בשנת 2017, בשעות הבוקר, גבר בשנות ה-60 לחייו נסע ברכבו באחד מרחובות תל אביב. הוא עצר בצומת שבה היו שתי מערכות רמזורים - האחת מיועדת לרכבים שממשיכים ישר, והשנייה לאלו שפונים שמאלה. הנהג, אשר התכוון לפנות שמאלה, החל בנסיעה כאשר הרמזור לכלי הרכב הממשיכים ישר התחלף לירוק, ולמעשה התבלבל ונכנס לצומת באור אדום.
כתוצאה מכך, גרם הנהג לתאונה. הוא התנגש בשני קטנועים שהחלו בנסיעה בצומת מולו, ופגע בשני הרוכבים. אחד מהם הובהל לבית החולים עם חבלות בבטנו ובראשו, והזדקק לטיפולים בהרדמה מלאה.
יש לכם שאלה בנושא פסילת רישיון? לחץ/י כאן
לאחרונה ניתן גזר דינו בבית משפט השלום לתעבורה במחוז תל אביב, לאחר שהודה והורשע בגרימת תאונת דרכים שהסתיימה בחבלות של ממש. השופט התייחס לכך שמדובר באדם נורמטיבי ללא רקע תעבורתי פלילי, אשר גרם לתוצאות הקשות של התאונה בעקבות טעות. לאחר בחינת שורה של פסקי דין שניתנו במקרים דומים, נקבע כי רישיונו ייפסל לתקופה של שמונה חודשים וכן הוטל עליו קנס בסך של 2,000 שקלים.
בית המשפט: רשלנות הנהג הייתה גבוהה, אף על פי שאין מחלוקת כי לא התכוון לגנוב את הרמזור ומדובר בטעות
לפני שנקבע מתחם הענישה, ביקשה התביעה לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג לשנתיים לכל הפחות, וכן להטיל עליו מאסר על תנאי, עבודות שירות לתועלת הציבור וקנס. מצדו השני של המתרס, ביקשה ההגנה להדגיש כי כל רשלנותו הסתכמה בכך שהתבלבל במערכת הרמזורים, וכי מדובר בנהג ללא עבירות תנועה, ואם רישיון הנהיגה שלו ייפסל הוא ייאלץ להפסיק לעבוד.
הנהג עצמו העיד בבית המשפט והסביר כי לא הכיר את הצומת שבה התבלבל ולכן טעה, כאשר לאורך כל הדרך הקפיד לנסוע באטיות. הוא הסביר כי ייאלץ לצאת לפרישה מוקדמת אם יפסלו את רישיונו, לאור העובדה שעבודתו מחייבת נהיגה וכן עקב גילו המתקדם.
האם יש להחמיר בענישה כאשר נהג גורם לתאונה עם נפגעים באורח קשה?
תחילה בחן השופט את הנסיבות שהובילו לתאונה, מה הייתה רמת רשלנותו של הנהג ומה היו השלכות התאונה כתוצאה מכך. כמו כן בחן האם הייתה רשלנות תורמת מצדם של שאר המעורבים בתאונה.
במקרה זה, קבע השופט, הנאשם הוא האחראי הבלעדי לקרות התאונה, ולנהגי הקטנוע לא הייתה כל אחריות למה שקרה. מדובר ברשלנות של ממש, הבהיר השופט, גם אם נעשתה כתוצאה מטעות ולא בכוונה.
מהו מתחם הענישה הנהוג בגין רשלנות אשר הובילה לתאונת דרכים שגרמה לנזקי גוף של ממש?
לצורך קביעת הענישה, הציג השופט שורה של פסיקות אשר הטילו עונשים חמורים במקרים דומים. זאת על בסיס המסקנה כי כאשר מדובר בתאונות אשר מסתיימות בפציעות קשות, יש הצדקה להטיל עונשי מאסר או לפסול את הרישיון לתקופות ממושכות. למשל, במקרה שבו נהיגה לאחור הסתיימה בדריסת שתי הולכות רגל אשר אחת מהן שברה את צלעותיה, נפסל רישיון הנהיגה ל-16 חודשים.
במקרה אחר, נהג שפגע בשתי נשים במעבר חציה נשלח לארבעה חודשי מאסר בפועל ורישיונו נפסל לתקופה של 30 חודשים. במקרה נוסף שבו נהג פתח את דלת הרכב בחוסר זהירות וגרם לפציעת הולך רגל ושבירת כתפו - רישיונו נפסל לשבעה חודשים. במקרה שבו נהג פגע באישה ששברה את האגן כתוצאה מכך, רישיונו נפסל לעשרה חודשים והוא נשלח לבצע שירות לתועלת הציבור למשך 300 שעות.
גם בפסקי הדין שניתנו בהם עונשים מקלים במקרים דומים, רישיונות הנהיגה נפסלו
לפני שניתן העונש הספציפי במקרה זה, סקר השופט גם שורה של עונשים מקלים שניתנו בפסיקות דומות בעבר. למשל, במקרה שבו נסיעה רשלנית לאחור הסתיימה בגרימת חבלות משמעותיות, נפסל רישיונו של הנאשם אשר היה לו עבר תעבורתי מכביד לתקופה של שלושה חודשים בלבד.
במקרה אחר, נהג עם ותק של 35 שנה על הכביש ללא עבירות תנועה פגע באדם וגרם לו לשברים בצלעות ובירך. רישיונו נפסל לארבעה חודשים. במקרה נוסף התחשב בית המשפט בעבר תעבורתי ללא רבב לנהג עם ותק של שנים רבות, והסתפק בתקופת פסילה של שלושה חודשים בלבד.
בסופו של דבר ולאחר שקילת כל הנתונים, החליט השופט להטיל על הנהג קנס בסכום של 2,000 שקלים. כמו כן רישיונו נפסל למשך שמונה חודשים, והוטלה עליו גם פסילה על תנאי, אשר אם היא תופעל רישיונו ייפסל לשישה חודשים נוספים.
ת"ד 8070-02-18
הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.