"לשר הפנים אחריות כוללת למערך הכבאות מתוקף אחריותו ליישום חוק הכבאות...השר ידע על הבעיות הקשות של מערך הכבאות שמקשות עליו לפעול ואשר פוגעות במוכנותו המבצעית; אולם הוא התייחס לבעיות אלו אך ורק בהקשרן התקציבי ולכן 'גלגל' אותן לפתחם של שר האוצר וראש הממשלה" - כך עולה מדוח מבקר המדינה על אסון הכרמל שמייחס לשר הפנים אלי ישי "אחריות מיוחדת" לאירוע.
בדוח המיוחד מטיח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס ביקורת נוקבת על התנהלותו של השר בתקופה שקדמה לאסון, במהלכה – ואף אחריה. חלק נכבד מהטענות שהפנה לינדנשטראוס כלפי ישי נוגעות לסירובו לקבל על עצמו את האחריות לחלק מהמחדלים שעליהם הצביע, והעדפתו לגלגל אותה לפתחם של אחרים.
מיד לאחר פרוץ השריפה הופנתה אצבע מאשימה כלפי שר הפנים. הזעם שעורר ישי בקרב המשפחות השכולות, כמי שנתפס בעיני חלקן כאחראי העיקרי למחדל הכבאות שהוביל לטרגדיה, בא לידי ביטוי לא אחת מאז – כשבין היתר, זכורה היטב תקרית התפרצות הכעס נגדו בטקס שנערך במלאת חודש לאסון.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
דוח אסון הכרמל - סיקור מיוחד
הדוח: כל הכשלים, הליקויים והמחדלים
"התמהמה חרף הנזק לביטחון הציבור"
"מי שהמבקר הצביע עליו צריך ללכת"
"רה"מ נמנע מלהטיל את כובד משקלו"
המזבלה שבה החלה השריפה עוד קיימת
היערכות מערכת הביטחון: ללא תיאום
שנה וחצי אחרי האסון: לא נלמד לקח
המבקר על אהרונוביץ': "בלט כמפקד"
"כשל פיקודי של מפקד מחוז צפון"
"מערך כיבוי המסכן חיי אדם ורכוש"
יומן אירועים: מלכודת האש בכרמל
ישי ושטייניץ ייאלצו להתפטר?
"ישי שימש מוציא ומביא של דרישות התקציב"
ביקורת נוספת שמתח לינדנשטראוס על ישי קשורה, בין היתר, בגישה שהציג לו על האופן שבו רואה השר עצמו את מהות התפקיד שאותו הוא ממלא.
"השר לא עשה מאמץ לטפל בבעיות דחופות וקריטיות... וגם לא עסק במהות תפקידו של מערך הכבאות. הוא לא עמד על האסטרטגיה המבצעית של המערך ובמידת מוכנותו ולא קבע סדר עדיפויות להשלמת החוסרים במשאביו לנוכח הסיכונים שהמערך יידרש להתמודד עמם", כתב המבקר.
המבקר הדגיש כי "בכך הוא (ישי) שימש למעשה מוציא ומביא של הדרישות לתוספת תקציב. השר לא יכול להתנער מאחריותו לביצוע מעקב, בקרה ופיקוח ולהניח שהוא יכול לצאת ידי חובה על ידי דרישות מהממשלה לתוספת תקנים ותקציב – תכופות ככל שיהיו; בייחוד לנוכח העובדה שהדרישות שהגיש היו כוללניות".
"אחריות כפולה ומכופלת"
לינדנשטראוס ציין כי דווקא העובדה שישי היה מודע למצבו הקשה של מערך הכבאות הייתה זו שחייבה אותו לאתר פתרונות דחופים שיאפשרו תפקוד הולם שלו.
"לדעת משרד מבקר המדינה, הכשלים הידועים של מערך הכבאות היו צריכים לשמש תמרור אזהרה לשר הפנים וחייבו אותו להיות קשוב ומעורב באופן פעיל במוכנות ולהיות ערני לאופן תפקודו ולכשירותו השוטפת", נכתב בדוח.
כך, לדברי המבקר, היה על ישי "לפעול מתוך הנחת יסוד שכיוון שמדובר במערך שתכלית קיומו היא הצלת חיים, חלה עליו – כשר הממונה – אחריות כפולה ומכופלת".
"ישי לא התעניין במוכנות לשריפות שעלולות לסכן חיים"
מהדוח משתמעת גם טענה על גישה מזלזלת לכאורה של ישי ואדישות שהפגין לנוכח מצב מערך הכבאות טרם האסון - שאותו הגדיר השר במילותיו שלו "קטסטרופה".
"הוא היה ער לכך שיש מחסור ממשי בציוד ובכוח אדם ואף מחסור באמצעים לפיקוד ושליטה", כתב המבקר. "הוא לא ירד לעומק הנושא ולא התעניין באופן היערכותו ומידת מוכנותו המבצעית של מערך הכבאות לאותם הסיכונים ובייחוד בכל הנוגע לאירועי שריפות שעלולות להתפשט עד לכדי סיכון ממשי לחיי אדם ולרכוש".
