שישה ימים לאחר שהרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן נכנסה לתוקף, ועדת הכלכלה של הכנסת מתכנסת הבוקר לדיון ברפורמה הגדולה.
ו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה, אמר בפתיחת הדיון כי "ברור שיצטרכו לעשות התאמות, חלקן מיידי וחלקן בעלות טווח ארוך יותר. קיבלתי תלונות אפילו מנהגי אוטובוסים, שאומרים שבחלק מהנקודות יש קטסטרופות. לא נראה לי שבעקבות הרפורמה תלמידים צריכים להחליף אוטובוסים, או שתדירות הנסיעה מבתי-חולים, כמו בתל-השומר, תרד לאחת לשעה".
אלכס לנגר משנה למנכ"ל משרד התחבורה וסמנכ"ל יבשה במשרד התחבורה, אמר: "הוספנו משאבים נוספים לתחבורה הציבורית בשיעור 7.5% כדי לייצר יותר נסיעות אוטובוס (8,900 ל-9,580 נסיעות אוטובוס ביום, עלות של 50 מיליון שקל) - במטרה לשפר את השירות ולעשות אותו אינטנסיבי יותר. שר התחבורה מאשר שמוניות השירות יכללו בכרטוס המשותף בין מפעילי תחבורה ציבורית. לא יודע אם זה יהיה ב-2011, זה כפוף להכנה תשתיתית, אבל צריך לעשות את זה - זה מוסיף נוחיות ויפתח את הרשת עוד יותר".
"אני מעריך שזה יהיה ב-2012, אבל זה תלוי גם במפעילות. בחודשים הקרובים תיפתח הסליקה בין החברות (באמצעות הדואר, א"ו) ועד אז יש מערכת הסדרים חלופית. אין ספק שיש קושי להסביר את השינויים לכולם. הנפקנו מיליוני חברות כדי להסביר את השינוי וגם מרכזי מידע שלנו ושל המפעילים, לצד אתר אינטרנט ייעודי. קיבלתי הוראה משר התחבורה להוסיף חומרים כתובים ברוסית ונציגים טלפוניים דוברי השפה".
ח"כ אקוניס אמר כי "אפילו בקהיר יש מערכת תחבורה ציבורית טובה יותר, עם רכבת תחתית. לנגר: אני חוויתי את המערכת בקהיר, ולא בטוח שהיית רוצה להחליף אותה".
בנוגע לאי-התאימות במידע בין האתרים השונים, כפי שפורסם ב"גלובס" אמר לנגר: "אז כנראה שיש תקלה באתר דן. יש לנו 900 אלף כרטיסי רב-קו".
באופן רשמי היא החלה ביום שישי, אבל ביום ראשון עמדה הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן במבחן מעשי ראשון. במשרד התחבורה קיוו ש-200 מיליוני השקלים שהושקעו במהלך העשור האחרון מכספי משלם המסים כדי לייעל את פעילות הקווים יוכיחו את עצמם גם בשטח - בתחנות האוטובוס. מעל התקוות מעיבים הנתונים שנאספו מיום שישי האחרון, אז נרשמו כ-60 תקלות שונות. גם במהלך השבוע מאות אלפי נוסעים מצאו עצמם מבולבלים, ממתינים וכועסים.
הרפורמה בתחבורה הציבורית: המדריך לכל השינויים
גם ברכבת מרכז בתל אביב נראו לא מעט נוסעים מתוסכלים: "הייתי תמיד לוקחת את קו 45, אבל עכשיו ביטלו אותו אז אני צריכה לקחת שני קווים", סיפרה צעירה שהמתינה לשווא לבוא האוטובוס. במשרד התחבורה מיהרו להודיע שאותו הקו - שעושה דרכו מגבעתיים לאוניברסיטת תל אביב - יחזור הבוקר לפעול כסדרו, בין היתר בזכות מאבק עיקש שהובילה, בין היתר, עיריית גבעתיים. למרות שהוחזר, הנוסעים יצטרכו להמתין כמה ימים עד שישוב לפעילות.
"עבור חלק היום הזה יהיה קשה"
ראש המנהלת רותי אמיר, הסבירה ביום ראשון: "אנחנו מאוד מתרגשים, כי זו תכנית שאנו מצפים ליישום שלה. אנחנו נערכים בצוותים גדולים, פרסנו 2,400 דיילים בתחנות היום שיעזרו לאנשים להתמצא. בחדר מצב מאתרים בעיות ומטפלים במיידי".
"עבור חלק היום יהיה קשה", מתוודה אמיר. "הנוסעים יצטרכו להתרגל ויהיו מבולבלים, אבל אני מקווה שזה יעבור חלק, היום עדיין לא הגיעו תקלות. ברור שיש אנשים שממורמרים מעצם העובדה שמשנים להם את הקו, יש מעטים שנפגעים ואחרים שנהנים ולא יוצאים החוצה ורצים לדווח שהם מרוצים".
כ-400 אלף איש נוסעים מדי יום באוטובוסים במטרופולין תל אביב. מטרת הרפורמה היא כמובן לייעל את המערכת המיושנת, שנבנתה לאורך השנים בלא תכנון אחיד בשיטת טלאי-על-טלאי. רותי אמיר, ראש מינהל תחבורה ציבורית, הסבירה כי "היום, רוב מקומות העבודה נמצאים ברחובות המסגר ויגאל אלון. היום, ברחוב דיזנגוף למשלל, עובר אוטובוס בכל דקה מכל מקום במדינה כמעט - למרות שהיום יש שם כמעט רק סלוני כלות ובתי קפה".
ככלל, צומצם מספר הקווים בגוש דן מ-82 ל-59. כפועל יוצא, ייאלצו לא מעט מהנוסעים להחליף אוטובוסים כדי להגיע ליעד שבעבר היה זמין להם בנסיעה אחת. במשרד התחבורה הסבירו שלמרות הצורך בהחלפת קווים, תהיה הנסיעה עצמה מהירה יותר בזכות יעילות המערכת.