״הוא התקשר אליי ואמר לי שאני צריכה עוד פעם רישיון למייקרוסופט״, החלה את סיפורה הלקוחה רותי (שם בדוי), שגילתה לפני שבועיים כי חויבה בשנים האחרונות בעשרות אלפי שקלים. ״אמרתי לו, איך רישיון? אני באמצע התשלומים״. בתגובה ענה לה נציג חברת HELPPC ״סליחה אני מתנצל, כבר שילמת, זה נכון״. למזלה, כשהחברה התקשרה לחייב אותה בחיוב נוסף, קרוב משפחה שלה היה אצלה. ״גנבו וניצלו אישה בת 80 שמהיום הראשון שלה חסכה שקל לשקל. ניצלו את התמימות שלה״.
כבר שנים שהחברה מנצלת את חוסר ההבנה של קשישים במחשבים: היא מציגה עצמה כספקית פתרונות תמיכה ושירות למחשב, אך בפועל מוכרת למבוגרים מוצרים ותוכנות בעשרות אלפי שקלים שאין להם בהם כל צורך – ומחייבת אותם על תיקונים שכלל אינם מסופקים ללקוח.
הלקוחה הציגה חשבונית מהחברה שבה רשום כי הותקנה במחשבה תוכנת ״מלוור פייטר״, תוכנת אנטי-ורוס, שניתן לרכוש ישירות מאתר החברה בסכום של 17 דולר לשנה. תוך חמש שנים חויבה הלקוחה ביותר מ-2,000 שקלים –למרות שלמעשה אין שום אינדיקציה או זכר לכך שהתוכנה הזו אי פעם הותקנה במחשב.
כבר לפני חמש שנים הצגנו עדויות של קשישים שהחברה ניצלה. בתגובה, היא נקנסה על ידי הרשות להגנת הצרכן בקנס חריג של 5 מיליון שקלים בגין הטעיה והשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים. יחד עם זאת, אחרי ערעור שילמה החברה 670 אלף שקלים בלבד. אדי גלבוע, הבעלים, לא נשמע נרעש מהסכום שהחברה גבתה מרותי. בתגובה לשאלתנו ״אם אין שום דבר לקוי, מדוע הסתתרת שעות במשרד?״ ענה: ״תני לי את כל השאלות ואענה לך״.
״אל תתקשר אליי״
אחרי התחקיר האחרון, השרה לשוויון חברתי מירב כהן פנתה לחברת האשראי בבקשה להפסיק את הסליקה של חברת HELPPC – אך הם עברו לחברת אשראי אחרת וממשיכים לעקוץ קשישים. החל מינואר הקרוב יצא לפועל פרויקט שנקרא מאגר ״אל תתקשר אליי״. כל מי שישים את פרטיו במאגר חברות מסחריות לא יוכלו לפנות אליו – ואם כן, זו תהווה עבירה פלילית.
״חייבים אכיפה והחמרת ענישה, ושבעלי החברות עצמם ישלמו את המחיר. איפה הצדק פה? איפה מדינת ישראל? אני מקווה שאולי נוכל לקבל בחזרה משהו. ולכל הקשישים שנשארים בבית ולבני המשפחה שלהם – שימו יותר לב על ההורים״.