בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע הבוקר (א') את נהג אוטובוס התיירים אדוארד גלפונד באשמת הריגתם של 24 סוכני נסיעות מרוסיה בדצמבר 2008 בתאונה בכביש 12 ליד אילת. על פי כתב האישום, שייחס לגלפונד גם פציעה וגרימת חבלה חמורה, ביצע האחרון עקיפה מסוכנת בסיבוב - כשהוא נוסע במהירות של כ-100 קמ"ש - ודירדר את האוטובוס לתהום. גלפונד מואשם גם כי לא הפעיל את הקופסא השחורה שאמורה לתעד את תהליך הנסיעה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בכתב האישום מפורטים הסיכונים שנטל גלפונד, תושב פתח תקווה בן 44, בדגש על העקיפה המסוכנת שאליה יצא שניות לפני התאונה: "הנאשם נטל סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאה ביודעו כי עקיפת האוטובוס הנוסף על ידי האוטובוס שבשליטתו מסוכנת ועלולה להביא לתוצאות קטלניות".
"הנאשם היה מודע לגודל האחריות הרובצת עליו, היה מודע לכך שכביש 12 אינו כביש רגיל אלא מפותל בשיפוע יורד, ולמרות זאת, כששדה הראייה פתוח בפניו והעקומה ימינה נראית בבירור, הוא עקף", נכתב בהכרעת הדין.
"הנאשם ידע עד כמה מסוכנת הנסיעה במהירות הגבוהה שאליה הגיע במהלך העקיפה במורד הכביש, ועד כמה פחותה יכולתו לשלוט באוטובוס הגדוש בנוסעים", נכתב באישום.
נסע כ-20 קמ"ש מעל המותר
כתב האישום מותח עוד ביקורת על מהירות הנסיעה - 98 קילומטרים לשעה בכביש שבו מהירות הנסיעה המותרת היא 80 קילומטרים לשעה. "כביש בעל שיפוע בירידה תלולה", נטען בכתב האישום, "לקראת עקומה חדה ימינה, כשלצידו תהום עמוקה וזאת למרות התמרורים שהזהירו אותו מפני הסכנות בכביש ולמרות שהעקומה החדה ימינה נראתה היטב".
לגלפונד יוחס לא רק חוסר זהירות, אלא בעיקר חוסר אחריות מובהק. "כל זאת עשה הנאשם כשהוא יודע כי כתוצאה ממעשים אלו הוא צפוי לגרום לתאונה אפשרית שבה יקופחו חיי אדם בכלל, ובכללם גם נוסעי האוטובוס שבו נהג", נכתב.
התאונה הקשה אי פעם בישראל
"אסון התיירים" אירע ב-16 בדצמבר 2008. 24 בני אדם נהרגו כשאוטובוס שהסיע תיירים מסנט פטרסבורג, שרק נחתו בארץ, התהפך לתוך תהום עמוקה ליד אילת. 33 בני אדם נוספים נפצעו, בהם 23 קשה, שבעה בינוני ושלושה קל. מדובר בתאונת הדרכים הקשה ביותר בתולדות המדינה.
האוטובוס, שהסיע את התיירים משדה התעופה בעובדה שבו נחתו לאילת, התהפך סמוך לשעה 15:00 מגובה 60 מטר לוואדי צפונית לאילת בקרבת גבול מצרים, על כביש מספר 12, הרחק ממקום יישוב.