הפקקים בדרך לתל אביב, עליית מחירי הדלק, זיהום האוויר במרכזי האוויר - כל אלה הן בעיות מוכרות שמלוות את הנהג הישראלי כבר שנים. בניסיון להתמודד עמן, ייפתח בשבוע הבא פרויקט "הנתיב המהיר" - כביש אגרה שיספק מענה לאלפי הנהגים שנוסעים מדי יום לתל אביב.
נתיב התחבורה נסלל לאורך כביש מס' 1, ומקביל לו ממזרח למערב בחלק שבין נמל התעופה בן גוריון לגשר קיבוץ גלויות בנתיבי איילון. בתחילתו הוקם מתחם חנייה ליותר מ-2,000 מכוניות, כדי לחסוך את נסיעתן לתל אביב. רוצים לדעת איך זה יעבוד? כל הפרטים על הפרויקט החדש במדריך שלפניכם.
מי פטור מתשלום בנסיעה בכביש האגרה?
הנסיעה בנתיב ניתנת בחינם לכל מי שייבחר לנסוע בו בתחבורה ציבורית או בכלי רכב רב-תפוסה (כפי שמפורט בהמשך). נהג שלא מסיע נוסעים, יוכל לבחור להחנות את רכבו בחניון הפועל ללא תשלום, ולהשתמש בשירות הסעות לאזור הקרייה בתל אביב והבורסה ברמת גן בחינם.
רכבי נכים בעלי כיסאות גלגלים פטורים על ידי המדינה מתשלום עבור הנסיעה. רכבים אילו אינם צריכים לעבור במתחם החנה וסע ויכולים לעשות שימוש בנתיב באופן רגיל כמו מנויים.
בעלי אופנועים יחוייבו במחצית מעלות הנסיעה, אך עליהם להיות מנויים רשומים לפני השימוש בנתיב.
מהו רכב רב תפוסה?
רכב רב תפוסה הוא רכב שבו ארבעה נוסעים (נהג+3) ויותר. בחלק משעות היום, בהתאם לעומס התנועה בנתיב, הנסיעה בנתיב ללא תשלום תתאפשר גם לרכבים בהם נוסעים שלושה נוסעים (נהג+2) ומעלה. הפירוט בדבר המועדים בהם הנסיעה פטורה מתשלום גם עבור רכבים בהם נהג+2 נוסעים בלבד, תפורסם על גבי שלט האגרה בכניסה לנתיב.
כיצד ניתן הפטור לרכבים רבי תפוסה?
קבלת הפטור מתשלום מותנית באישור פקח על כמות הנוסעים ברכב. לשם כך יש לעבור דרך עמדות הביקורת לרכב רב תפוסה המצויות במתחם ה "חנה וסע" באמצעות כניסה לנתיב דרך נתב"ג או כביש 412 ומשם לעבור דרך מפרץ בחלקו הדרומי של המתחם. שלט מואר שנמצא בעמדת הביקורת יבשר לנהגים כי הם פטורים מתשלום (או לחילופין כי אינם עומדים בתנאי הפטור) ובהתאם יוכלו הנהגים להמשיך בנסיעתם. רכבים רבי תפוסים אינם נדרשים להירשם מראש כמנויים.
כיצד יפעלו ההסעות מהחניון?
נוסעי הנתיב המהיר שייבחרו להחנות את רכבם במתחם ה "חנה וסע" ייהנו משירות הסעות ללא תשלום שיפעל בשני מסלולים: קו סובב קרייה וקו סובב בורסה. ההסעות בשני הקווים ייצאו מתחנות ההסעה הנמצאות סביב מגרש החניה ובסמוך לאולם ההמתנה. שירות ההסעות פועל בין השעות 06:00 ו-23:00, בחלוקה לשעות שיא ושעות שפל. בשעות השיא, 06:30-09:30 ו-15:30-19:00, ייצאו ההסעות בכל חמש דקות. בשאר השעות ייצאו ההסעות בכל 15 דקות.
לאן יגיעו ההסעות מהחניון?
קו סובב קרייה - ייצא ממתחם ה "חנה וסע" וייסע על דרך איילון עד מחלף השלום, משם ימשיך לדרך בגין, רחוב החשמונאים, רחוב קרליבך, רחוב אבן גבירול, רחוב קפלן וחזרה למתחם. לקו מספר תחנות ברחובות אלה בהן ניתן יהיה לרדת או לעלות על מנת לחזור לחניון.
קו סובב בורסה - ייצא ממתחם ה "חנה וסע" וייסע על דרך איילון עד מחלף ארלוזורוב, משם ימשיך לרחוב שפע טל, דרך בגין, רחוב אהליאב, רחוב היצירה, רחוב אבא הלל, רחוב ז'בוטינסקי, רחוב זיסמן, דרך בגין, גשר מודעי, חניון תחנת רכבת מרכז וחזרה למתחם. גם לקו זה מספר תחנות ברחובות בהן הוא עובר בהן ניתן יהיה לרדת ולעלות.
האם צריך להירשם מראש כדי להשתמש בנתיב?
כלי רכב המעוניינים לעשות שימוש בנתיב מחוייבים על פי חוק להיות רשומים לפני הנסיעה. הרישום הוא בחינם ואין תשלום חודשי קבוע. החיוב נעשה על בסיס הנסיעות בפועל. נהג המעוניין לעשות שימוש בנתיב ולשלם באופן חד פעמי בעבור הנסיעה, מבלי להירשם כמנוי, יוכל לעשות זאת באמצעות מעבר בעמדת הבידוק במתחם החנה וסע המאפשרת תשלום באמצעות מכונות אוטומטיות. גובה התשלום יהיה על פי המחיר המופיע במכונת התשלום.
למי אסור לנסוע בכביש האגרה?
רכב שאינו מנועי, רכב שמשקלו הכולל עולה על 3.5 טון, למעט רכב הפטור מאגרה לפי תקנה 18, אופנוע שמחובר אליו רכב צדי, טרקטור, מכונה ניידת, רכב איטי, רכב מחובר, נתמך ותלת אופנוע כהגדרתם בתקנות התעבורה, ורכב דו גלגלי בעל נפח מנוע פחות מ 125 סמ"ק.
מהי עלות הנסיעה בנתיב?
מחיר הנסיעה ישתנה בהתאם לעומס התנועה: מחיר המינימום יעמוד על 7 שקלים ויעלה ככל שהנתיב יהיה עמוס יותר. כל נהג שיתקרב לנתיב יבחין בתעריף במרחק של 1.2 קילומטר לפני הכניסה לנתיב, וכך יוכל לבחור אם להשתמש בו.
מה המהירות המותרת לנסיעה בנתיב?
הנתיב הוא חלק מכביש 1 וחלה עליו אותה המהירות המותרת בכביש 1. במתחם החנה וסע המהירות היא כמו בשטח בנוי.