לאחר שהמנהלת של סמינר "כנפי יונה" בצפת נחקרה במשטרה, פורסמו הבוקר (ראשון) ב"ידיעות אחרונות" עדויות של בנות הסמינר והוריהן. המתלוננות סיפרו לכתבי העיתון על הנשיקות, הלינה המשותפת במיטה והתחושה שהפכו ל"שפחות" של אותה מנהלת. בת ה-39 חשודה בביצוע מעשים מגונים בנערות בזמן שהיו תלמידות בבית הספר וגם בניצולן לעבודות בית שונות. מהעדויות עולה הטענה כי הסמינר התנהל כמו "הרמון".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
לטענת הבנות והוריהן, המנהלת הרחיקה תלמידות מהוריהן, ניהלה איתן קשרים אסורים, הפעילה עליהן מניפולציות פסיכולוגיות וגם שלטה בהן באופן מוחלט. בין השאר, לדבריהן, המנהלת דרשה מהן לבצע עבורה מטלות בבית, נכנסה איתן למיטה, קיבלה מהן עיסוי לכפות הרגליים ועוד. עוד נטען בידיעות אחרונות כי המנהלת קבעה לבנות עם מי יתחתנו ו"שברה" שידוכים שנקבעו להן בלא ידיעתה.
דבורה (שם בדוי), שלמדה בסמינר מכיתה ט', סיפרה: "המנהלת יוצרת תלות, לאט לאט מתקרבת לילדה, לוקחת אותה לשיחות, יוצאת איתה לטיולים בערב. הגעתי מבית לא פשוט, והיא אמרה לי 'אני אהיה דמות אימא בשבילך'. התחילה בעדינות ועם הזמן הגבירה את הקצב. כל הקשר עטוף בהמון מגע: בהתחלה ליטוף על היד, אחר כך חיבוק, בהמשך נשיקה על הלחי ובסוף זה הגיע לנשיקה בשפתיים ולקטע מיני".
"אני אמורה להתעסק עם המנהלת שלי?!"
לטענת דבורה, הקשר הלך והתעצם ונמשך זמן רב. "הייתי ילדה חצופה ושובבה, והיא אוהבת בנות כאלה וגם אומרת את זה", אמרה. "היא לקחה אותי לשיחה של שלוש שעות במשרד ונתנה לי אולטימטום, 'או שאת בוחרת להיות בקשר אישי עם מישהי מהצוות, או שאני מסלקת אותך'. קלטתי שהיא רומזת על עצמה, אבל הלכתי הפוך. ביקשתי עם הסגנית, אבל המנהלת סירבה. הצעתי מורה אחרת, והיא גם סירבה. אחרי שלוש שעות היא ביקשה שנצא פעם אחת לסיבוב בערב, ואחרי שעשינו את זה הרגשתי שזה נחמד, שהיא אמפתית ושיש לה כריזמה והיא באמת מאוד אימהית".
בשלב מסוים, סיפרה דבורה, היא הפכה לתחושתה למעין משרתת של המנהלת. "היא לא הייתה עושה כלום בבית", סיפרה דבורה. "הכול הבנות היו עושות בשבילה. אני גידלתי את הילדה הקטנה שלה במשך שנתיים. היא הייתה עליי בשיעורים, הייתי יוצאת להאכיל אותה, לחתל אותה, לקום אליה בלילה. מבית הספר הייתי הולכת ישר אליה, ולא הייתי היחידה. היא יצרה אצלי תלות מטורפת. זה היה כאילו מרצון, אבל היא פשוט גררה אותנו. כאילו, למען השם, אני אמורה להתעסק עם המנהלת שלי?!"
על קשרי המנהלת עם בנות אחרות אמרה דבורה: "בטח שזה הפריע. היא הייתה עושה מלא השוואות, מעוררת קנאה. היא הייתה באה ומספרת לי באיזו רמה היא בקשר עם מישהי אחרת". לדבריה, בית הספר נחלק לפי דרגות קרבה למנהלת: "יש בנות שיכולות רק לצאת איתה לסיבוב ועדיין לא ראויות להיכנס אליה לבית. יש בנות שמתחילות להתקרב, והיא מכניסה אותן הביתה. ויש בנות שיכולות לראות אותה עם פיג'מה — שזו עוד דרגה. ויש את אלה שיכולות לעשות לה מסאז' ברגליים, וכאלה ששוכבות איתה במיטה".
