כמה קל לשכפל לוחית רישוי ולגנוב זהות של רכב? מתברר שכל מה שצריך הם בין 100 עד 300 שקל. עם קצת שכנועים, תחנונים ותירוצים, אפשר לקבל לוחית מזויפת ממכוני הרישוי והחנויות השונות, ואחר כך להיכנס לכל חניון, לחנות במקומות אסורים והקנסות עוברים לבעל המספר. יצאנו עם המצלמה הנסתרת לבדוק כיצד עובדת השיטה ומי נוהג להשתמש בלוחיות המזויפות.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
לפני כמה חודשים חוסל עבריין בשעות היום בחניון תת קרקעי בבניין בו התגורר ברמת גן. במצלמות האבטחה ניתן לראות 2 רעולי פנים מגיחים מתוך רכב ויורים בצעיר מטווח קצר. על פי החשד, המחסלים זייפו את לוחית הרישוי של אחד מדיירי הבניין וכך מצלמת הזיהוי פתחה את המחסום ואפשרה לרכב המילוט שלהם להיכנס ולאחר החיסול לצאת.
נוהלי משרד התחבורה מאפשרים למכונים שיש להם רישיון להנפקת לוחית רישוי להעניק לוחית חדשה ללקוח רק אם הישנה ניתנת במקומה לגריסה, ורק לאחר שהוצג רישיון הרכב הנכון. אם הלוחית נגנבה או נפלה, עליכם להגיע למשטרה ולקבל אישור בכתב שאותו יש להציג למכוני הרישוי או החנויות.
למרות זאת יש מספר מוסכים שמתעלמים מהנהלים. בחנות אביזרים ביהוד, התחקירן התבקש להראות רק תעודת זהות. אחרי פחות מיממה הלוחית המזויפת כבר הייתה מוכנה. גם בחנות אביזרים בירושלים, לאחר מעט שכנועים הושגה לוחית מזויפת. "זה כמו אמיתי, רק לא אמיתי", נאמר לנו שם. 120 שקל במזומן, והשגנו לוחית בלי בעיה. כך גם ברהט וחנות נוספת בדרום הארץ. פקידת הקבלה בקשה את רישיון הרכב אך כשאמרנו שאין לנו, הסכימו להכין את הלוחית בכל זאת.
הלוחית שהושגה שלא כדין הותקנה על רכב ותגובות מצד מערכת האכיפה לא איחרו לבוא. הרכב עם המספר הוחנה בתל אביב, במקום אסור לחניה ופקח עירוני הבחין בו. כשהפקח העלה את פרטי הרכב במחשבו הוא היה אמור לראות שמדובר ברכב מיצרן מסוים בצבע שחור הנושא תו חנייה של תל אביב, אבל מול הפקח חנה רכב אחר ללא תו חנייה. למרות זאת הפקח לא דיווח שהרכב לא תואם את פרטיו והוא החליט לתת לו דוח. כששאלנו אותו מדוע הוא נתן דוח בכל זאת למרות שלא מדובר במספר הזיהוי של הרכב הנכון, הפקח השיב: "לא עלה לי צבע וסוג רכב. אתם יכולים לערער".
חזרנו אל מכוני הרישוי השונים לדרוש תשובות. במצלמות האבטחה הראינו שלוחית הרישוי שוכפלה ללא אישורים. "איזה עבריין יגיע לזייף לוחית רישוי כשיש מצלמות אבטחה, כשניתן לזהות אותו, עם תעודת הזהות שלו?", הוסבר לנו. עם זאת, נאמר לנו, "יכול להיות שטעינו. בעסק שלנו עושים הכל כחוק ועכשיו נרענן את הנהלים. אנחנו קיימים 34 שנים ולא ידענו. טוב שבאת וחידדת לנו את הנהלים".
במקום הבא בירושלים אליו חזרנו גם טענו שלא התכוונו סייע לבצע עבירה. "מאה אחוז אני יודע שזו עוגמת נפש", אמר בעל העסק. "לא אעזור למישהו לעשות רע. עשיתי טעות".
ברהט, אמרו לנו שעלינו להגיש תלונה במשטרה, ונתנו שלל תירוצים: "נפלה טעות, המזכירה שעבדה באותו יום הייתה מחליפה". בעל המוסך הוסיף: "יש נהלים, אני לא מתנער מהאחריות. אני המוסך הכי מסודר ברהט אבל אין מה לעשות, נופלים".
חשוב להדגיש: מכוני הרישוי פעלו לא בעבור בצע כסף או בכוונה תחילה, אלא בניגוד לנהלים. אך זו בדיוק בעיה. כנופיות העבריינים שפועלות ברחבי הארץ יודעות בדיוק היכן נקודות התורפה. בשילוב עם אוזלת ידה של המשטרה, הדבר תורם להתגברות תעשיית הזיופים. מי שנפגע הם בעלי הרכבים שזהות רכביהם נגנבת.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "בעת רישום הדוח אין דרך לדעת שלוחית הרישוי מזויפת, שכן הפרטים החשופים בפני הפקחים מוגבלים ולא כוללים את דגם הרכב וצבעו. אי התאמה בין הפרטים שדיווח הפקח, לבין הרישום במשרד התחבורה עולה כאשר הדוח מגיע לאגף החניה. במקרים אלו, נעשית בדיקה פרטנית ובמידת הצורך - הדוּחות מבוטלים. כך יעשה גם במקרה הנ"ל".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הנפקת מספרי רישוי, מחייבת קבלת אישור ממכון הרישוי או מהמשטרה כי נדרשת החלפת רישוי. כל מי שלא עשה כן, פעל בניגוד לנהלים".
מעורך הדין אוריאל בן אסולי, המייצג את חברת "אוטו ציון" נמסר בתגובה: "ודאי שלא ניתן לייחס לחברה או למי מעובדיה, כל כוונה או מעשה מרמה מאחורי ייצור לוחית הרישוי בכתבה. לכל היותר ניתן לייחס ל'אוטו ציון' שהעובדת מטעמה ביצעה רק חלק מהנוהל הקבוע במשרד התחבורה, נוהל שנשלח אליהם בשנת 2004, וּמאז שום גורם מקצועי מִמשרד התחבורה לא טרח לרענן את הנוהל".