התיק נגד השוטרים המעורבים במרדף שבו נהרג אהוביה סנדק ז"ל בדצמבר 2020 ייסגר מחוסר אשמה, כך החליט היום (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ימים ספורים לפני סיום תפקידו. "אין ביסוס לטענה כי השוטרים ביקשו לפגוע במכוון ('לנגח') את הרכב הנמלט; ולא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה", נכתב בנימוק להחלטה. בשנה האחרונה התקיימו הפגנות באזור ירושלים - בדרישה להעמיד לדין את השוטרים.
ארבעת השוטרים שהיו מעורבים במרדף אחר אהוביה סנדק הוגדרו מאוימים ברמה 6 (הכי גבוהה), מקבלים סל אבטחה מלא - אך ממשיכים לשרת במפלג הפשיעה הלאומנית בימ"ר של מחוז יהודה ושומרון. עו"ד רועי גולן המייצג את אחד השוטרים, אמר: "לאחר חקירה ארוכה שבה נעצר מעצר שווא מרשי, בלש במחוז ש"י - הוחלט לסגור את התיק מחוסר אשמה בדיוק כפי שצפיתי והאמנתי מהיום הראשון. אנו שמחים על ההחלטה של היועמ"ש. שמחה שמהולה בעצב על מות אהוביה סנדק ז"ל ומשתתפים בצער המשפחה".
"לא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים המעורבים באירוע שבו מצא את מותו אהוביה סנדק ז"ל, בדצמבר 2020, ולפיכך תיק החקירה בעניינם ייסגר", נכתב בהודעת היועמ"ש. בנוסף, מנדלבליט ביקש מהמפכ"ל לקיים תהליך הפקת לקחים. "במסגרתו גם ייבחן הצורך בשיפור או הבהרה של ההוראות המבצעיות הרלוונטיות, נוכח הסכנה המובנית הטמונה במרדפים רכובים".
בחקירת המקרה עלה חשד כי סנדק ז"ל וארבעה צעירים נוספים יידו אבנים בשעת צוהריים באזור היישוב מעלה מכמש שבבנימין ופגעו ברכב פלסטיני, בתוך סיכון חיי הנוסעים בו. לאחר מכן, הם נמלטו ברכבם, רעולי פנים. שוטרים שהיו בקרבת מקום הקימו מעין מחסום מאולתר באמצעות העמדת רכבם לרוחב הכביש, אך הרכב הנמלט ירד לשול הכביש בנתיב הנגדי ונמלט. בשלב זה התפתח מרדף, ובו רכבי המשטרה הפעילו אור כחול מהבהב וסירנה, ואף כרזו לרכב הנמלט מספר פעמים, אך לשווא. מחומר החקירה עולה כי לכל הפחות בשלבים המתקדמים של המרדף - נוסעי הרכב הנמלט היו מודעים לכך שהרכבים הדולקים אחריהם הם רכבי משטרה, וכי הם מצויים בעיצומו של ניסיון הימלטות.
עוד עולה מהחקירה כי בשלבים הראשונים של המרדף, שבהם הכביש היה מפותל ושדה הראייה היה מוגבל, נמנעו השוטרים מלהשלים עקיפה של הרכב הנמלט, לנוכח תנאי הדרך והעובדה שהרכב הנמלט זיגזג כמה פעמים, כדי למנוע כל ניסיון עקיפה מצד השוטרים. "אך כאשר הכביש הפך ישר ושדה הראייה נפתח, ניסה הרכב המשטרתי לעקוף את הרכב הנמלט במטרה לעצרו. או אז, אירעה התנגשות בין הפינה הימנית-קדמית של הרכב המשטרתי לבין הפינה השמאלית-אחורית של הרכב הנמלט", הודגש.
"בעקבות ההתנגשות סטה הרכב הנמלט אל השול השמאלי, והתהפך לתעלה בצד הדרך. כתוצאה מכך, סנדק ז"ל, שככל הנראה לא היה חגור, נפלט החוצה מהרכב", נכתב בממצאים. "גופתו של סנדק ז"ל נמצאה מתחת לרכב ההפוך רק לאחר שפצועים פונו מהזירה ובחלוף למעלה משעה ממועד ההתהפכות. כפי שעולה מחומר הראיות, בשלב מסוים ניגשו השוטרים בשטח לרכב ההפוך כדי לאסוף מוצגים, ואז הזדעזעו לגלות את גופתו של סנדק ז"ל. מהחקירה עולה, כי שאר יושבי הרכב הנמלט לא אמרו לאיש בשטח כי ישנו אזרח נעדר".
"מתכוונים להפוך כל אבן": עוה"ד אריאל עטרי, המייצג את משפחת סנדק, מסר בתגובה על החלטת היועמ"ש כי "פרסום ההחלטה מצביע על קהות חושים עצומה כלפי ההורים השכולים, השאלות הגדולות נותרו ללא מענה. היועץ מסיים את תפקידו באקורד צורם של חוסר רגישות אנושית ושל בחינה משפטית שטחית של סוגיה שתסעיר את המדינה עוד זמן רב. בשבוע הבא נבקש מהפרקליטות לקבל את חומר החקירה כדי לתקוף את החלטת מנדלבליט ואנו מתכוונים להפוך כל אבן כדי לעשות צדק בפרשה הכואבת הזו".
עורכי הדין משה אלון ודיאנה שומסקי שמייצגים את הקצין שנהג בניידת: "ראשית, ברצוננו להביע את השתתפותנו בצער המשפחה. מדובר באירוע טרגי, אך יחד עם זאת, אין מדובר באחריות מי מהשוטרים למותו המצער של אהוביה סנדק. החלטתו של היועמ״ש ושל מח״ש הינה החלטה מבוססת ומוצדקת בנסיבות העניין, מאחר והשוטרים פעלו במסגרת סמכותם כדין וללא דופי. אנו שמחים שההחלטה התקבלה חרף כל הלחצים הפוליטיים והאחרים שהופנו לעבור מח״ש והיועמ״ש".
עורכי דינו של אחד מקציני המשטרה, אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ-נרקיס ושות' מסרו כי: "פרשה זו הנה טרגדיה גדולה בה נער צעיר קיפח חייו. סגירת התיק מטעמים של חוסר אשמה, מבטאת את חוסר האפשרות לשכלל את הדין הפלילי בתאונה טרגית אשר בתוצאתה האיומה איש לא רצה".