זה מתחיל כמו תאונה תמימה, אך כשהנהג עוצר בצד הדרך לקחת פרטים – הגנב נכנס לרכב ובורח. בשנה החולפת נרשמה עלייה של 43% בגניבת רכבים, חלקם בעזרת אמצעים טכנולוגים משוכללים, ונראה שהמשטרה מתקשה לעמוד בקצב. "השאיפה שלהם זה להביא את הרכבים הגנובים לתוך הערים הפלסטיניות, ולרוב תוך שעה כבר אין רכב. מפורק ונמכר בחלקים", מספר רם אוזן, קצין שיטור וקהילה אריאל.
סוזן מטוס נכוותה מהשיטה החדשה כשהייתה בדרך הביתה: "פתאום שמעתי מאחורי 'בום' והרגשתי שמישהו נכנס לי ברכב. יצאתי מהאוטו לראות מה הנזק. כשיצאתי הבנתי ששכחתי את הפלאפון שלי, וכשהסתובבתי מישהו כבר ישב בתוך הרכב שלי והתחיל לנסוע. נאחזתי במשקוף - לא היה אכפת לו והוא גרר אותי איתו. נפלתי על הארץ כאובה ומדממת". ומטוס רחוקה מלהיות היחידה שנפלה קורבן לשיטה החדשה.
כמו מטוס, רכבם של יותר מ-12 אלף ישראלים נגנב השנה. מדובר בעלייה של 43% לעומת שנת 2020 שבה נגנבו 8,644 רכבים. 34% מהרכבים נגנבו בגוש דן, 30% בשרון, 12% בשפלה, 8% בדרום ו-3% ביהודה ושומרון. רכבים מסוג יונדאי ומאזדה נגנבים בתדירות גבוהה במיוחד. הרכבים מפורקים לחלפים שנמכרים במוסכים ברחבי ישראל, וכל עוד יש מי שקונה המעגל לא צפוי להסתיים בקרוב.
אייל סער, המנהל המערך המבצעי של איתוראן, מספר על העלייה בגניבת הרכבים וקושר את המצב לקורונה. "בתקופה הזו אנחנו עסוקים מאוד. יש גידול משמעותי בגנבות רכב. הקורונה משפיעה גם על עולם הרכב. לאורך תקופה לא ייצרו חלפים ורכבים אז נוצר ביקוש, ומישהו צריך לספק את הביקוש הזה. הסיבה השנייה זה הקלות שבה ניתן להעביר רכבים לשטחי הרשות הפלסטינית. רוב המעבר של הרכבים לשטחי הרשות הוא דרך הפרצות בגדר", הוא מספר. סער מתאר את האמצעים הטכנולוגיים המשוכללים בהם משתמשים הגנבים, כמו משבשי תדרים ומכשיר שמתחבר למחשב הרכב. את המכשירים האלו ניתן להזמין בקלות באינטרנט בכמה מאות שקלים.
מהרגע שהרכב נגנב מתחיל מרוץ נגד הזמן עד שהוא עובר לשטחי הרשות הפלסטינית, דרך פרצות רבות בגדר שנפרצו במיוחד למטרה הזו. מעבר לגדר בתוך שטחי A, משטרת ישראל לוקחת פיקוד ומנסה למגר את התופעה. אחת היחידות שנלחמות בתופעה היא יס"מ שומרון שלרוב עסוקה בסיכול פועלים אך לאחרונה עיקר פועלה הוא לתפוס גנבי רכב.
"אלו חוליות שזה העבודה שלהם. המקצוע שלהם זה להיות גנבי רכב. וגם בתוך החוליות יש תפקידים", מספר רם אוזן, קצין שיטור וקהילה אריאל. "יש להם את השיטות שלהם ואנחנו מנסים להתחקות אחריהם ולהגיב בהתאם. השאיפה שלהם זה להביא את הרכבים הגנובים לתוך הערים הפלסטיניות, ולרוב תוך שעה כבר אין רכב. מפורק ונמכר בחלקים".
בעלי הרכבים הגנובים אמנם קיבלו את כספם בחזרה מחברות הביטוח ללא השתתפות עצמית, אך איבדו את יתרת הפוליסה וייאלצו לרכוש פוליסה חדשה. על פי ההערכות הנזק שנגרם למשק מגנבות הרכבים הוא 870 מיליון שקלים בשנה. המשמעות מורגשת היטב בכיס של הצרכן - מחירי הביטוח צפויים לעלות השנה בחמישה עד שבעה אחוזים.