ועד עובדי הרכבת וההסתדרות הגישו היום לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בקשה דחופה לצווים ארעיים, צווי מניעה, צווים זמניים וצווים קבועים בעניין הפרה של ההבנות עליהן הוסכם במרץ האחרון בין ועד העובדים להנהלת הרכבת. לטענת אנשי הוועד, ההנהלה מעכבת את חתימת ההסכם הקיבוצי החדש, ומקיימת באופן חד צדדי את הסעיפים שמטיבים עם חברי ההנהלה, תוך פגיעה בעובדים.
מדובר בהידרדרות נוספת ביחסי ועד העובדים עם ההנהלה לאחר ההבנות שהושגו במשא ומתן האחרון בים הצדדים, לאחר שלטענת הוועד, ההנהלה ממנה מנהלים, מנהלת מכרזים ומקבלת עובדים ברכבת ישראל בניגוד למה שהוסכם.
העתירה, שהוגשה ע"י עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות' ועו"ד איריס ורדי מהלשכה המשפטית בהסתדרות, מתייחסת למספר מקרים שאירעו בשבועות האחרונים בהם הפרה הנהלת הרכבת את ההסכמים הקיבוציים וההבנות שהושגו בין הצדדים ואשר כל ניסיונות נציגות העובדים להביאם לכדי פתרון עלו בתוהו, ובין היתר: פרסום מכרזים חיצוניים ללא פרסום מכרז פנימי, קליטת עובדים בחוזים אישיים, מינויים בבית הספר למקצועות רכבת , מינוי מנהלי אגפים במתחמי הצי הנייד ועוד. לכל אלו מצטרפת הצהרת החברה מהימים האחרונים לפיה היא איננה מחויבת להבנות בין הצדדים, עד לחתימה פורמאלית של ההסכם הקיבוצי.
לאחרונה נודע לוועד העובדים, כי מאז חתימת מסמך ההבנות, וחרף העובדה שנציגות העובדים פועלת על פי הוראותיו, פועלת ההנהלה באופן חד צדדי ומפרה באופן שיטתי ובוטה את ההסכמות המחייבות בין הצדדים.
מוועד עובדי הרכבת נמסר עוד כי ההנהלה בוחרת לנקוט בגישה לפיה ההסכמות המשותפות עם ועד העובדים בהסכם ההבנות, טרם עוגנו בהסכם קיבוצי ועל כן אינן מחייבות אותה. זאת בעוד שההנהלה היא שאחראית על ניסוח טיוטת ההסכם הקיבוצי והיא מעכבת כבר שלושה חודשים את הטיוטה כך שעד לרגע זה, לא הועברה לוועד העובדים אף לא טיוטה ראשונית. "מדובר בניסיון כוחני וחד צדדי מצד ההנהלה להימנע מקיומם של ההסכמים וההבנות שהושגו עם ועד העובדים והסתדרות כמו גם קיום פס"ד הקיים בנושאים אלה".
יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי: "לא ייתכן שההנהלה תיישם רק מה שנוח לה. לא נוכל לאפשר את המשך הפגיעה בעובדים ועל כן אנחנו פונים לבית הדין ומבקשים ממנו להורות להנהלה להפסיק את התנהלותה החד צדדית ולפעול עפ"י ההסכמים ועפ"י מסמך ההבנות שגובש בין הצדדים".
מהנהלת רכבת ישראל נמסר בתגובה כי "הנהלת רכבת ישראל פועלת ומקדמת את הרפורמה בחברה על פי העקרונות שגובשו יחד עם נציגי ההסתדרות ו-וועד העובדים, במיוחד בכל הקשור לתחזוקת הרכבות ושדרוג ההכשרה בבית הספר לרכבות. אנו מצירים על כך שהנהגת ועד העובדים בוחרת לעשות שימוש באיומים, במקום לסייע בקידום הרפורמה שכל מטרתה שיפור הרכבת לטובת הציבור".