בולען נפער באיילון, במזל לא נפגע אף אדם. נותרו שאלות רבות פתוחות תחת השאלה הראשית, מי אשם בבור שנפער? בשנים האחרונות אנחנו חווים תנופה של בניה עם דגש על כבישים, ובשנה האחרונה הגענו לשיא בבניית דירות חדשות כאשר במקביל צה"ל מעתיק בסיסים ממרכז הארץ לפריפריה ונדמה שכל כמה דקות אנחנו מגיעים לאתר בניה אחר.
כל פרויקט בניה, בין אם זה בניין או בין אם זה מחלף, מתחיל לכל הפחות בכמה מיליוני שקלים ומאמיר לעשרות ואף מאות מיליוני שקלים. מכאן החשיבות הגבוהה לבצע ביטוח מתאים אשר מכונה "פוליסה קבלנית".
לפניה ישירה אל משרד עורכי דין שקד זרוצקי, לחץ/י כאן
פוליסה קבלנית, מה זה?
ה"פוליסה קבלנית" באה לתת מענה ביטוחי בכמה מקרים, כמו למשל, אחריות של קבלן משנה ששכרה החברה הזוכה במכרז לביצוע פעולה מסוימת, נזקי גוף של עובדים שנפצעים במהלך העבודה חושפים את החברה לתביעה כנגדה וכן אירוע תאונתי שנגרם במהלך העבודה של החברה הקבלנית.
החברה הקבלנית מבוטחת גם היא אך לא בכל המקרים. לדוגמה, לחברת בניה גדולה מאוד, נוצר נזק לכלונסאות (בתמציתיות - סוג של יסוד בניין שמטרתו לקבע את המבנה לקרקע) בעקבות סחף של מי תהום אשר פגע בחוזק של הכלונסאות לפני שסיימו ליצוק אותם. הנזק הוערך בכ-6,000,000 ₪ שכולל את היציקות החדשות, העיכובים ושלל דברים שנגרמו בעקבות הנזק שהתגלה רק מאוחר יותר. בשביל לבחון האם הפוליסה מכסה את העלויות, נדרש בית המשפט לבדוק: האם האירוע הוא נזק או אובדן פיזיים תאונתיים פתאומיים ובלתי צפויים. כלומר, בית המשפט צריך לבחון האם במקרה שלנו הנזק ניתן היה לצפייה או שהוא פתאומי.
ההגדרה כפי שניתן להבין, מחריגה מקרים רבים וגורמת לפשיטות רגל רבות שכן גם במידה וחברת הביטוח דוחה ואז בית המשפט משנה את ההחלטה, יכול לקחת כמה שנים עד שהכסף שיצא מכיס החברה, יושב אליה על ידי חברת הביטוח. בזמן הזה, יכולה החברה להתפרק עקב ההפסדים שנוצרו מהאירוע. כפי שבטח אתם מכירים את חברות הביטוח, הן כמו כל עסק פרטי, לא ממהרות לשלם והסנקציות שמטיל עליהן המפקח על הביטוח או בית המשפט, לא מרתיעות אותן.
הבולען באיילון, מי ישלם?
הבולען שנפער באיילון גרם לשאלות רבות וזריקות אחריות מאחד לשני ובעיקר, מי ישלם על הנזק גדול שנאמד לכל הפחות במיליונים. ניתן פה רשימה חלקית של המעורבים: נתיבי איילון - החברה שאחראית על סלילת ותחזוקת הכביש, סולל בונה - החברה שבונה את הבניין שסמוך לבולען שטוענת שהעבודות עליו השפיעו על הכביש, המדינה שאחראית על כל מה שמתנהל בשטחה וכבר שילמה על מומחים, שוטרים ועוד. גורם נוסף שסביר שיצטרף לתביעה, הוא הציבור הרחב כתובע עקב אורח חייו שנפגע, יחד עם שעות עבודה שקשה לאמוד אך הוא בהחלט מוערך בסכומים גבוהים.
במשפט שעתיד להתנהל, כל צד יביא מומחים מטעמו שיגידו שהנזק לא קרה באחריותו. לסיפור האחריות יוכנסו גם חברות הביטוח לכל החברות המבוטחות. במידה וחברה מסוימת תפסיד במשפט והיא זאת שתצטרך לשאת בעלויות של הנזק שנגרם, היא תצטרך להוכיח שהיא עומדת בתנאי הפוליסה כדי שחברת הביטוח תישא במלוא התשלום שהיא תצטרך לשלם.
לסיכום, הפוליסה הקבלנית רחוקה מלהיות מושלמת, אך ההיצע מאוד מוגבל בתחום הזה ואין הרבה ברירות חוץ מלרכוש אותה. במקרה של נזק שמצריך תביעה של הפוליסה, מומלץ לעבוד צמוד עם עורך דין שזהו תחום עיסוקו, מהרגע הראשון, בשביל להגדיל את הסיכויים בבית המשפט במידה והחברה תיאלץ להגיע לשם.
עו"ד שקד זרוצקי, מתמחה בתחום תאונות העבודה ועוסק בין היתר בתביעות וכתבי הגנה בתחום הנזיקין והביטוח. הכתבה באדיבות האתר din.co.il.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
לפניה ישירה לעו"ד שקד זרוצקי - 053-6240918