"אותי היא הכניסה לאט לאט", שחזרה. "מתישהו היא כתבה שנראה לה שהיא מאוהבת ואז כתבתי לה שגם אני. תחשבי, הייתה תקופה שכל לילה הייתי עושה לה מסאז' ברגליים וככה מרדימה אותה. באותה תקופה היא נכנסה להיריון. חשבתי לעצמי איך זה יכול להיות? מתי? פעם אחת באתי אליה בארבע לפנות בוקר, והיא אמרה לבעלה לעבור לספה ואני ישנתי איתה עד הבוקר. היה לה מנהג כזה, שהייתה מעירה אותנו בטלפון בלילה והיינו מדברות". לדבריה, בנות היו נכנסות למיטת המנהלת גם כשבעלה שם: "הוא פשוט היה בא ונרדם. התכסינו באותה שמיכה, על אותה כרית".
"התנשקנו המון, מגעיל אותי להיזכר"
דבורה תיארה את הקשר של הבנות עם המנהלת כ"אובססיבי" והוסיפה: "הכול שם מתנהל סביבה וכל מי שבא איתה במגע נקלע לקשר אובססיבי. יש מורות שמרצות אותה, רודפות אחריה. היא גורמת לאנשים לרדוף אחריה, שולטת בהם. לדוגמה, נפגשתי עם בחור ואמרתי לה שאני לא רוצה לראות אותו יותר. היא לא הקשיבה לי, והזמינה אותו לשבת. אחרי כמה פגישות הרגשתי שמשהו לא בסדר ואמרתי לה. לילה לפני האירוסין בכיתי את החיים שלי לידה, והיא הייתה קרה כמו קרח". דבורה התחתנה לבסוף, בניגוד לרצונה, עם הבחור שבו בחרה המנהלת. כעבור שלושה חודשים התגרשה דבורה, ואחר כך ניתקה את הקשר עם המנהלת וחזרה לבית הוריה.
על המקרה שגרם לה לפקוח את עיניה ולשים לב לניצול אמרה דבורה: "הייתה תקופה שאימא שלי הייתה מאושפזת, והיא השתחררה סמוך לפסח. ואז המנהלת קראה לי אליה לחדר ושאלה אותי אם אוכל לעזור בניקיונות או שהיא תביא בנות אחרות. אמרתי לה שאשתדל, אבל יש לי לימודים ואימא שלי משתחררת ואני חייבת לנקות את הבית שלנו לבד. כשיצאתי מהחדר היא קראה לחברה שלי לחדר, ואחרי חצי שעה היא הייתה קרירה אליי. היא אמרה לי: 'אני לא מבינה אותך. חברה שלך אמרה שהיא לא תישן בלילה כדי לנקות פה, ואת ככה לא השתדלת בשבילי. איפה היית בחודשים האחרונים, אצלי או אצל אימא שלך?' חטפתי שוק. הרגשתי שאני לא יכולה להסתכל לה בעיניים מרוב שנאה", היא מספרת.
דבורה סיפרה על הפרידה מהמנהלת: "בליל הושענא רבה, בדרך כלל באים ואומרים תהילים כל הלילה. הייתי אצלה בבית, זה היה השיא, התנשקנו המון, מגעיל אותי להיזכר. ואז היא אמרה לי, 'דבורה, אל תבואי לבית הספר. אני לא מרוכזת כשאני רואה אותך'. אז התחילה ההתרחקות. אחר כך כבר הייתי בטיפול תקופה, וזה עזר לי להשתחרר מכל מה שחוויתי איתה".
ענת, אם לתלמידה שעדיין בקשר עם המנהלת, שחזרה את סימני האזהרה: "זיהינו שהיא נשארת בסמינר עד אמצע הלילה, ואחר כך היא כל הזמן בטלפונים. בהתחלה לא התייחסנו, עד שהתחלנו לראות שהמנהלת הפכה לכל עולמה. הרגשנו שאנחנו מאבדים אותה. כל הזמן 'המנהלת' ו'המנהלת'. עושה איתה הליכות בלילות, טלפונים לפנות בוקר, דברים מוזרים. כשהיא נכנסה לשידוכים ופגשה בחור מקסים שמצא חן בעינינו, המנהלת הטילה וטו. התקשרה ואמרה לנו, 'אני לא מוכנה שהיא תעבור, אני צריכה לראות את העיניים שלה כל בוקר'. היא הורידה את השידוך, והפגישה אותה בלי ידיעתנו עם בחור אחר".
בשלב מסוים, סיפרה ענת, היא הציבה בפני בתה אולטימטום: "המנהלת או אנחנו". לתדהמתה, בחרה בתה במנהלת: "פשוט לקחה את הדברים שלה והלכה - המנהלת הזאת פשוט לוקחת את הבנות מההורים והופכת אותן לשלה. היה לה קטע של ניפוץ טלפונים, שהיא הכניסה את הבנות לאקסטזה כזאת, ממש לטירוף. והיא מדברת אליהן בביטויים כאלה, 'אני רוצה לדעת אותך'. זה נורא".
