הריגה, פציעה וגרימת חבלה חמורה - אלו הם סעיפי כתב האישום שהוגש הבוקר בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד אדוארד גלפונד, נהג האוטובוס ב"אסון התיירים" בדרך לאילת. בתאונת הדרכים המחרידה שהתרחשה בדצמבר 2008 נהרגו 24 סוכני נסיעות מרוסיה ונפצעו 26 נוספים, לאחר שהאוטובוס בו נסעו התהפך לתהום.
בכתב האישום מפורטים הסיכונים שנטל נהג האוטובוס, בדגש על העקיפה המסוכנת אליה יצא שניות לפני התאונה: "הנאשם נטל סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאה בידעו כי עקיפת האוטובוס הנוסף על ידי האוטובוס שבשליטתו מסוכנת, ועלולה להביא לתוצאות קטלניות", כך בכתב האישום.
"הנאשם ידע עד כמה מסוכנת הנסיעה במהירות הגבוהה אליה הגיע במהלך העקיפה במורד הכביש, ועד כמה פחותה יכולתו לשלוט באוטובוס הגדוש בנוסעים".
כתב האישום מותח עוד ביקורת על מהירות הנסיעה - 98 קמ"ש בכביש בו מהירות הנסיעה המותרת היא 80 קמ"ש. "כביש בעל שיפוע בירידה תלולה", נטען בכתב האישום, "לקראת עקומה חדה ימינה, כשלצידו תהום עמוקה, וזאת למרות התמרורים שהזהירו אותו מפני הסכנות בכביש ולמרות שהעקומה החדה ימינה נראתה היטב".
כתב האישום מייחס לגלפונד לא רק חוסר זהירות, אלא בעיקר חוסר אחריות מובהק. "כל זאת עשה הנאשם כשהוא יודע כי כתוצאה ממעשים אלו הוא צפוי לגרום לתאונה אפשרית שבה יקופחו חיי אדם בכלל, ובכללם גם נוסעי האוטובוס בו נהג", נכתב.
תאונת הדרכים הקשה בתולדות המדינה
"אסון התיירים" אירע ב-16 בדצמבר. 24 בני אדם נהרגו כשאוטובוס שהסיע תיירים מסנט פטרסבורג, שרק נחתו בארץ, התהפך לתוך תהום עמוקה ליד אילת. 33 בני אדם נוספים נפצעו, בהם 23 קשה, שבעה בינוני ושלושה קל. מדובר בתאונת הדרכים הקשה ביותר בתולדות המדינה.
האוטובוס, שהסיע את התיירים מנמל התעופה בעובדה בו נחתו לאילת, התהפך סמוך לשעה 15:00 מגובה 60 מטר לוואדי צפונית לאילת, בקרבת גבול מצרים, על כביש מספר 12, הרחק ממקום יישוב.
כוחות ההצלה הכריזו על על אירוע רב נפגעים: עשרות אמבולנסים הוזנקו למקום, חלקם הוטסו לאזור. שלושה מסוקים הוזנקו לטובת פינוי הפצועים. הפצועים פונו לבית החולים יוספטל באילת - בית חולים קטן שלא מורגל בטיפול באירועים בסדר גודל שכזה.
על המחסור בכוחות חילוץ ורפואה אזרחיים באזור - חיפה צה"ל, שבסיסים רבים שלו פזורים באזור. "יש כאן תשתיות רפואיות וכוחות רפואה מקצועיים שמסייעים", סיפר אז לחדשות 2 דובר צה"ל אבי בניהו. "על פי הוראת המטכ"ל הוזנקו מסוקים שסייעו בשינוע מנות דם".
עדות הנהג הנעקף: "אפשר להגיד שהוא נסע מהר"
רמי וזאנה, נהג אטובוס היה עד ראיה לתאונה הקטלנית בדרך לאילת. "הייתי על הכביש באוטובוס שלי, והאוטובוס עקף אותי, אז אפשר להגיד שהוא נסע מהר", תיאר וזאנה את השניות שקדמו לאסון.
"זה מסלול מסוכן לעקיפה, ונהג האוטובוס הוא לא הצליח לחזור מעקיפה, החליק ופרץ את מעקה הביטחון. אוי ואבוי למה שקרה. נסעתי במהירות של 50-55 קמ"ש, והוא נסע מהר ממני. הייתי אומר שנהג שמכיר את הדרך לא מתנהג בצורה כזו".