היום בשעות הבוקר נהרג יוסף רובינשטיין, תושב הרצליה כבן 90, לאחר שנהג משאית פגע בו והותיר אותו פצוע על הכביש ביציאה מקיבוץ גליל ים. לאורך השנה אנו שומעים יותר ויותר על תאונות "פגע וברח", ובמסגרת מדור השאלה היומית ובעזרת עו"ד יניב יעקב מעמותת "אור ירוק", בדקנו את היקף התופעה בישראל.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
כמה מקרים של תאונות פגע וברח מתרחשים בישראל בשנה?
מדובר סדר גודל של 700 תאונות פגע וברח בממוצע בישראל מדי שנה. בתאונות אלה נפגעים כאלף בני אדם בשנה, מתוכם 18 הרוגים. הבעיה המרכזית סביב הנושא היא ההמשכיות שלו. אין מגמה חד משמעית של עלייה או ירידה בנתונים ומדובר באותם סדרי גודל של מקרים בשנים האחרונות.
מה ניתן לעשות כדי למנוע את אותן תאונות?
בישראל נעשתה החמרה משמעותית בענישה בשנים האחרונות. על פי החוק, נהגים שפגעו והפקירו יכולים לקבל עונש מאסר של עד 14 שנים בכלא. כמו כן נוסע ברכב שהיה עד לתאונה ולא דיווח עליה עשוי לקבל עונש מאסר של עד 7 שנים.
המעשה הזה הוגדר על ידי השופט מישאל חשין, ששכל את בנו בתאונה כזו, כמעשה אנטי חברתי ואנטי מוסרי. לשם השוואה, העונש המרבי על גרימת מוות ברשלנות הוא עד 3 שנות מאסר. ניתן לראות כי מערכת אכיפת החוק רואה בחומרה את המעשה הזה.
בבדיקה מדגמית של פסקי דין שערכנו, ברוב המקרים מדובר במאסר של עשרה חודשים רק על עצם ההפקרה של הנפגע וכן קנס של 2,100 שקלים. אם נהג יידע כי הפקרת פצוע תוביל לענישה חמורה הדבר יעודד אותו להימנע מבריחה.
לאחרונה אנו מדווחים על תאונות פגע וברח בהן נפגעים קשישים. מה ההשפעה של דיווח במקרים אלה?
ברגע שקשיש נפגע בתאונת דרכים, על אחת כמה וכמה בתאונת פגע וברח, הסיכוי שלו להיהרג מעוצמת הפגיעה היא גבוהה מאוד. סיוע מיידי במקרה כזה הוא הרבה יותר חשוב עבור אדם מבוגר מאשר לאדם צעיר. אם הנהג הפוגע ידווח לכוחות ההצלה על הפגיעה בפצוע באופן מיידי - ישנו סיכוי רב יותר שחייו יינצלו.
עוד במדור השאלה היומית: