בשעה טובה דני ודנה מתחתנים, האהבה וההתרגשות מורגשות היטב באוויר, לפני החופה הרב שעורך את הנישואין מבקש להסתגר בחדר קטן עם החתן, אבי החתן ואבי הכלה, במעמד זה דנים איזה סכום תוספת הכתובה ירשם בכתובה.
דני בהתרגשותו ואהבתו לא מעלה על דעת שהוא עלול להגיע לגירושין וכדי להוכיח זאת או בלחץ בני משפחתה של הכלה, הוא מצהיר על כך שהוא מתחייב על מיליון שקלים או מיליון ושמונה מאות שקלים כמניין חי.
לפניה ישירה אל משרד טוען רבני אביחיל צדוק, לחץ/י כאן
תביעת כתובה במסגרת הליכי גירושין
דני חותם על התחייבותו, ואת סכום הכתובה מקריאים בפני כל הנוכחים בחופה, וכשמקריאים את סכום הכתובה נשמעת קריאת התפעלות בחלל האולם. דא עקא שלאחר כמה שנים האהבה כבר לא אותו דבר והנישואין עולים על שרטון, במסגרת הליכי הגירושין כחלק מהמאבק המשפטי דנה תובעת את כתובתה.
דני עונה, לא דמיינתי לעצמי שאגיע למצב שאתבע על סכום כזה, אם הייתי יודע בוודאי שלא הייתי רושם זאת בכתובה ולא הייתי מתחייב בסכומים כאלו. טענתו של דני נדחית, חתמת על חוזה, החתימה שלך מחייבת.
הבעל טען כי סכום הכתובה הגבוה נבע מרצונו להרשים את הנוכחים בחתונה
דני אומר, חתמתי רק לכבוד המשפחה, ממש לא התכוונתי לשלם כזה סכום, אלא שצריך להביא בחשבון את הלחץ שבו הייתי דקות לפני כניסתי לחופה ואת הרצון להרשים את הנוכחים, ולהביא בחשבון את משפחתה של הכלה הדוחקת בי ובמשפחתי ורק מתוך אי נעימות הסכמתי, לפיכך מעמד קריאת הכתובה היה רק אחיזת עיניים בעיני קרוביי וקרוביה של דנה.
בנוגע לסכום הכתובה המוגזם, נחלקו הדעות בין הדיינים במחלוקת קיצונית, יש מהדיינים שמחייבים בכל סכום הכתובה, נאמר בשם הרב אלישיב זצ''ל שאפילו יתחייב החתן בסכום כתובה השווה לאוצר ארה''ב התחייבותו מחייבת.
הרב אלישיב מסתמך על לשון המשנה.
עיין במשנה במסכת נדרים דף סה ע"א:
״מעשה באחד [...] והיתה כתובתה ארבע מאות דינרים, ובא לפני רבי עקיבא, וחייבו ליתן לה כתובתה. אמר לו: רבי, שמונה מאות דינרין הניח אבא, נטל אחי ארבע מאות ואני ארבע מאות, לא דיה שתיטול היא מאתים ואני מאתים? אמר לו רבי עקיבא אפילו אתה מוכר שער ראשך, אתה נותן לה כתובתה.״
יש שהקלו יותר וכתבו שבסכום אגדי כגון עשרות מיליונים לא יחייבו את הבעל בכל הסכום, אבל בסכום אחר שאינו אגדי עד מיליון שקלים יחייבו.
חוזר מועצת הרבנות הראשית - אין לכתוב כתובה בסכום של יותר ממיליון שקלים
ואכן במועצת הרבנות הראשית כתבו בחוזר לרושמי נישואין מיום יד בתשרי תשס"ב לא לכתוב כתובה של יותר ממיליון שקלים ומכלל לאו אתה שומע הן, מיליון שקלים זה לא מוגזם.
יש מהדיינים שפוסקים שתלוי במצבו של החתן במעמד הנישואין, אם היה לו סכום זה בין אם בכסף בין אם במקרקעין מחייבים אותו ואם לא היה לו אז לא התכוון.
