מתחקיר ראשוני שערך חיל האוויר בעקבות האירוע שבו כמעט אירעה תאונה בין מטוס אמריקני למטוס של חברת ארקיע, עולה כי מערך ההגנה האווירית זיהה את חדירת מטוס ההרקולס למרחב האווירי של ישראל.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
אנשי הבקרה האווירית קראו לטייס כמה פעמים בתדר הבינלאומי ומטוסי קרב כבר היו בעמדות הזנקה כדי להמריא לכיוונו, אלא שאז הוא יצר קשר והזדהה. במקביל, גם במגדל הפיקוח בנמל התעופה של אילת הבינו שהטייס טעה והתבלבל ויחד עם חיל האוויר הפנו את המטוס האמריקני מנתיב הנחיתה בנמל התעופה של אילת לשם עשה את דרכו.
בגובה נמוך של כ-400 מטר המטוס שבר מזרחה והתרחק מהמסלול וככה נמנעה התנגשות בינו לבין מטוס ארקיע שהתכונן לנחות באילת. המטוס האמריקני המשיך לנמל התעופה בעקבה שם נחת בשלום.
ערנות הפקחים מנעה תאונה
המטוס שחדר למרחב האווירי של ישראל היום הוא מטוס הרקולס 130 C, שהיה בטיסה מבחריין לעקבה. ככל הנראה בעקבות טעות של הטייס, המטוס התכונן לנחיתה בשדה התעופה של אילת, במקום במסלול הנחיתה בעקבה.
באותו זמן התכונן מטוס ארקיע לנחיתה באילת, ושני המטוסים הגיעו לקרבה של 3 ק"מ ביניהם. ערנות הפקחים במגדל הפיקוח באילת וכן התראה במערכת המבצעית מנעה תאונה. המטוס האמריקני הופנה למסלול הנכון.
"ראיתי מטוס שנראה כמו הרקולס, כשהוא עובר מהשטח הישראלי לכיוון עקבה", סיפר לחדשות 2 תושב אילת שחזה באירוע. "אני רגיל לראות מטוסים נוחתים מצפון לדרום או מדרום לצפון, ופתאום ראיתי מטוס שנע ממערב למזרח - אז ישר שמתי לב שהייתה פה טעות".
מדובר באירוע חריג מאוד, שעלול היה להסתיים בתאונה קשה. דיווח מבצעי על התקרית הועבר לכלל הגורמים הרלוונטיים והחוקר הראשי במשרד התחבורה פתח בבדיקת המקרה.