פרקליטתה של המנהלת: "מכחישה את כל העבירות שמיוחסות לה"
ענת החליטה להימנע ממלחמות ולחדש את הקשר עם הבת, שעדיין נמצאת בסמינר ומגוננת על המנהלת: "האישה הזאת שולטת בה. בעלי אומר, 'אם היה כפתור ללחוץ והיא הייתה מתה, הייתי לוחץ עליו'. עד כדי כך. יש לה בבית הרמון של בנות, המנהלת הזאת שולטת בהן, היא למדה קורסים בפסיכולוגיה ובגרפולוגיה, והיא מנתחת להן את הכתב ואת הנפש, הורגת אותן אחת אחת. יכול להיות שהיא לא אנסה אותן אבל היא ליטפה אותן, נישקה אותן, ישנה איתן ונכנסה להן למקלחת. הבנות עברו אצלה דברים מטורפים, וחלקן לא רוצות להתלונן בגלל פסיקות של רבנים הזויים".
ענת סיפרה שהפיצוץ נוצר לאחר שהבינה שהיה במכינה מגע מיני בין המנהלת לתלמידות: "שאלתי את דבורה, והיא אמרה 'זה לא היה אונס, כי זה היה בהסכמה'. אז הבנתי, והתחלנו לפעול. יש שם חבורה שלמה של בנות סביבה, לא מתחתנות, או מתחתנות ומתגרשות כי היא רוצה את השליטה על החיים שלהן. מוצאת להן תפקידים בסמינר, לא נותנת להן ללכת. הרשת עומדת מאחורי הסמינר בעניין כי כנראה חוששת מהפן הפלילי של הכספים אבל למען השם, מדובר במעשים שנמשכו שנים, בעשרות של בנות שנפגעו".
חיים, הורה לילדה מהסמינר, הוסיף בצער: "אנחנו אנשים מאוד תמימים , לקח לנו הרבה זמן לקלוט מה קורה עם הבת שלנו". לדבריו, בתו פיתחה לפני כחמש שנים "הערצה מוגזמת למנהלת". לטענת חיים, "לא הייתה להן דעה משלהן, רק 'המנהלת אמרה', אבל חשבנו שזה עניין של תקופה ושל גיל אבל פתאום ראינו שהיא מוציאה כספים וקונה למנהלת מתנות, וככה גם החברות שלה".
"כשהבת שלנו הייתה במשבר, היא פנתה למנהלת שזיהתה כנראה את ההזדמנות והתחילה לשחק בה", נזכר חיים. "היא נתנה לילדה להבין שהיא יכולה לפתור לה את הבעיות, אבל הייתה אומרת 'כרגע אין לי זמן לטפל, אבל את צריכה קשר רגשי חזק מאוד'. הבת הייתה חסרת אונים והתחילה להדק את הקשר עם המנהלת, והיא הובילה אותה למקום כל כך אפל. היא הייתה מתקשרת אליה בחמש בבוקר, אומרת לה 'אני רוצה שתבואי עכשיו'. גרמה לתלות מטורפת. הבת שלי נכנסה למערבולת, וכשהיא כבר אזרה אומץ והודיעה למנהלת בפנים שנמאס לה, המנהלת בתגובה השפילה אותה".
לדברי בתו של חיים, המנהלת הענישה אותה על כך שהעזה להתרחק ואמרה לה: "את חולת נפש, סובלת מאו-סי-די, יש לך אובססיה, אף אחד לא יתחתן איתך ואין לך תקנה בחיים. את אדם נורא". לדבריה, הסיטואציה הזאת גרמה לה להסתגר ולהיכנס לדיכאון: אביה חיים טען כי המנהלת "פשוט ריסקה אותה - בית הספר היה מחולק ל'מתנגדת' ו'מקורבת', יש דרגות במקורבות ויש כאלה שלא מוכנות להיות חלק מזה, והמורות והתלמידות מכנות אותן 'מתנגדות'. יש שם מורה אחת שמנהלת איתה קשר, ממש כמו זוג. הבנות קוראות לה 'שומר הראש של המנהלת', היא טסה איתה אפילו לחו"ל, ומנהלת איתה מערכת יחסים".
עו"ד יפעת כהן, המייצגת את המנהלת, מסרה בתגובה לטענות: "הלקוחה שלי מכחישה את כל העבירות שמיוחסות לה. מדובר במי שפעלה כדמות אם עבור התלמידות שלה וביתה היה פתוח לכל בעיה שהתעוררה אצלן. הלקוחה שלי שוהה תקופה ארוכה במעצר בית ולא נחקרה למעלה מחודש וחצי מאז חקירתה הראשונה, ואני סבורה שאם יש דברים בגו, הייתה פועלת היחידה החוקרת למצות את החקירה ולהגיש נגד הלקוחה שלי כתב אישום. לא זו אף זו, העובדה שטרם נחקרה מדברת בעד עצמה".