החלטת בית הדין הרבני לחייב אם לשלם קנס בסך 500 שקלים ליום אם לא תמול את בנה, מציפה מחדש את הדיון סביב סמכויותיו של בית הדין בכל הנוגע לחירותו ולזכויותיו של האזרח בישראל. הדיינים קיבלו את בקשתו של האב לכפות על אשתו למול את בנם בן השנה, ואישרו בכך את פסיקת בית הדין הרבני בירושלים. הסוגיה מקבלת משמעות יתרה כשמדובר בזכויותיו של תינוק ובהליך רפואי הפוגע בגופו. עו"ד מרטין קיאל, העוסק במשפט ציבורי ובזכויות אדם נדרש לסוגיה וביקר בחריפות את מדיניות הרבנות בנושא.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"בית הדין הרבני פועל מכוח 'חוק שיפוט בתי דין רבניים' שמסמיך אותו לדון בענייני נישואין וגירושין בין יהודים בישראל על פי ההלכה היהודית", מסביר עו"ד קיאל. "אותו חוק מכשיר את סמכותו של בית הדין גם בנושא ברית הברית, וכאן כבר מתעוררת בעיה".
"בהחלטת בין הדין הרבני לחייב את האם למול את בנה, הוא למעשה נטל לעצמו סמכויות מתחום עניינו של בית הדין לענייני משפחה, כשהוא מצטט מחוק האפוטרופסות ולפיו במקרה של אי הסכמה בין זוג הורים על ביצוע הליך רפואי בתינוק - רשאי בית הדין לקבוע מהי טובת הילד", אמר עו"ד קיאל שהוסיף כי "זו סוגיה הנחשבת לעניין סובייקטיבי המשתנה בהתאם לרקע שעליו נסמכת הערכאה המשפטית, וצפוי מראש כאשר מדובר בבית הדין הרבני, שמטבע הדברים ייסמך על ההלכה היהודית".
החיוב במילה רומס את כבוד האדם וחירותו
לדבריו של עו"ד קיאל, לחייב הורים למול את בנם תחת איומי קנסות וסנקציות שונות "נראה מהלך קיצוני ביותר, שמעבר לשאלה הלגיטימית סביב חיוניות המילה מעלה שאלה אקוטית יותר: מניין לבית הדין הרבני הסמכות לקבוע שמותר לפגוע בגופו של אדם?"
לטענתו, חיוב שכזה "רומס ברגל גסה את 'חוק יסוד כבוד אדם וחירותו', האוסר במפורש פגיעה בגופו של אדם, ועל אחת כמה וכמה את הפגיעה בגופו של תינוק רך, זאת למרות שמצבו הרפואי אינו מחייב את ביצוע ההליך. מכאן שלא מדובר אלא בכפייה של טקס דתי המטיל דופי בשלמות הגוף, ואינני מבין איך ערכאה כלשהי בישראל מוסמכת לדון בנושא."
ומה יקרה אם תגיע הסוגיה לבג"ץ? "על בית המשפט יהיה לספק מענה לשאלה האם יש בכוחו של בית הדין הרבני לכפות על אדם טקס דתי הכרוך בחיתוך איברים מגופו - שאלה הנשמעת לי רטורית", הסביר עו"ד קיאל.
"אני נוטה להאמין שבג"ץ לא יכיר בסמכותה של ערכאה כלשהי להכריע בנושא, שכן מדובר בהטלת מום בלתי הפיך באיבריו של אדם, שלא לומר - בניגוד לרצונו או בניגוד להחלטת בני משפחתו."
האם סירבה לערוך ברית מילה לבנה: "לא אטיל בו מום"
מוקדם יותר היום דחה בית הדין הרבני בירושלים את ערעורה של תושבת נתניה, על קנס בסך 500 שקלים לכל יום שבו לא תאפשר עריכת ברית מילה לבנה. בני הזוג נמצאים בהליכי גירושין המתנהלים בפני בית הדין הרבני, ולדברי עורכת דינה של האם, לדיינים אין סמכות להורות על עריכת ברית מילה לתינוק - רק בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון בכך.
"נחשפתי למידע רב בנושא ברית המילה והחלטתי שעדיף לא לעשות לילד ברית מילה", סיפרה לחדשות 2 Online. "לי אין זכות לחתוך את איבר מינו ולהטיל בו מום, ולבית הדין אין סמכות לכפות עלי לעשות את זה". היא ציינה כי בעלה לא התנגד לכך, והעלה את הנושא לראשונה בדיון בבית הדין הרבני בהליך הגירושים, בו היא לא נכחה מפאת מחלה.
"לא אשלם את הכסף, אין לי איך. אני לא עובדת, והקנס הצטבר ל-2,500 שקלים", סיפרה האם. לדבריה, האפשרות האחרונה שנותרה לה היא עתירה לבג"ץ. בית הדין הציע לאם להתייעץ עם רופא מומחה שייאשר כי בנה , בן שנה, כשיר למילה, אך היא דחתה את ההצעה ואמרה כי הרופא שהציעו הדיינים לא מתאים.
הדיינים דחו את הטענה וקבעו כי האם מתנגדת לברית כחלק מרצונה להשיב אליה את בעלה. "אם ייפתח פתח ותינתן לאם אפשרות למנוע ברית מילה או להשתמש בהתנגדותה ככלי להשגת הישגים במאבק הגירושין, אנו עלולים למצוא עצמנו בפני פרץ של תיקים כאלו, ואז יתווסף עוד מימד אימתני בתהליכי גירושין", כתבו בהחלטתם. הדיינים הביעו חשש מכך שערכאה אזרחית תוכל לפסוק בנושא ברית המילה.