לנתב"ג הגיע היום מטוס הנוסעים הגדול ביותר שאי פעם נחת בישראל: חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה הביאה לארץ את הדגם החדש ביותר של מטוס הג'מבו - 747-8. המטוס ארוך בשישה מטרים מהדגם הקודם, ובו שינויים משמעותיים כמו מנועים חסכוניים, כנפיים חדשות ואלמנטים שנועדו כולם להפוך את הטיסה בו לנעימה יותר לנוסעים. מהמטוס יוכלו ליהנות רק הטסים בטיסות המשך מפרנקפורט, ולא מנתב"ג.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
מטוס הבואינג 747, המכונה ג'מבו, הפך לאחד האייקונים הבולטים של עולם התעופה האזרחית מאז שטס לראשונה ב-1969. ב-2011 המריא לראשונה הדגם החדש ביותר של הג'מבו, שנועד להחליף את הדגמים הישנים יותר ולהתחרות ב-A380 של המתחרה האירופית איירבאס.
"לופטהנזה", נושאת הדגל של חברות התעופה בגרמניה, היא המפעילה היחידה עד כה של גרסת הנוסעים שלו. במקביל היא גם מפעילה את ה-A380 הגדול יותר לכמה קווים עמוסים יותר.
בשירות לופטהנזה, ה-747-8 נושא על סיפונו 386 נוסעים בשלוש מחלקות. המושבים במחלקת תיירים הם מהרחבים שיש בענף, ולכל מושב יש מערכת בידור אישית מתקדמת. מי שישקיע בכרטיס במחלקת עסקים, יזכה למושב שנפתח למיטה שטוחה עם שישה מושבים בשורה בלבד, בהשוואה לשבעה מושבים אצל רוב המתחרים. גם הסיפון העליון הקטן יותר משרת את נוסעי מחלקת העסקים.
למרות ההיסטוריה והאהדה: המטוס נכשל מסחרית
מי שמוכן להיפרד מ-7,000 דולר ומעלה יטוס במחלקה הראשונה - בקבינה שמכילה שמונה נוסעים בלבד שייהנו ממושב שנפתח למיטה רחבה, יזכו לארוחות שף בנות חמש מנות ויבודרו באמצעות מסך שטוח אישי בגודל 29". לופטהנזה מפעילה את המטוס בטיסות מפרנקפורט לוושינגטון, לוס אנג'לס, הונג קונג, דלהי ובנגלור שבהודו.
ה-747-8 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שבואינג בנתה מאז ומעולם. עם קונפיגורציה אופיינית של 467 מושבים, הוא מטוס הנוסעים השני בגודלו בעולם והארוך ביותר שאי פעם נבנה - אורכו לא פחות מ-76.3 מטרים, יותר מאורכם של שלושה מגרשי טניס. מדובר גם במטוס הגדול ביותר שטרמינל 3 בנתב"ג מסוגל להכיל.
למרות החידושים הטכנולוגיים שבו והפופולאריות של ה-747 במשך למעלה מ-30 שנים, גרסת הנוסעים של המטוס היא כישלון מסחרי מחפיר ליצרנית המטוסים האמריקנית. רק ארבע חברות תעופה הזמינו 31 מטוסים בלבד, רובם על ידי לופטהנזה, לעומת 262 מטוסים שמכר המטוס המתחרה, A380, ו-586 מטוסים שנמכרו מהדגם הקודם, 747-400, שיצא לשוק ב-1989. למעשה, זהו הדגם הנוסעים שנמכר במספר היחידות הנמוך ביותר מאז החלה החברה לייצר מטוסי סילון, בשנות ה-50.
חברות התעופה מעדיפות מטוסים קטנים יותר
הסיבה העיקרית לכישלון של המטוס היא עלויות התפעול הגבוהות שלו בהשוואה למטוסים אחרים בקטגוריית גודל דומה. מטוס אחר של בואינג, 777-300ER, מציע קיבולת נוסעים פחותה מעט מזו של ה-747-8 אך יש לו עלויות תפעול נמוכות הרבה יותר. לכן, חברות תעופה ברחבי העולם מעדיפות דווקא את ה-777 הקטן יותר כתחליף למטוסי ה-747 הישנים שלהם, ולא דווקא את הג'מבו החדש והגדול יותר. בישראל לחברת אל-על יש שבעה מטוסי 747 שנבנו בשנות ה-90, ואין לחברה תכנית להחליפם בעתיד הנראה לעין.
לופטהנזה עצמה מתמודדת עם ביקורת על פעילותה העסקית בישראל. בסתיו האחרון שינתה החברה את המטוסים הפועלים בקווים לישראל, ממטוסים רחבי גוף בעלי שלוש מחלקות למטוסים צרים בהם כל המושבים זהים, כשבמחלקת העסקים יושבים ארבעה נוסעים בשורה במקום שישה. למרות זאת, חלקה היחסי בשוק הישראלי לא נפגע משמעותית והיא אף פתחה קווים ליעדים חדשים, ביניהם ברלין ודיסלדורף.