נא להכיר את מכונת הענק שתנחת בישראל בעוד מספר חודשים: המכונה שתפלס דרך ההרים עשרות קילומטרים למסילת הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים.
מסילת הרכבת המתוכננת מתל אביב לירושלים שאורכה הכולל 56 קילומטרים, כוללת שתי מנהרות, שאורכה של כל אחת מהן כ-11.5 קילומטרים, מאזור שער הגיא ועד מבשרת ציון. לצורך כרייתן ייובאו ארצה שתי המקדחות העצומות הללו, ששוויין כ-40 מיליון אירו.
"זה פרויקט מסובך שעוד לא נעשה כמוהו במדינת ישראל", מסביר שר התחבורה ישראל כ"ץ. "המכונות האלה מיוצרות במיוחד לפרויקט, לוקח כשנה להרכיב אותן ולהוביל אותן. זה מה שיתן את הדחיפה כדי להשלים את הפרויקט הזה".
זאת הפעם הראשונה שנעשה שימוש במכונות כרייה מסוג זה בישראל. מכונות כרייה דומות חפרו בין היתר את מנהרת גוטהרד (gotthard), בין שוויץ לאיטליה, מנהרת ברנר (Brenner) בין איטליה לאוסטריה, והמנהרות שבין אנגליה לצרפת.
150 משאיות יובילו את המכונות
שתי המכונות צפויות להגיע לישראל מפורקות דרך נמל אשדוד. לצורך הובלתן יגויסו לא פחות מ-150 משאיות, והן יורכבו באתר במשך 3 חודשים לפני תחילת העבודה. אורכה של כל מכונה יגיע בתום הבנייה לכ- 250 מטרים, וקוטרה לכ- 10 מטרים. משקל כל מכונת קידוח כזאת – לא פחות מ- 1,500 טונות.
לכל מכונת כרייה, צמוד מסוע המפנה את העפר שמוצא מתוך המנהרה אחורה, לאורך מספר קילומטרים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, המכונה תתקדם 20 מטרים ביום ו- 500 מטר בחודש, ללא הפסקות וללא שעות מנוחה - 24 שעות ביממה.
כך אולי יושלם הפרויקט בזמן המיועד, שנת 2017, ללא העיכובים המוכרים כל כך מהרכבות הקלות בתל אביב ובירושלים.