המאמצים לזרז את פתיחת הרכבת הקלה בתל אביב גובים מחיר כבד במיוחד. מעדויות של מספר עובדים בחברות הסיניות עולה תמונה קשה של הפרת זכויות בוטה וחשד לתנאי עבדות. זה קורה במרכז הארץ, מתחת לאדמה ומעליה, במסגרת אחד הפרויקטים הגדולים ביותר שאמור להצעיד את התחבורה הציבורית בישראל קדימה. פרויקט שמתגלה בתחקיר כמיזם שמזניח זכויות עובדים בסיסיות בשנת 2022.

העובדים הסינים מספרים על מגורים בתנאים מחרידים, חלקם אף ישנים באתר הבנייה מתחת לאדמה. מ' למשל, מספר שגר בדירה צפופה בתל אביב עם 46 עובדים נוספים. עובד סיני אחר סיפר: "לא קיבלנו אף יום חופשה. אף פעם לא נחנו, לא בחגים הסיניים ולא בחגים הישראליים".

בצל המשבר: הצצה לעבודות הרכבת הקלה בבני ברק (צילום: החדשות)
"או שתעלה על מטוס לסין או שתמשיך לעבוד". צילום ארכיון | צילום: החדשות


 
"ידעתי שישראל היא מדינה מפותחת, שצריכים לכבד בה זכויות אדם", מוסיף העובד, "אבל בסוף לא רק שעבדתי 12 שעות בכל יום, אלא גם תנאי המחייה היו מזעזעים וככה גם האוכל. החברה לא נתנה לנו אוכל ראוי והרבה פעמים הוא היה מורעל וגרם לנו לחלות".

בעקבות התחקיר, הודיעה ח"כ אבתיסאם מראענה, יו"ר ועדת עובדות ועובדים זרים, שתכנס את הוועדה לדיון דחוף בממצאים שנחשפו. מראענה מסרה: "הממצאים שעלו לכאורה מהכתבה מזעזעים, ובכוונת הוועדה לרדת לעומק הנושא, כחלק מהפיקוח השוטף שלה על הרשויות בכל הנוגע להעסקת עובדות ועובדים זרים והבטחת זכויותיהם".

"מדובר באנשים שמגיעים לארץ על מנת להתפרנס בכבוד, ולבצע עבודות שישראלים אינם רוצים או יכולים לעשות", הוסיפה ח"כ מראענה ממפלגת העבודה. "עלינו להראות להם את פניה היפות של המדינה - ולא לנצל אותם או לרמוס את זכויותיהם".

רבים מהעובדים טוענים כי לא קיבלו משכורות ואף נקנסו במקרה שמחו על התנאים. עוד הם מתארים אווירה שבה הם נמדדים תחת זכוכית מגדלת מדי יום ומצולמים לאורך היממה. כך סיפר אחד העובדים בעדותו לארגון "קו לעובד" כשנפצע: "לא יכולתי לעמוד או ללכת, בוודאי שלא לעבוד. ביקשתי לראות רופא. המנהל אמר שזה לא אפשרי ושאשאר במגורים לנוח. נשארתי ככה יומיים-שלושה, והכאב לא חלף. ביקשתי שוב לראות רופא. המנהל אמר לי - אין רופא. או שתעלה על מטוס לסין, או שתמשיך לעבוד".
 

לפני כניסתם לישראל נדרשים העובדים להפקיד את הדרכונים ולשלם ערבות. בינתיים הם נקלעים לחובות בלי גישה לחשבון הבנק וחלקם נדרשים לעזוב תוך זמן קצר מבלי שקיבלו אפילו אגורה.

"חודשיים אחרי שהגעתי אמרו לנו שאנחנו עוזבים", סיפר אחד העובדים. "שאלנו מה פתאום עוזבים, וענו לנו - 'אנחנו לא צריכים אתכם יותר, אתם חסרי תועלת'".
 

 
ביחידה לתיאום המאבק בסחר בבני אדם ליוו את החקירה שניהלה המשטרה בחשד להחזקה בתנאי עבדות. במשרד המשפטים גם פנו למשרד התחבורה ולרשות האוכלוסין וההגירה בהמלצה להפסיק את הבאת העובדים לחברות שנתונות בעיצומה של חקירה - שבסופו של דבר נסגרה.

בינתיים ל-N12 נודע כי עדויות נוספות המשיכו להגיע, אך טרם נבדקו. בינתיים הדירוג של ישראל במאבק בסחר בבני אדם הורד לאחרונה על-ידי מחלקת המדינה האמריקנית - בין היתר בגלל כל התלונות מהסוג הזה נבדקות לעומק. מצב התחבורה במרכז הארץ רק הולך ומחמיר, ובאופן טבעי יש ציפייה לסיים את העבודות בהקדם האפשר. לצד זאת, נראה שההזדרזות גובה מחיר כבד, שאותו משלמים העובדים.

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: "לפני מספר חודשים התקבל ברשות האוכלוסין וההגירה מידע ממשטרת ישראל בנוגע לחקירה שנפתחה נגד החברה. בעקבות זאת ערכה הרשות שימוע לחברה ואף קיבלה את עמדת משרד התחבורה בנוגע לחשיבותו של הפרויקט שמבצעת החברה ולחשיבות העמידה בלוחות הזמנים שנקבעו ונחיצותם של העובדים הזרים לצורך כך. על מנת לאזן בין הצורך בהבטחת זכויות העובדים הזרים ותנאי העסקתם, לבין החשיבות הגלומה בהמשך ביצועו של הפרויקט כמתוכנן, החליט מנכ"ל הרשות להטיל על החברה להפקיד ערבות בסכום גבוה ומשמעותי כתנאי להמשך תוקפו ומימושו של ההיתר להעסקת עובדים זרים".

תגובת פרקליטות המדינה: "התיק נחקר ע"י המשטרה בין היתר בסיוע זרוע העבודה ורשות האוכלוסין. יובהר כי העדויות שנמסרו למשטרה היו שונות מהותית מאלו שנמסרו על ידי המתלוננים ל"קו לעובד", וכי חלק יניכר מן הטענות אשר הועלו נגעו לחברה הסינית ולבעליה ולא לחברות שמושבן בישראל. לאור האמור, התיק הועבר ממשטרת ישראל עם המלצה לגניזתו. לאחר בחינת מכלול הראיות בתיק, הוחלט בפרקליטות על סגירתו".

תגובת המשטרה: "עם קבלת התלונה במשטרה, נפתחה חקירה במסגרתה בוצעו מגוון פעולות במטרה להגיע לחקר האמת. בסיומה הועברו כלל הממצאים לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל".

תגובת נת"ע: "בידי נת"ע אין כל מידע על חקירת המשטרה או על התלונות הנחקרות. יחד עם זאת בהסכמיה עם קבלנים, דורשת נת"ע כי ישמרו על זכויות עובדיהם על פי חוק. לכשתסתיים חקירת המשטרה ויפורסמו הממצאים, תפעל נת"ע מול הקבלן על פי דין".