הבוקר (ג') גזרו בתחנת נהריה סרט לכבוד סיום ההכפלה של הקו העיקרי של רכבת ישראל, כך שכעת מונחת מסילה כפולה לאורך כל הדרך מהעיר הצפונית ועד באר שבע. למרות המרחק הקצר והטופוגרפיה הפשוטה יחסית בין נהריה לקריית מוצקין - לרכבת ישראל לקח לא פחות מעשר שנים לסלול את המסילה הכפולה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
עם התגברות תנועת הנוסעים ברכבת, הוחלט בתחילת העשור הקודם להכפיל את המסילה וזאת במטרה להגדיל את תדירות הרכבות. התקציב לפרויקט אושר כבר בשנת 2001, לפני 13 שנים כמעט. הפעולות הראשונות בפרויקט החלו ברבעון השני של שנת 2003, כשבמהלך הבנייה נאלצו תושבי האזור לספוג מעת לעת השבתות של המסילה לצורך הבנייה.
למרות שמדובר בקטע באורך 20 קילומטרים בלבד, הכפלתו ארכה עשר שנים, וזאת למרות שלא מדובר בהנחת מסילה על תוואי חדש אלא הכפלת תוואי קיים. אם נחשב את אורך המסילה ונחלק אותו בזמן שלקח לרכבת לסיים את הפרויקט, נקבל ממוצע של 5.5 מטרים ביום בלבד.
הדרך לבאר שבע ארוכה יותר - ומהירה יותר
להשוואה, הכפלת מסילת הברזל שבין לוד לבאר שבע החלה יותר משנה אחרי תחילת העבודות בקטע הצפוני, והסתיימה כבר בשנה שעברה - וזאת למרות שמדובר במסילה ארוכה פי ארבע מקטע המסילה שבין קרית מוצקין לנהריה.
יש לציין כי מלבד הכפלת המסילה, הרכבת ביצעה עוד מספר פעולות כמו יישור התוואי מדרום לעכו, הוספת רציפים בתחנות עכו ונהריה וביטול מפגשי כביש ומסילה על ידי בניית גשרים, אך אלו לא נחשבות פעולות הנדסיות יוצאות דופן (בניגוד למשל, לפעולות הנעשות בפרויקט הרכבת המהירה לירושלים).
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "משך העבודה הארוך על פרויקט הכפלת המסילה הצפונית נבע ממספר גורמים. ראשית, עבודות התשתית המורכבות של הקמת מסילה בסמוך למסילת רכבת פעילה. מלבד זאת, במהלך השנים עוכבו העבודות בשל דרישות שונות של הרשויות המקומיות, וזאת עקב בעיות של הפקעות ופינוי פולשים שנמצאים בתוואי המסילה בנוסף, כתוצאה מגילוי של קברים באזור עכו, נוצר הצורך בתכנון מחדש של התוואי והתאמות מיוחדות".
כעת, לאחר סיום עבודות התשתית, קיימת לראשונה בישראל מסילה כפולה מנהריה ועד לבאר שבע. המסילה החדשה תאפשר לרכבת ישראל להגדיל את תדירות הרכבות ולשפר משמעותית את השירות לתושבי הצפון.