רפורמה ברכבת ישראל: שר התחבורה ישראל כץ מכנס הבוקר מסיבת עיתונאים בלשכתו, במסגרתו צפוי להודיע על שורה של צעדים שמטרתם לשים סוף לתקלות ואירועי הבטיחות החריגים שנרשמו לאחרונה בחברה. את מסיבת העיתונאים העברנו בשידור חי באתרי האינטרנט של חדשות 2.
"אני לא מתכוון להתפשר על בטיחות הנוסעים או חלילה שייפגעו בשל ליקויי תחזוקה כמו שקרה במקרים רבים לאחרונה", אמר השר כץ את מסיבת העיתונאים. "הרכבת אמורה להיות כלי תחבורה בטוח כמו בכל העולם. אם הרכבת לא תשיג רפורמה תוך ארבעה חודשים - אסגור את החברה".
כץ לא היסס לתקוף באופן אישי את עובדי הרכבת ואת נהליה: "תא נהג הקטר הוא לא מועדון בילויים - הוא מהמקומות הרגישים והחשובים שיש היום. נהגי קטר צריכים לדעת שהם תחת פיקוח. אם נהג חשוד שנהג באור אדום וגרם להתנגשות - עליו לעבור מסלול של חקירה ועמידה לדין בדרך מקובלת, כמו שקורה עם כל אחד מאיתנו". לדבריו, הנהלים הקיימים היום בעניין זה "הם לא סבירים".
"לא נתפשר בנושאי הבטיחות"
"אני לא מתכוון להתפשר על בטיחות הנוסעים ולאפשר מצב בו נוסעים חוששים לנסוע ברכבת", הוסיף כץ. "רכבת אינה אמורה להיות שדה קרב אלא כלי תבורה בטוח ונוח".
כץ השווה גם בין רכבת ישראל לבין גופים בטחוניים וטען: "אם בצה"ל הייתה יחידה שזו הייתה רמת התחזוקה והשירות שלה - היו סוגרים אותה. אנחנו לא רוצים להגיע למצב של סגירה, כי אני מעריך שהנהלת הרכבת ועובדי הרכבת שעושים עבודה חשובה יעשו את הנדרש כדי לטפל בליקויים".
"מדינה שעברה אינספור פיגועים באוטובוסים ובכלי תחבורה המוניים - לא ייתכן שבנסיעה ברכבת שאמורה להיות הכלי הכי בטוח, הכי מוגן והכי נוח אנשים יעלו מתוך תחושה קשה ובחשש", דברי כץ. "לא נתפשר בנושא הבטיחות - אם בתוך 4 חודשים לא יהיה פיתרון מוסכם על ההנהלה, הוועד וכל הגורמים - הנוסעים ייסעו בדרך אחרת. אני מודע למשמעויות של הצעד הזה. מודע להן לחלוטין".
דן הראל, מנכ"ל משרד התחבורה, התייחס גם הוא לאירועים האחרונים ברכבת. "בכל העולם הרכבת היא כלי שנוסע חלק, שיכול לנוע ממקום למקום בפחות זיהום אוויר, פחות רעש ותוך כדי שהוא מוריד רכבים אחרים מהכביש", אמר הראל. "הרכבת היום עוברת תקופה לא טובה של אירועי בטיחות. היא נדרשת לשנות את תרבות הבטיחות ולנקוט אמצעי בטיחות מעשיים תוך פרק זמן נדרש, תוך שהיא לא מוותרת על יעדים אחרים".
ביקורת גוברת
בארבעת החודשים האחרונים אירעו מספר תקלות בטיחות חמורות. בסוף דצמבר פרצה שריפה באחת הרכבות שעשתה מנהריה לתל אביב, ולמעלה מ-100 בני אדם נפצעו. בעקבות התקרית נפתחה בדיקה מקיפה בנושא, וקרונות רבים קורקעו.
ב-24 בינואר פונתה רכבת באזור באר יעקב מנוסעיה, לאחר שעשן עלה מהקרון האחרון בה; ב-17 במרס, במהלך נסיעה לנהריה, החל להיתמר עשן מאחד הקרונות. נהג הקטר ביצע בלימת חירום - ואף נוסע לא נפגע. בהמשך, התברר כי העשן פרץ בעקבות תקלה טכנית במערכת הבלמים.
לפני 10 ימים התרחשה תאונה בה התנגשו שתי רכבות דו-קומותיות דרומית לתחנת הרכבת בנתניה. בתאונה נפצעו 60 בני אדם. בעקבות התאונה קו הרכבת ת"א-חיפה הושבת ליום שלם.
לאחרונה גברה הביקורת כלפי רכבת ישראל, כאשר תחקירים רבים פורסמו באמצעי התקשורת אודות דרך ההתנהלות הבעייתית לכאורה בחברה והעובדה כי לא יושמו תהליכים של הפקת מסקנות בארגון לאור תקריות הבטיחות הרבות. בנוסף, סובל הארגון מחילופים תכופים של מנכ"לים בשנים האחרונות על רקע אי סדרים בתהליכי המינוי ובעיות תקציב.