הדיון בפרשת השבוע יצא מפתח בית הכנסת והפך לעיסוק נפוץ בקרב רבים מקרב הישראלים, בין אם דתיים, מתחזקים, חילונים ואתאיסטים גמורים. העיקרון נותר זהה, אך אופן ההפצה השתכלל ודברי החוכמה מועברים באמצעות האינטרנט, מסרונים, הופעות בידור ועוד.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
נורית דאבוש העבירה שיעור תורה המוני ביום שישי בצהריים, בבית קפה ברמת גן - למרות שזה לא נראה כך. הכל התחיל במסרונים שהיא שיגרה לאנשים רבים בתחומים שונים. היא מספרת שהאנשים החלו לקרוא את פרשת השבוע בעקבות הפרשנויות הקצרות שהיא נהגה לשלוח.
מסרון הוא פורמט מעמיק ביחס לציוץ בטוויטר. עמיחי בנט מצליח לקיים דיונים ערים על פרשת השבוע גם בטוויטר - עם 140 תווים בלבד. עמיחי החליט שהגיע הזמן לחבר את הפרשה לסולמית (האשטאג) של הרשת: "בניגוד לשיעור שם יש מורה ומרצה, כאן אפשר לדון כולם ביחד על הנושאים האקטואליים, שקשורים תמיד לפרשת השבוע", הוא אומר.
"פעם פרשת השבוע הייתה דבר רחוק ומנותק"
על פי ההלכה, יש לקרוא בתורה מדי שבוע פרשה אחת. בכל שנה מתחילים בבראשית וממשיכים לשאר חומשי התורה. אבל פרשת השבוע היא הרבה יותר מזה - היא הופכת לחומר לפרשנות ולמכנה משותף בין אנשים רבים מכל תחומי החברה.
גם הפוליטיקאים קלטו שפרשת השבוע היא נכס. מדי שבוע הם מעלים מסקנות שתואמות את ראיית העולם שלהם לפרשה, ומפיצים אותן ברשתות החברתיות לתומכים שלהם. חלק מנבחרי הציבור נעזרים ביועצים שכותבים עבורם מדי שבוע טקסט אקטואלי על הפרשה.
ייתכן שהמגמה החלה בתוכנית "המילה האחרונה" בגלי צה"ל, שם מקבלת פרשת השבוע דקות שידור רבות בכל שבוע. "פרשת השבוע הייתה דבר רחוק ומנותק, אפילו נושא ללעג, והזווית שלי לפרשת השבוע מתייחסת למה בטקסט יכול לכוון אותי לבחון את הפנימיות שלי", אמר אברי גלעד, הנמנה על מגישי התוכנית.
"הפרשה"? לא רק הולילנד ומסמך הרפז
זה קורה במקביל למציאות הפוליטית המקוטבת: בקואליציה ובאופוזיציה לא מפסיקים להתעמת סביב היהדות. האם הציבור החליט לעקוף את הפוליטיקאים והוא מחפש גישה ישירה למקורות? ימימה מזרחי היא רבנית וסדנדאפיסטית הממלאת אולמות כמעט מדי ערב והופעותיה משודרות לקהילות יהודיות ברחבי העולם. הקהל המרוצה שחוזר פעם אחר פעם, טוען כי מדובר בדברים מרתקים שנותנים כל פעם מסקנות ותובנות כיצד להתנהל בחיי היומיום.
בלי שום מחויבות לפוליטיקלי קורקט, החשש הגדול של ימימה הוא שיוציאו מתוך שעה וחצי של הרצאה קטע קטן שיסלף את דבריה. אז יש ישראלים שבשבילם "הפרשה" היא זאת שמלווה את עם ישראל אלפי שנים, ולא נראה שיש דבר רע בכך.
מציוצים ועד מופעי בידור, בחג מתן תורה 2014, נראה שעבור ישראלים רבים הנושא מרתק, וכשאומרים להם "הפרשה", הם לא חושבים מיד על פרשת הולילנד, פרשת הרפז או פרשת דוד הנחלאווי אלא דווקא על פרשת "במדבר", "קורח" או "בלק".