בשבוע שעבר הנחה שר התחבורה את מנכ"ל משרדו לפתוח בבדיקה של התכנון והביצוע של העבודות במחלף דרור. תוצאות המסקנה היו אמורות להיות מוגשות היום (ה'), אלא, כשביקשנו לברר היכן הדברים עומדים, אמרו במשרד כי המנכ"ל ביקש זמן נוסף כדי לבצע השלמות לבדיקות שערכו והדוח יוגש ויפורסם במהלך השבוע.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
מסיור שערך היום כתבנו במחלף עולה, כי החברה הקבלנית "רמט" הרחיבה את עבודות הבינוי לאורך נתיב הכביש כולו, זאת לצורך תיקון הבקיעים שנפערו בחלקים ממנו כתוצאה מפגעי הסערה לפני כשבועיים. לשאלת כתבנו, העריכו הפועלים במקום כי העבודות בכביש יימשכו עוד שבועות ארוכים.
בודק הקרקע התריע על הליקויים - ופוטר
פתיחתו המתוכננת של המחלף בשבוע שעבר נדחתה, זאת בעקבות שקעים מסוכנים שנגרמו בחלקים ממנו. בחברת "נתיבי ישראל" הסבירו אז, כי הנזק נגרם בשל תנאי מזג האוויר ואי-סיום העבודות הסביבתיות, אך כעת עולה החשד כי בחברה היו מי שהתעלמו במכוון מההתרעות על אי תקינות הכביש עוד בשלב התכנון.
בדיקות שערך בודק הקרקע של המיזם, הראו כי הקרקע שעליה נסלל הכביש לא הייתה צפופה מספיק כדי להבטיח את עמידותו. זה התריע על הליקויים בפני בקר האיכות בשטח, שעדכן בהם את קבלן הביצוע של הפרויקט.
בשלב זה, לטענתו של הבודק, התפרץ לעברו הקבלן ואף איים עליו שאם יכשיל את בדיקת הקרקע - יפגע בו. "הוא פרץ בבעיטה את המכולה שבה ישבתי, ואיים עליי שהכלים שלו ידרסו אותי ושהוא ידאג שיביימו הכל כתאונה", סיפר בודק הקרקע. "יצאתי משם וניסיתי לדבר עם המעסיק שלי. לא היה לו זמן". הוא פוטר כבר למחרת היום, לאחר שנדרש לשוב לאתר ולהשלים את עבודות הבדיקה.
"אני לא יודע למה גנזו את הממצאים", אמר לאחר קבלת ההודעה על פיטוריו. "מדובר בסכנה לחיי אדם. פשוט העדיפו את הכסף על פני חיים של אנשים".
בעקבות ההתנהלות המתוארת, הגיש הבודק תלונה במשטרה ואף הגיש תביעה נגד החברה.
מחברת רמט נמסר אז בתגובה: "חברת רמט נהנית ממוניטין של עשרות שנים, שבמהלכן השלימה בהצלחה ומסרה פרויקטים רבים בתחומי הבנייה והתשתיות בישראל. במקהר דנן מדובר באירוע מזג אוויר חריג בעוצמתו שגרם לבעיות שנוצרו בכביש". יש להדגיש כי במועד התקלה טרם נמסר הכביש למזמין העבודה (נתיבי ישראל) ולכן טרם נסעו בו כלי רכב. עם היוודע התקלה, נמצאת החברה בקשר שוטף ופועלת בתיאום מלא עם מזמין העבודה לצורך טיפול מהיר ככל הניתן בבעיות שנוצרו בכביש".
"בנוגע לטענות שעולות בכתבה על חריגות שנמצאו במהלך העבודה: העבודות מתבצעות תחת בקרה צמודה הן של הקבלן המבע, והקן של מזמין העבודה. כל חריגה מטופלת באופן מיידי. החברה עומדת בכל החוקים והתקני המחמירים ביותר וגם בעבודה זו מבוצעות הפעולות תחת בקרה שוטפת של צוות בקרת איכות מטעם הקבלן ושל צוות אבטחת איכות מטעם המזמין".
בהתייחסות לטענות שהעלה בודק הקרקע, מסרה נתיבי ישראל: "דוח פנימי מטעם הקבלן המצביע על חריגה, אינו מוכר כלל לחברה. החברה מקיימת תהליכים של אבטחת איכות עליונה בנוסף לבדיקות האיכות שמבצע הקבלן מטעמו.
בעקבות הנזק, נדרש הקבלן לתת הסברים דחופים ולתקן בהקדם האפשרי את כל הליקויים שהתגלו"