יש מהדיינים שפוסקים שתלוי האם סכום זה באמדן דעתו של החתן האם יוכל להצבר לו במהלך חייו כל שהוא סכום בר השגה, אזי לא מדובר בכתובה מוגזמת.
וכגון הנכתב בפס''ד ''התובע והנתבעת הם אנשים משכילים ומצליחנים, רמת השתכרותם היא גבוהה. והיא היתה כזו עוד בטרם שהם נישאו. בבעלות הצדדים דירת יוקרה ששוויה נאמד בלמעלה משני מליון ₪. לצדדים היו חסכונות עוד לפני נישואיהם. אשר על כך, ברמת החיים שלהם התחייבות של כתובה בסכום שכזה איננו מוגזם'', בפסק הדין עסקו בכתובה בת מיליון שקלים.
חלק מהדיינים פוסקים כי סכום כתובה של יותר מ-120 אלף שקלים הוא מוגזם
ויש מהדיינים שפוסקים שסכום כתובה שמעל 120,000 שקלים שהוא סכום פרנסה לשנה הוא סכום כתובה מוגזם ולא מחייבים יותר.
עמד על כך כב' הדיין שלמה דיכובסקי:
"הכתובה לא נועדה להעשיר את האשה הגרושה ולדלדל עד עפר את הבעל. מטרת הכתובה היא לאפשר לאשה קיום בכבוד למשך תקופת מינימום של שנה, עד אשר תמצא בעל אחר …. צריך להביא בחשבון שבימינו יש טעם נוסף להגבלת הכתובות. ידוע לכל שרכוש הצדדים מתחלק בשווה לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג או לפי הלכת השיתוף … קשה מאוד להניח שחתן סביר יסכים ללקות בכפליים או בשלושה, גם לחלק את נכסיו לפי החוק האזרחי ולפי פסיקת בתי המשפט, וגם לשלם כתובה לפי ההלכה בסכום עתק. התוצאה היא, שהוא יוותר במקרים רבים גם ללא כותנתו לעורו. לכן, כתובה החורגת מן האמור לעיל (מעל 120,000 שקלים), נכנסת לא פעם בהגדרת כתובה מוגזמת.
גם אלו שסבורים שלא ניתן לחייב כתובה בסכום מוגזם בכל זאת פוסקים חיוב כתובה בסכום לא מבוטל של בין 120,000 שקלים לבין כמה מאות אלפי שקלים.
קיימים חתנים שכותבים בכתובה סכומים שנראים כסגולה, כגון 555,555, 180,000 ויותר בכפולות של 18,36,54 וכד', במקרים מעין אלה גם חלק מהדיינים שסבורים לחייב בכתובה בסכום גבוה מניחים שסכום זה אכן נרשם על ידי החתן לשם כבוד ולא מחייבים את כל הסכום.
לא ניתן לקבל כתובה לפי ההלכה וגם רכוש שלא על פי ההלכה
יש לציין כי רוב ככל הדיינים גם כאשר הם מחייבים כתובה הם מציינים שלא ניתן לקבל גם כתובה על פי ההלכה וגם רכוש שלא על פי ההלכה אלא לפי החוק ובלשונם ''אין כפל מבצעים'' כאשר האישה מקבלת רכוש שלא על פי ההלכה מקזזים זאת מסכום הכתובה.
נציין עוד, גם נסיבות הגירושין משליכות על חיוב כתובה גבוה, ככל שאשמת הבעל לסיבת הגירושין גבוהה יותר, חיוב הכתובה יהיה יותר גבוה. כמובן שאם הגירושין הם באשמת האישה הבעל יזוכה לחלוטין מסכום הכתובה.
טוען רבני אביחיל צדוק מוסמך בהליך גירושין בשיתוף פעולה, עוסק בניהול תיקי גירושין, בייצוג בבתי הדין הרבניים, בתכנון אסטרטגיה של הליכי גירושין, בהליך גישור משפחתי ועוד. הכתבה באדיבות דין - עורך דין לכל דין.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.