גרסת ישי: כולם אשמים - חוץ ממנו
נושא נוסף שזכה להתייחסות נרחבת בדוח הוא תשובותיו של ישי לטענות שהציג לפניו המבקר והסתייגותו המוחלטת של האחרון ממה שנתפס בעיניו כניסיון להתחמק מלקבל על עצמו את האחריות על המחדלים שהועלו.
"בהתייחסות של שר הפנים, מר אליהו ישי, לממצאי דוח הביקורת ובהסבריו למבקר המדינה הוא הדגיש גם את חלקם של אחרים בעניין האחריות למצבו של מערך הכבאות", כתב המבקר – וציין את עיקר טענותיו של השר:
- האחריות היא של הממשלה ובה משרד האוצר וכן של ארגון הכבאים – על כך ציטט לינדנשטראוס את ישי כשהגיב ומסר כי לדעת האחרון, "אין להטיל את האחריות על משרד הפנים ועל השר העומד בראשו במקום שבו נתקלו תהליכים לקראת רפורמה במערך הכבאות בחסמים מצד משרד האוצר וגורמים אחרים כמו ועד ארגון הכבאים". באשר לאוצר, הדגיש ישי כי "מדיניות שהייתה נהוגה במשרד מנעה את קידום הפעולות באופן משמעותי".
- האחריות היא של המשרד לביטחון הפנים והמשטרה – באשר לכך ציטט המבקר את ישי באומרו כי "כידוע, ניהול האירועים, הפיקוד, השליטה, תיאום הכוחות וקביעת סדרי העדיפויות הינם בתחום סמכותם במצב שגרה".
- גורמים אחרים - לטענת ישי, צריכים לשאת באחריות על חלקם בהיווצרות התנאים שהובילו לאסון גם משרדי הגנת הסביבה והחקלאות.
באשר להתנהלותו שלו, הדף ישי באופן נחרץ כל ניסיון להפנות לעברו את האצבע המאשימה. "אין להנהלת משרד הפנים, ודאי שלא לשר הפנים, כל חובה לנושא המבצעי גופו", השיב ישי – והדגיש כי לאלה "אין כל נגיעה ישירה או עקיפה לאירוע, למעט היערכות ומוכנות".
"השר לא מילא את תפקידו"
אותו הסבר לא הניח את דעתו של המבקר, שתקף את ישי במילים קשות וכתב: "מהשתלשלות העניינים עולה כי בפועל לא מילא השר את תפקידו. טענותיו של השר ישי יש בהן משום גלגול האחריות ממנו לאחרים – לדרג המיניסטריאלי או לדרג הפקידותי. אלו טענות לא ראויות ויש בהן התנערות מאחריות".
פרט לכל הביקורת הנוקבת שגולל בדוח, ציין המבקר גם נקודה לזכותו של ישי וכתב כי הוא "אכן הצליח במקום שבו אחרים לא הצליחו – להביא את מצוקת מערך הכבאות לדיון אצל ראש הממשלה ולקבל החלטת ממשלה בדבר מתן תוספת תקציבית בת 100 מיליון ש"ח להשלמת חוסרים מהותיים בתקציב מערך הכבאות".
ישי פרסם בתגובה את הדברים החיוביים שהמבקר כתב עליו
בתגובה לחלק שעוסק בו בדוח המבקר לאסון הכרמל, מסר שר הפנים אלי ישי את התגובה הבאה:
"לבי עם המשפחות השכולות ביום קשה וכואב זה.
דוח המבקר מוכיח שיש להתייחס בכובד ראש לדרישות השרים בנושאים מצילי חיים, והדבר החשוב ביותר כעת הוא להפיק לקחים שימנעו אסון דומה בעתיד. אני מתכוון לדרוש דיון בממשלה להפקת לקחים מהדוח, וקביעת כללים מיוחדים לטיפול בדרישות הנוגעות לנושאים מצילי חיים.
קביעת הברורה של המבקר, המבחינה בין האסון הנורא ומותם האכזרי של 44 הקורבנות לבין מוכנות מערך הכיבוי מוכיחה כי אסון שכזה יכול היה להתרחש גם אילו היה מערך הכיבוי נמצא בשיא כושרו ומצויד בציוד המתקדם ביותר, ואין כל קשר בין מוכנות מערך הכיבוי להחלטות שהובילו לאסון.
במשך 26 פסקאות חסרות תקדים, קובע המבקר במפורש שבזמן כהונתי נעשה מאמץ בשיעור שאין דומה לו כדי לשקם את מערך הכיבוי . דברי המבקר חדים ונחרצים: 'יש לציין לזכותו של שר הפנים מר ישי, כי הוא אכן הצליח במקום בו אחרים לא הצליחו'.
'התגובות אותן אני מקבל מלוחמי האש וממרבית המשפחות השכולות מרגשות אותי מאוד. חובתי האישית היא להיאבק למענם, ולהבטיח להם שלא אשקוט ולא ארפה עד שיופקו הלקחים. זה לא ישיב את יקיריהם, אך ימנע עצב וכאב ממשפחות אחרות בעתיד ובכך אולי תהא מעט נחמה עבורם".
השתתף בהכנת הידיעה: גיא צברי