ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק הדורשת למנוע מסוכנויות להעסיק דוגמנים ודוגמניות המצויים בתת-משקל. על פי ההצעה שאושרה, במידה וייעובדו צילומים בתוכנת "פוטושופ" שיגרמו לדוגמנים "לרזות" באופן כפוי, תצורף אזהרה כי היה שימוש במחשב לשם הצרת היקפים.
על פי הצעת החוק שאושרה, יחויבו דוגמנים ודוגמניות להציג אישור רפואי שמשקלם ומסת הגוף שלהם תקינה בפני סוכנויות הדוגמנות כדי שאלו יוכלו לייצגם. בנוסף נקבע כי חברה מסחרית לא תוכל להציג בתשדיר פרסומת מטעמה צילומי דוגמן או דוגמנית הנמצאים בתת משקל.
יוזמי הצעת החוק פורצת הדרך הם חברי הכנסת ד"ר רחל אדטו מקדימה ודני דנון מהליכוד, שהביעו סיפוק רב מאישור הצעת החוק. "תעשיות האופנה והפרסום בנו מודל מעוות של יופי האישה האידיאלית, כאשר רבות מהדוגמניות המופיעות בפרסום הינן בתת משקל", אמרה ח"כ אדטו. ח"כ דנון הוסיף: "המלחמה בהפרעות האכילה בקרב ילדים ונוער הינה מאבק לאומי, ואני שמח לראות כי השרים הצטרפו היום למאבק חשוב זה".
"אל תתפלאו שילדות נוטלות כדורים משלשלים"
אך למרבה ההפתעה גם קולות רבים בתעשיית האופנה תמכו ברעיון. צלם הדוגמניות לשעבר, עדי ברקן שפועל כבר שנים כדי לשנות את הנורמה בתעשיית האופנה, אמר בראיון לערוץ החדשות כי "דרושה מהפכה בעניין".
"אם תשאל את קהל הלקוחות שמשועבד למדיה הזו שמציגה נשים רזות - הם דווקא מעדיפים נשים אמיתיות". לדברי ברקן, "בשני העשורים האחרונים איבדנו שתי מידות אצל הדוגמניות - וזה ההבדל בין דוגמנית יפה ורזה לדוגמנית רזה מדי. כל זה בלי לדבר בכלל על הפוטושופ".
"יש נשים שהודות לגנטיקה שלה היא במידה 24, אבל כמה כאלה יש באמת? אולי 8%", טוען ברקן. "כשלוקחים מישהי כזו ומציגים אותה רזה יותר בזכות הפוטושופ - אז איך אפשר להתפלא אחר כך שיש דוגמניות שסובלות מבעיות אכילה שנוטלות כדורים משלשלים?".
"הצעת החוק הזו היא הזדמנות אדירה. מעבר לכך שהיא שמה גבולות לתעשייה, האפקט שלה הוא לחימה בתופעה", מצהיר ברקן. "יש לנו אפשרות ליישם את החוק הזה, כי אנחנו תעשייה קטנה וזה המזל שלנו. דוגמניות שיירצו לעבוד גם בחו"ל יעשו את השיקולים שלהן".
"הכסף הגדול נמצא אצל נשים אמיתיות"
אותם שיקולים, לדברי ברקן, הם הבחירה של מעצבים בחו"ל להעסיק אותן בתצוגות אופנה - שם נדרשות מידות מינימליות. "בר רפאלי לדוגמא לא תעשה תצוגות אופנה, כי היא 'שמנה מדי'", מסביר ברקן את הבעייתיות במצב היום.
"אבל לעומת זאת היא תעשה קמפיין קוסמטיקה של שלושה מיליון יורו באירופה. בסך הכל אותה דוגמנית שרוצה לעבוד גם בחו"ל, מוותרת על התענוג של עבודה בתצוגות, אבל הכסף הגדול והזוהר", מסכם ברקן, "נמצא צל נשים אמיתיות".