אתמול הציג משרד התחבורה נתונים מעודדים יחסית על שפל של 50 שנה במספר תאונות הדרכים בישראל. יכול להיות שבקרוב הנתון הזה יפחת עוד יותר בזכות משאבים מוכרים ואהובים - הרשתות החברתיות.
חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב הציגו בכנס שנערך בימים אלה שיטה לשיפור למניעת תאונות באמצעות ניצול רשתות חברתיות מבוססות מיקום דוגמת Waze או Google Earth. הרעיון הוא לנצל את המידע שנאגר ברשתות הללו ולנתח באמצעותן אלו צמתים מסוכנים יותר מאחרים או היכן יש כיסוי משטרתי נרחב ללא דיווחים על תאונות דרכים.
אין חיפפה בין מקומות עם נוכחות משטרתית מוגברת למקומות בהם מתרחשות הרבה תאונות המחקר התבסס על נתונים שנאספו מ-Waze במשך למעלה מחודש. בעזרת הנתונים החלו החוקרים למפות אזורים בארץ שיש בהם תאונות על בסיס יומי. בהמשך גילו כי למשטרה לוקח בממוצע 20 דקות להגיע לאזורי תאונות. באזורים מסוימים רק לאחר 40 דקות מהדיווח הראשוני המשטרה הגיעה לזירה.
"הרשתות החברתיות מבוססות-המיקום הוא תחום מחקר חדש שרק עכשיו מתחילים לגלות את הפוטנציאל הגלום בכמות הנתונים הענקית הנאספת על בסיס יום-יומי", אומר הדוקטורנט מיכאל פייר שעמד בראש צוות החוקרים.
קבוצת המחקר, שהיא חלק מהמחלקה להנדסת מערכות מידע באוניברסיטת בן גוריון, עוסקת בימים אלה במחקרים נוספים בתחום הרשתות החברתיות. בין השאר חוקרים שם ניבוי קשרים בין משתמשים ברשת, ואף נבדקים אלגוריתמים לחיזוי ציונים של סטודנטים בקורסים על סמך הרשת החברתית.