זה קרה לעשרות אלפי ישראלים רק בקיץ האחרון: אחרי שעמדתם בתורים הארוכים בנתב"ג ועליתם למטוס, כשהדלתות סגורות נתבשרתם: יש עיכוב, באשמת הבקרה האווירית של קפריסין. בראיון בלעדי לחדשות 2 online אומר קריסטוס פטרו, יועץ בכיר לנשיא קפריסין לנושאי תעופה כי הם מכירים את הבעיה ופועלים לפתור אותה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"אנחנו צריכים להיות אמיתיים ושקופים ולהגיד שאכן יש בעיות במרחב האווירי של ניקוסיה", אמר פטרו שהגיע לישראל לרגל כנס התעופה האזרחית של מכון פישר ורשות התעופה האזרחית. על כל הטיסות שיוצאות ונכנסות לישראל (זולת הטיסות לתאילנד) אחראי הפיקוח האווירי בניקוסיה, האמון על ניהול התנועה היוצאת מנתב"ג מערבה ועל התנועה שמגיעה מאירופה וצפון אמריקה לנתב"ג.
"אנו מכירים את הבעיות של הפיקוח האווירי ואת המגבלות של ניקוסיה, אכן, לעתים הבעיות הללו משפיעות על ישראל אבל האיחורים לא תמיד מתרחשים באשמת הפיקוח הקפריסאי. יש איחורים שנכפים עלינו ממדינות אחרות והם מעבירים אותם אלינו, ומי שסובלת מכך זאת ישראל", אמר פטרו, המשמש גם כמנכ"ל לאזור דרום אירופה והמזרח התיכון בארגון הבינלאומי לבטיחות בתעופה.
"הטורקים לא מדברים איתנו, ונותנים הוראות סותרות למטוסים"
פטרו טוען כי לממשלה הטורקית יש אחריות לחלק מהבעיות של המרחב האווירי: "גם טורקיה וגם צפון קפריסין (הכבושה בידי טורקיה) לא מדברות איתנו. יש הרבה תנועה מהאזור שלנו לטורקיה ומטורקיה דרומה שאינה מתואמת איתנו. יש להם מרכז פיקוח בצפון קפריסין שנותן הוראות לטייסים שלנו, וזה יוצר בלבול". בשל הסכסוך המתמשך באי, הממשלה הטורקית לא מכירה בריבונות של הממשלה בניקוסיה וכל מדינות העולם לא מכירות בשטח הכבוש בידי טורקיה בצפון קפריסין, המפעיל בין השאר נמל תעופה משלו.
"גם חיל האוויר הישראלי שפועל במרחב שלנו, בתיאום ובאישור, מגביל את המרחב. החברים שלנו בישראל צריכים להעריך את המאמץ שלנו, 90% מהתנועה לישראל עוברת באזור הפיקוח שלנו. בניגוד לפקחים בצרפת או יוון מעולם לא שבתנו, כי אנחנו יודעים שזה ינתק את ישראל מהעולם. עוד מגבלה שלנו היא שאנחנו גובלים בלא פחות מארבע מדינות שלא חברות במרחב האירופי, כולל ישראל, ועלינו מוטלת האחריות לתאם ביניהם".
עם זאת, פטרו אומר כי הבעיות בפיקוח האווירי נמצאות בטיפול: "הממשלה הקפריסאית החליטה ליצור מרחב אווירי חדש בתמיכת האיחוד האירופי. תהיה לנו טכנולוגיה חדשה, כוח אדם חדש וארגון חדש וזה צפוי לפתור את הבעיה באופן גדול. במקביל, אנחנו פועלים כדי להסדיר את הפעילות של טיסות המסוקים לאסדות קידוח הגז, גם בישראל וגם בקפריסין, כי היום גבולות שדות הגז לא תואמים לגבולות המרחב האווירי".