שופטי בג"ץ דנו הבוקר (רביעי) בקריאה לביטול גט שניתן לתושבת צפת, שבעלה הפך לצמח בשנת 2007. בתום הדיון השופטים הוציאו צו על תנאי- היועץ המשפטי לממשלה ובית הדין הרבני הגדול ינסו להגיע ביניהם להסדר בעניין העגונה מצפת תוך 21 יום. קודם לכן היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש חוות דעת לבית המשפט בה הכריז כי לבית הדין הרבני אין סמכות לדון בפסילת הגט לאחר שניתן, וכי לעותר אין כל מעמד בתיק.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
רוח שופטי בג"ץ התבהרה כבר מדברי הפתיחה של השופט אליקים רובינשטיין: "נראה שהמערער מתערב על ריב לא לו. מה אם האישה הייתה נישאת לבינתיים, על כל המשמעויות ההלכתיות? התמונה לא נראית טובה על פניה". השופט הוסיף כי דעת השופטים נוטה לדברי היועץ המשפטי לממשלה בדבר היעדר סמכות של בית הדין הרבני והיעדר מעמד למערער האלמוני.
רובינשטיין אמר לנציג בתי הדין: "למה להתעסק בערעור הזה? אם יש סיכוי קטן להחזיר אותה למצב של עגונה. בשביל מה כל זה? כל הנזק? אם התחילה זוגיות חדשה...". השופט הדגיש כי מדובר ב"פסק דין של בית דין אזורי שאינו מחייב לעניין תקדים".
בא כוחו של המערער, עו"ד רפאל שטוב, טען בדיון כי הוא מייצג את הבעל, אף שזה שרוי במצב של צמח. "המערער האמיתי כאן הוא הבעל. ובהנחה הזו ידון בית הדין הגדול האם היא נכונה או לא". לטענתו, אין מניעה שאדם מן הצד יסייע לבעל בשמירת מסגרת נישואיו, כשזה אינו יכול לעשות זאת בעצמו. טענה נוספת של שטוב הייתה כי למעמדה האישי של האשה הספציפית יש השלכות נוספות. "באם יהיו ילדים, ומעמדם ההלכתי בעייתי באם הגט אינו כשיר, מי ידאג להם?"
עו"ד בתיה כהנא דרור, מנהלת ארגון מבוי סתום המייצגת את "העגונה מצפת", אמרה בתגובה להחלטה: "אנו שמחים מאד על החלטת בית המשפט העליון לקבל את הצו על תנאי. אנחנו כמובן מקוים שהצו על תנאי יהפוך לצו לקבוע. אני חושבת שבית המשפט העליון הבין את האבסורד שאדם שאין לו יד ורגל בתיק מערער על תהליך כל כך אישי וכל כך פרטי. אני מקווה מאד שהאישה תחזור לחיים הרגילים שלה, תקים משפחה ותמשיך את חייה. מקווים גם שהתקדים המסוכן שהרב יצחק יוסף ניסה לייצר לא יקרה כשאי אפשר לפתוח הליך כל כך לא חוקי וכל כך לא דמוקרטי".
עו"ד אירית רוזנבלום, מנכ"לית ומייסדת 'משפחה חדשה', אמרה לפני תחילת הדיןו: "בית המשפט היום יידרש לתת החלטה בנוגע לפסיקת בית הדין הרבני הגדול, כאשר לנגד עיניו צריכה להיות הידיעה שמדובר בהחלטה לא מוסרית בעליל, כאשר חבר אנשים, במקרה זה בעלי סמכות אזרחית שניתנה להם על ידי המדינה הקובעת את גירושה של האישה מעולם החיים. לא רק שהפסידה את בעלה, שהפך להיות צמח, עכשיו מבקשת חבורת רבנים ועוברי אורח שנאספו ברחוב, שהיא תפסיד גם את חייה".
"עלינו לזכור שבית הדין הרבני הינו מוסד אזרחי שמונה על ידי המדינה, אותה מדינה שחוקקה את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו", הוסיפה - "ולכן איננו יכולים לעבור לסדר היום, כאשר אותו מוסד אזרחי מפר ברגל גסה את זכויות אדם שלנו ופוגע פגיעה ישירה בכבודנו וחירותינו כפי שהוא פוגע באישה זו. הציבור בישראל יכול להסיק מעתה מסקנה אחת בלבד – נישואים ברבנות הם סכנת נפשות, תרתי משמע".
"המתנה מורטת עצבים"
"אלה ימים לא פשוטים של המתנה מורטת עצבים", אמרה ש' - שהעתירה על הגט שקיבלה מגיעה לדיון בבג"ץ. "ההרגשה היא של חוסר צדק מוחלט. לפני כמעט שלוש שנים פשוט עצרו לי את החיים. לאחר שעברתי תהליך מאוד קשה בכדי לקבל את הגט, בא אדם שכלל לא מכיר אותי וביקש פשוט להחזיר אותי את כל הדרך אחורה, להיות עגונה שוב".
"צריך להבין שמשחקים פה בחיים של נשים שבסך הכל רוצות להיות מאושרות", הוסיפה ש'. "אני פונה לכל העגונות שהותרו - היזהרו, הגט שלכם עלול להתבטל על ידי כל אדם מהרחוב שכלל לא מכיר אתכן. אני מצפה מבג"ץ שלא ייתן יד לביטול הגט שקיבלתי, אלא יקבל את העתירה שהוגשה ויסיר את הערעור על הגט שקיבלתי לאחר שנים ארוכות".
בשנת 2014 קבעו דייני העיר צפת, בתום דיונים רבים, להתיר את האישה מעגינותה - זאת חרף העובדה שהבעל לא נתן אותו במפורש מעולם. בפסיקתם הסתמכו הרבנים על פסקים הלכתיים שניתנו לפני מאות שנים. אולם לפני מספר חודשים עתר אדם, שלא מוכר לאשה או למשפחת בעלה לשעבר, לבית הדין הרבני הגדול ודרש לבטל את הגט. על פי הדיווחים, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף מנסה לבטל את אותו הגט.
"עמדת היועץ הינה, בתמצית, כי המשיב - שלא היה בעל דין בהליך בבית הדין האזורי - אינו בעל מעמד להגיש ערעור לבית הדין הרבני הגדול, וכי יש להדוף את פנייתו על הסף מבלי לקיים בה כל דיון", נמסר מטעם מנדלבליט. "עוד הוא סבור כי אין לאפשר למשיב הנעדר כל מעמד, 'לגרור' את העותרת לדיון בבית הדין הרבני הגדול, על כל ההשלכות והסיכונים הכרוכים בו".
הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר התומך במתן הגט, הזהיר כי "ביטול הגט של בית הדין הרבני בצפת עלול לפגוע קשות באמון המועט שעוד נותר בממסד הרבני בישראל". עוד נמסר מהארגון כי "מדובר במאבקי כוח, יש איך להתיר לאישה את הגט ועדיין לא לעבור על ההלכה. מי שסובלת מהמאבק החרדי הזה היא האישה, שרוצה להמשיך בחייה ולהתחתן עם מישהו חי ומדבר - אך לא יכולה".