מומחי התעופה מגדירים את זה "יום שחור" לחברות התעופה הישראליות. הכול התחיל במייל שהתקבל מאיגוד התעופה הבינלאומי ובו האזהרה - אם לא תשפרו את הבטיחות הטיסה, האיגוד האירופי יכניס את ישראל ל"רשימה השחורה".
המשמעות: אי אפשר לנחות באירופה, גם לא לטוס מעל מדינות אירופה. הטיסות לארה"ב יצטמצמו עד לאפס - וישראל תוכל לטוס רק למדינות המזרח הרחוק. באירופה הזהירו שבעוד 4 שבועות הם ייפגשו עם הנציגים הישראלים, והם רוצים תשובות. אם ההחלטה תתקבל למרות הכל - מדובר בקטסטרופה של ממש, קריסה בטוחה לחברות הישראליות.
"המשמעות של כניסה לרשימה השחורה האירופית היא מאוד מאוד כבדה", אומר עו"ד גל פלג, מומחה לבטיחות טיסה. "הדרך היחידה שבה תוכל חברה ישראלית לפעול החל מהיום הזה היא לחכור אחרת, בינלאומית, ולטוס דרכה. צריך להתעורר וליצור דו-שיח מיידי, להראות לאירופים שאנחנו לוקחים את זה ברצינות. הם כנראה עדיין לא רואים את המאמצים שנעשים בישראל".
לפני מספר חודשים החליטו בארה"ב להוריד את דירוג הבטיחות של החברות הישראליות, וזה למעשה עורר את תשומת ליבם של האירופים. מה שהם מבקשים לראות זה בעיקר איך מפקחים כאן על תעופה. פרטים על ביקורות בטיחות של מטוסים שנעשו כאן. על ציוד, על מחשוב, על תקנות התעופה בארץ.
גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית, מסר בתגובה כי "אנו נמצאים בקשר הדוק עם האירופים, אני לא יודע על מה המהומה. המייל של האירופים תמוה, אנחנו עושים את כל מה שצריך בעניין בטיחות ונטפל בזה".
מהחברות הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע, נמסר כי "החברות בטוחות, אם רשות התעופה האזרחית תפעל הכל יהיה בסדר".