נוסעים בגוש דן ורואים אוטובוס מושבת לצד הדרך עם רכב גרר לצידו? הנה הסיבה: מבקר המדינה בדק ומצא ליקויים בהתנהלות רכש האוטובוסים של חברת דן. המבקר מוצא כי החברה התעקשה לקנות אוטובוסים מאותו ספק, למרות תקלות חוזרות ונשנות בכלי הרכב שלהם. עוד מוצא המבקר שדן לא פעלה כפי שמצופה בסדרי מנהל תקין ומשרד התחבורה נכשל בפיקוח על החברה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
את רכישת האוטובוסים של דן מממנים אתם, משלמי המסים, באמצעות קרן ממשלתית שהעבירה בין השנים 2007-2011 לא פחות מ-458 מיליון שקלים לחברת דן לצורך קניית אוטובוסים. למרות היות הסכום העצום הזה כסף ציבורי, הנהלת הקרן לא אישרה את סוג הדגם ואת היצרן ממנו יקנו האוטובוסים, וזאת בניגוד להסכם שנחתם בין דן למדינה ב-2006.
המבקר מציין כי למרות סכומי העתק שדן מקבלת מהקופה הציבורית לרכישת אוטובוסים ולמרות שמדובר בחברה ציבורית שעליה לפעול בהגינות ושקיפות, החברה קונה מזה למעלה מ-30 שנים שלדות אוטובוסים מאותו ספק ובכל השנים הללו דן לא ביצעה הליכים תחרותיים לבחינת הרכישה שלהן. אין לדן נוהל רכישות מסודר, למרות שדוח המבקר קבע שעליה להכין נוהל כזה עוד בשנת 1999. הנהלת הקרן מאשרת את מספר האוטובוסים שיירכשו וסוגם, אבל אין בפרוטוקולים הסבר למספר האוטובוסים הנרכש למרות השינויים ברכישות משנה לשנה.
יש תקלות וליקויים בטיחותיים - אין מכרז או הליך תקין
למרות הנאמנות של דן לספקית מאז תחילת שנות ה-80, המבקר מוצא כי יש אצלה איחורים באספקה לעתים תכופות, כשלים טכניים וליקויים בטיחותיים, עלויות תחזוקה יקרות, חוסרים במשלוחים, היעדר תמיכה טכנית למרות הסכם בין הצדדים והיעדר דיווחים על הכשלים. המבקר טוען כי דן הייתה צריכה לפעול בהתאם להסכם עם הספקית שקבע קנסות על איחורים באספקה ולפעול למניעת מקרים דומים בעתיד - שני דברים שלא נעשו.
ב-2007 נחתם הסכם עם הממשלה בו נכתב במפורש כי רכישת האוטובוסים מכספי הקרן תתבצע באמצעות מכרז, מכרז שלא התקיים עד היום. משרד התחבורה ומשרד האוצר לא פיקחו כראוי על החברה ונתנו לה להמשיך עם אי קיום ההליכים התחרותיים והפרת ההסכם עם הממשלה. המבקר כותב כי מדובר בחריגה חמורה מסדרי מנהל תקינים. רק סמוך למועד סיום הביקורת של המבקר הושלמו הכללים להליך רכש תחרותי.
שפירא מוסיף שאין להסכים שרכש אוטובוסים מכסף ציבורי לא יהיה בהליך תחרותי, ויש לזכור שדן התחייבה לכן במפורש בהסכם מול הממשלה. אין הצדקה לכך שצי האוטובוסים של דן מתבסס על יצרן אחד במשך למעלה מ-30 שנים. תפקודה של דן בנושא רכישת שלדות אוטובוסים במשך שלושה עשורים לקוי מאוד, על פי המבקר.
החוזה הלך לאיבוד
כשביקש המבקר לראות הסכם של דן עם ספקית השלדות מ-1994, בחברה לא הצליחו למצוא אותו. המבקר כותב כי זה לא סביר שרוכשים שנים רבות אוטובוסים מהחברה בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה על סמך חוזה שאי אפשר למצוא אותו.
בבחינת כמה דגמי אוטובוסים, נמצא כי הדגם של הספקית נחות בהשוואה לדגם מתחרה, ולמרות זאת מנהל התפעול של דן בחר לעבוד עם הספקית. בדן לא נמצאו מסמכות או אסמכתאות אחרו שיכולים להסביר כיצד היא הפיקה מסקנות מההשוואה, וכיצד יישמה אותם בפעולות הרכש. הנתונים הובאו לדיון בהנהלת דן, הנהלת הקרן ולא הובאו לידיעת נציגי הממשלה. החברה לא עשתה שימוש בממצאי ההשוואה והמשיכה להתקשר בלעדית עם הספקית הרגילה.
דן קונה את שלדות האוטובוסים בחו"ל, שעליהן נבנה מרכב באמצעות חברות ישראליות. בדן אין מסמכים המתעדים את ניהול המו"מ עם חברות ההרכבה, כנדרש על פי סדרי מנהל תקינים, ובמשך שנים לא קיימה דן הליך תחרותי ולא פנתה לספקים פוטנציאליים לקבלת הצעות להרכבת שלדות אוטובוסים מחו"ל. לא נמצאו בדן חישובי עלות-תועלת כלכליים ומקצועיים אשר לפיהם ניתן להגיע למסקנות לפני רכש לטווח ארוך.