אחרי שנים של תכניות, התנגדויות, אישורים ובירוקרטיה: תושבי חיפה יוכלו סוף סוף ליהנות מדרך מהירה תחת מנהרות הכרמל. את טקס החניכה החגיגי העברנו בשידור חי, כאן בחדשות 2 באינטרנט.
הטקס נערך בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש עיריית חיפה יונה יהב, שר האוצר יובל שטייניץ ושר התחבורה ישראל כץ, ובו נחנכו רשמית המנהרות, שמשתרעות מצומת הקריות (צ'ק פוסט) עד פאתי חוף הכרמל.
מדובר במערכת כבישי אגרה עירונית ראשונה מסוגה בישראל, שמשלבת מערך תשתיות מורכב עם טכנולוגיה מתקדמת. עם פתיחתם, זמן הנסיעה בין הכניסות לחיפה - מחלף חיפה דרום (חוף הכרמל) ומחלף הקריות (צומת הצ'ק פוסט) צפוי להתקצר באופן משמעותי ולהקל על הפקקים בשעות העומס ברחבי העיר.
מאידך - הנסיעה במנהרה כרוכה בתשלום לא זול, לכל הדעות. מחיר מנוי חודשי לכביש האגרה יעמוד על כ-500 שקלים. נסיעה בודדת ברכב פרטי תעלה 11.40 שקלים, נסיעה ברכב ציבורי 34 שקלים ונסיעה משאות - 57 שקלים.
רה"מ: "חזון עם מועד"
"אנחנו בעיצומה של מהפכת תשתיות בישראל", הדגיש ראש הממשלה נתניהו. "אפגש עם יונה יהב, ראש העיר, בימים הקרובים כדי לקדם את העיר. נקשר בין העיר והנמל לקו הירדן, כולל הכיוון ההפוך. זה חזון ויהיה לו מועד".
עוד הוסיף נתניהו כי יש למהפכה הזו חשיבות בטחונית - לפזר את התושבים, "אני גאה להיות מי שבתקופתו החל התכנון ולהיות זה זה שגוזר את הסרט, נחצוב מנהרה גם בבירוקרטיה הישראלית. בהתייחסו לסחבת בפרויקט (10 שנים תמימות של בירוקרטיה), אמר נתניהוכי "חייבים לבנות כבישים ורכבות מהר יותר".
השר שטייניץ בישר כי מדובר ביום חג עבור תושבי הצפון. "הפרויקט מוכיח שאפשר לבצע פרויקט אחרת - בזול, במסגרת התקציב והזמנים. הפרוייקט מהווה דוגמא לשיתוף פעולה בין המגזר הציבורי לחברות וליזמים. כן ירבוץ חיפה- העוגן לצפון כולו", אמר.
"חיסלנו בתקציב הדו-שנתי ל-2011/12 את תוספת ההשקעה בביטחון לטובת צמיחה והשקעה בתעסוקה, רפורמה באקדמיה, והשקעה בתוכנית נתיבי ישראל", הוסיף שטייניץ.
על הכוונת: רכבת קלה
פרויקט מנהרות הכרמל הוקם על ידי חברות התשתית והנדל"ן אשטרום ושיכון ובינוי בהשקעה של כמיליארד וחצי שקל. זכיינית הפרויקט, חברת "כרמלטון", שנוסדה בשותפות שווה של אשטרום ושיכון ובינוי, מופקדת על ניהול מנהרות הכרמל והיא המפקחת על חברת "נתיבי הכרמל מערכות ותפעול" המפעילה את הפרויקט, שהיא חברת אחות של דרך ארץ - מפעילת כביש 6.