עולם התעופה טומן בחובו סיכונים ואי נעימויות המתרחשים לצערנו חדשות לבקרים. חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב-2012, מסדיר את מערכת היחסים בין נוסע לבין מפעיל הטיסה בכל הקשור לטיסות ממדינת ישראל, אליה או בשטחה. טיסה שבוטלה מוגדרת בסעיף 1 לחוק שירותי תעופה כטיסה שלא התקיימה או כטיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס. מועד ההמראה נקבע עפ”י המועד בו התנתקו גלגלי המטוס ממסלול ההמראה ולא ממועד ההתנתקות מהשרוול.
לפניה ישירה למשרד עורך דין יצחק מימון, לחץ/י כאן
מהן זכויותיו של נוסע שהונפק לו כרטיס ל"טיסה שבוטלה"?
סעיף 6(א) לחוק קובע, כי נוסע שהונפק לו כרטיס ל"טיסה שבוטלה", יהיה זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן את ההטבות האלה במצטבר: (1) שירותי סיוע (2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע (3) פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה לחוק. התוספת הראשונה לחוק שירותי תעופה קובעת את סכום הפיצוי עפ”י מרחק הטיסה מהיעד: עד 2,000 ק”מ - 1,320 ₪, עד 4,500 ק”מ - 2,120 ₪, מעל 4,500 ק”מ - 3,180 ₪.
1. הטיסה שלכם המריאה בעיכוב של עד 2-5 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?
הנוסע יהיה זכאי לקבל מחברת תעופה שירותי סיוע כגון שיחת טלפון, מזון ומשקאות. אך לא קיימת לנוסע זכאות לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.
2. הטיסה שלכם המריאה בעיכוב של עד 5-8 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?
הנוסע יהיה זכאי להשבת התמורה עבור כרטיס הטיסה או בחירת כרטיס טיסה חלופי, מזון ומשקאות, שיחות טלפון, ובמקרים חריגים אף לינה והסעה. אך לא קיימת לנוסע זכאות לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.
3. הטיסה שלכם המריאה באיחור של מעל 8 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?
הטיסה תיחשב כ"טיסה שבוטלה" בהתאם לסעיף 1 לחוק שירותי תעופה. לפיכך, הנוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.
4. האם בכל מקרה שהטיסה בוטלה תהיו זכאים לפיצוי?
בחוק שירותי תעופה נקבעו נסיבות לפיהן נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי: (1) הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו, לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות. (2) הטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות. (3) הטיסה בוטלה כדי למנוע חילול שבת או חג. בנוסף, יהיו מקרים נוספים כגון: (4) במידה והנוסע קיבל הודעה על עיכוב הטיסה או ביטולה 14 ימים מראש. (5) במידה ועברתם את מגבלת ההתיישנות, היינו, מעל 4 שנים מיום ביטולה או עיכובה של הטיסה. (6) במידה ומדובר בטיסה שבוטלה בין התאריכים 01.03.2020 -16.07.2021 בשל משבר הקורונה. (7) במידה ונוסעים בחרו לקבל כרטיס טיסה חלופי אך הגיעו ליעד באיחור. הכל כאמור תלוי במקרה שלכם ותלוי במשתנים רבים כגון מרחק הטיסה ומספר השעות שאיחרתם אל היעד משעת ההגעה המקורית.
5. הידעתם?
בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע שהונפק לו כרטיס טיסה פיצויים שאינם תלויים בנזק (פיצויים לדוגמה), סכום שלא יעלה על 10,590 ₪ אם מצא כי נעשה ביודעין על ידי מפעיל טיסה או מארגן אחד מאלה: (א) לא נתן הטבות לנוסע שסירב להטיסו, בניגוד להוראות סעיף 5. (ב) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו בוטלה, בניגוד להוראות סעיף 6. (ג) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו המריאה באיחור, בניגוד להוראות סעיף 7.
התנהלות נבונה לאחר ביטול טיסה או עיכוב בטיסה
לא אשקר לכם, הדרך תהיה לא קלה לפעמים. יהיו מקרים שיאמרו לכם כי הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתן, ביטולים או עיכובים בשל כוח עליון, תקלות טכניות ועוד. ראשית, לא להתייאש חלילה, חשוב להבין שאתם לא היחידים שזה קרה להם. שנית, חשוב להבין כיצד בתי המשפט השונים פוסקים במקרים אחרים ביחס למקרה שלכם. שלישית, חשוב להבין מהן הטענות שחברות התעופה וסוכנויות הנסיעות עלולות לטעון בפניכם. יהיו מקרים בהם סוכנויות הנסיעות יטענו בפניכם כי הן אינן "מארגן" בהתאם לחוק שירותי תעופה, אלא "סוכן נסיעות" כהגדרתו בחוק שירותי תיירות, התשל"ו-1976, וכל תפקידן התמצה ב"תיווך" בין התובעים למפעילת הטיסה. או לחלופין שלא הייתה להן שליטה על המתרחש בטיסה, ועל כן לא קיימת נגדן עילת תביעה. רביעית, אל תשכחו שאתם מתמודדים מול גופי ענק ברוב המקרים. לפיכך, חשוב לבחור נכון את ההליך המשפטי. ישנם מקרים בהם הליך של תביעה קטנה יהיה מתאים יותר, הן בשל גובה התביעה והן בשל דיני הראיות המקלים. אמנם אתם מייצגים את עצמכם בהליך של תביעה קטנה, אך גם הצד השני אינו יכול להיות מיוצג על ידי עורך דין. חמישית, אין כל מניעה שעורך דין ינסח עבורכם כתב תביעה עבור הליך של תביעה קטנה. בנוסף, יהיו מקרים בהם שליחת מכתב התראה מעורך דין לפני פתיחת הליך משפטי יכול להביא לפתרון המחלוקת ולשביעות רצונם של כל הצדדים.
חשוב ביותר להתייעץ עם עורך דין לדיני תעופה על מנת לבחור את הדרך המשפטית הנכונה והמתאימה ביותר למקרה שלכם.
עורך דין יצחק מימון עוסק במשפט מסחרי ואזרחי על כל גווניו, דיני תעופה, ביטול טיסות, אובדן כבודה, תביעות לשון הרע ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
לפניה ישירה למשרד עורך דין יצחק מימון - 053-6241091