוציא צו הריסה נדרשת חוות דעת מנומקת של מהנדס, שצריכה להגיע מהוועדה המקומית שממנה מהנדס לערוך אותה. חוות הדעת צריכה לטעון כי המבנה או חלק ממנו נבנה ללא היתר או חרג מההיתרים הנדרשים, כגון התב"ע.

מטרת צו ההריסה - השבת המצב לקדמותו

מטרתו של צו ההריסה המנהלי אינה להעניש את בעל הנכס אלא להשיב את המצב לקדמותו. השלב המנהלי הוא השלב הפשוט והיעיל ביותר לאכיפה נגד בנייה בלתי חוקית ושימוש נכון בו יוצר הרתעה של ממש מפני המשך התפשטות תופעת הבנייה הבלתי חוקית.

מחלוקות סביב צו הריסה

עם זאת, השימוש בצו הריסה כפוף לכללי המשפט המנהלי. הצו עשוי לפגוע בזכות הקניין, שהיא זכות יסוד ועשוי לגרום לנזקים כספיים משמעותיים. לכן, על רשויות האכיפה לעשות שימוש מושכל ואחראי בסמכות אשר ניתנה להן. הוראות החוק מאפשרות לרשויות האכיפה להחזיר את הוצאותיהן בביצוע הריסות באמצעות דרישת החזר הוצאות מבעל הנכס, דבר המעודד גם הריסה עצמית כאשר השקעתו של הקבלן עדיין קטנה יחסית.

מה ניתן לעשות אם קיבלתם צו הריסה?

אם קיבלתם צו הריסה, חשוב לפעול במהירות. את הבקשה יש להגיש לבית המשפט לעניינים מקומיים בהקדם האפשרי והדיון נקבע בתוך שבעה ימים. כדי לעכב את ביצוע הצו, יש להגיש בקשה לעיכוב ביצוע צו ההריסה המנהלי, שבית המשפט יכול לעכב במשך 15 יום. כדי לבטל את הצו, בניית הנכס צריכה להסתיים יותר מ-60 יום לאחר הגשת תצהיר המהנדס והבניין חייב להיות מאוכלס למעלה מ-30 יום מיום הגשת התצהיר.

ניתן לערער על צו הריסה במישור המנהלי. ניתן לערער עליו בעילות המנויות במשפט המנהלי, כגון חוסר סמכות, אי-חוקיות, חוסר סבירות וחוסר תקינות ההליך המנהלי. ניתן גם לבחון את הפגיעה באינטרס הציבורי אם הנכס עומד על תילו.

אילו טענות אפשר לטעון במישור המנהלי?

כמו כל החלטה מנהלית, ניתן לתקוף אותה למשל באחת מהעילות המנויות במשפט המנהלי:

  • היעדר סמכות
  • היעדר חוקיות
  • אי סבירות
  • אי תקינות ההליך המנהלי. תקינות ההליך המנהלי וסבירות הן שתי עילות שניתן להפעיל ביחס לאופן הפעלת שיקול הדעת על ידי הרשות.
  • האם התשתית העובדתית שעמדה לפני הוועדה אכן הונחה כראוי.
  • אי הפעלת שיקול דעת, או הפעלתו באופן שרירותי, יכולה לפסול החלטה מנהלית.

צו הריסה כענישה פלילית

צו הריסה יכול להינתן גם בהליך פלילי בו מבוצעת חקירה על ידי מפקח מוסמך ולעיתים מוגשים כתבי אישום בגין ביצוע עבירות אלה.

עיקר העבירות הן ביצוע בנייה ללא היתר או שימוש בנכס הבנוי ללא היתר וניתן לומר כי שימוש שכזה אינו מתיישן לעולם בשל העובדה כי השימוש נעשה כל יום מחדש בנכס הבנוי ללא היתר כדין.

אישום בעבירות תכנון ובנייה יכול להוביל לקנסות משמעותיים וצווי "התאמה" לפיהם יש להכשיר את עבירת הבנייה על ידי הוצאת היתר כדין או החזרת המצב לקדמותו.

אם צו ההריסה ניתן במסגרת ענישה פלילית ולא בהליך מנהלי, תיקבע מידת אשמתו של העומד לדין. הפרמטרים להבחנה בין דרגות האשמה בביצוע עבירה של "בנייה בלתי חוקית" או "שימוש חורג שלא כדין" הם הרווח שהפיק הנאשם מהבנייה או מהשימוש החורג, משך התקופה שבה עדיין עמדה הבנייה הבלתי חוקית על תילה או תקופת השימוש החורג, הריסת הבנייה הבלתי חוקית או הפסקת השימוש החורג טרם מתן גזר הדין, והפרת צווים שיפוטיים. הרווח הכספי יכול ללבוש צורות שונות, כגון הרווח בפועל שהפיק מהעבירה או החיסכון בהוצאות הכספיות שהיה עליו להוציא אלמלא ביצע את העבירה. נאשם שהפיק רווח כספי בסך 5,000 ₪ מביצוע עבירת בנייה בלתי חוקית או שימוש חורג שלא כדין, יקבל עונש שונה מנאשם שביצע את אותה עבירה והפיק ממנה רווח כספי בסך 100,000 ₪.

לסיכומו של דבר

צו הריסה משמש למאבק בבנייה הבלתי חוקית ולהשבת המצב לקדמותו. בעוד שהוא מפר את זכות הקניין, הוא כלי יעיל כאשר נעשה בו שימוש אחראי. על בעלי נכסים העומדים בפני צו הריסה לפעול במהירות ולהגיש בקשה לעיכוב ביצוע הצו. ניתן לערער על צו הריסה במישור המנהלי בעילות שונות, לרבות פגיעה באינטרס הציבורי. אם יינתן במסגרת ענישה פלילית, מידת האשמה של הנאשם תיקבע על סמך מספר פרמטרים.

חשיבות הליווי המשפטי

בניתם באופן לא חוקי? היה ביקור של מפקח בניה בנכס ונחקרתם? קיבלתם צו הריסה או צו הפסקת עבודה? הוגש נגדכם כתב אישום? מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו ונוכל לייעץ לכם כיצד לפעול.

עורך דין גלעד אברהם (צילום: חברת עורכי דין מור ושות')
עורך דין גלעד אברהם, ראש מחלקת תכנון ובניה במשרד עורכי דין מור ושות' | צילום: חברת עורכי דין מור ושות'

למחלקת מקרקעין תכנון ובניה במשרד עורכי דין מור ושות׳, ניסיון משפטי רב. משרד עורכי דין מור ושות' משרד ותיק ומוביל בירושלים בתחום המקרקעין, עם דגש על תחום התכנון והבניה. מחלקת תכנון ובניה במשרד מור ושות', עוסקת בעניינים הקשורים בהסדרת בניה חוקית, ייצוג בעלי זכויות מול רשויות בענייני צווי הריסה, עררים במסגרת חוק התכנון והבניה וייצוג בוועדות ערר ובתי משפט, ועוד.

הכתבה באדיבות האתר din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד מור ושות' - 053-7429285