היסטוריה בתחבורה הציבורית בירושלים: אחרי עשר שנים מאז החל פרויקט הרכבת הקלה בבירה, יצאו היום מספר קרונות לנסיעת מבחן ברחובות העיר. כאן בחדשות 2 אנו העברנו בשידור חי את הפעלת הקרונות ברחבי העיר.
"ההיסטוריה האמיתית הייחודית היא שהפרויקט יוצא לדרך בירושלים. אין פרסומת טובה יותר לעיר מאשר הרכבת הזו שנוסעת בעיר ואנחנו יכולים להציג זאת לכל העולם בתקווה שזה יהווה השראה גם לתל אביב", אמר שר התחבורה ישראל כץ שלקח חלק בנסיעת המבחן. "זה הפיתרון היחיד לרמת החיים של תושבי ירושלים". גם ראש העיר ניר ברקת היה בין הנוכחים על קרון הרכבת.
מעל רבע מיליון נוסעים בירושלים משתמשים בשירותי התחבורה הציבורית ביממה. מדובר בכרבע מאוכלוסיית העיר כולל תושבים ותיירים שמגיעים לעיר. לדברי יוזמי פרויקט הרכבת הקלה, השימוש ברכבת מביא לירושלים טכנולוגיה מתקדמת רבת קיבולת, המאפשרת הנעה של כ- 500 נוסעים בנסיעה אחת. בנוס מספרים שהרכבת הקלה, המונעת באמצעות חשמל, הנה כלי תחבורה ידידותי לסביבה, נגיש לכל ושקט במיוחד.
תחילת הפעלה: אפריל 2011
הפער הגדול בין התכנון לביצוע של פרויקט הרכבת, גרם לתושבי העיר לכנות את הפרויקט "רכבת תקלה", אך היוזמים מבטיחים שבניגוד לנסיעת המבחן שאותה מלווים היום עובדי הרכבת ועיתונאים שהגיעו לתעד את הרגע היסטורי - בשנה הבאה יוכלו כל תושבי הבירה ליהנות מהנסיעה בה.
במסגרת תקופת ההרצה נבדקים 46 הקרונות על גבי 28 קילומטרים של מסילות וכאלף מערכות שונות. צפי הנסיעות עומד על כ-100 אלף נובעים ביום ועל כ-30 מיליון נוסעים בשנה.הרכבת הקלה צפויה להתחיל לפעול בחודש אפריל 2011 ותעבור בצירים מרכזיים בעיר.
תוואי הקו הראשון של הרכבת הקלה, נגזר מעבודת צוות יועצים אשר עבדו עם צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים במחצית השנייה של שנות ה- 90. הקו שנבחר היה זה שבמתכונתו הסופית, לאחר תכנית הארכתו, אמור לחבר בין נווה יעקב לבין המרכז הרפואי "הדסה" עין-כרם.