באופן רשמי היא החלה ביום שישי, אבל היום תעמוד הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן במבחן מעשי ראשון. במשרד התחבורה מחזיקים אצבעות במתח ומקווים ש-200 מיליוני השקלים שהושקעו במהלך העשור האחרון מכספי משלם המסים כדי לייעל את פעילות הקווים יוכיחו את עצמם גם בשטח - בתחנות האוטובוס. מעל התקוות מעיבים הנתונים שנאספו מיום שישי האחרון, אז נרשמו כ-60 תקלות שונות. תמונת המצב תהיה שונה בהרבה הבוקר, כשבניגוד ליום שישי הרגוע - ינהרו מאות אלפי נוסעים, רבים מהם מבולבלים, אל תחנות הקווים החדשים.
כדי לצמצם מראש את הנזקים, קראו במשרד התחבורה לציבור להגיע אל התחנות בשעה מוקדמת מהרגיל. לפחות לפי איך שזה נראה ביום שישי, לא בטוח שההגעה למקומות העבודה לעבור לגמרי ללא תקלות. "שעה אני מחכה ואז אני מגלה שהקו שבוטל", אמר אמש בזעם נוסע שהמתין לבואו של הקו שהיה רגיל לנסוע בו, ונעלם ממפת התחבורה של גוש דן.
הרפורמה בתחבורה הציבורית: המדריך לכל השינויים
גם ברכבת מרכז בתל אביב נראו לא מעט נוסעים מתוסכלים: "הייתי תמיד לוקחת את קו 45, אבל עכשיו ביטלו אותו אז אני צריכה לקחת שני קווים", סיפרה צעירה שהמתינה לשווא לבוא האוטובוס. במשרד התחבורה מיהרו להודיע שאותו הקו - שעושה דרכו מגבעתיים לאוניברסיטת תל אביב - יחזור הבוקר לפעול כסדרו, בין היתר בזכות מאבק עיקש שהובילה, בין היתר, עיריית גבעתיים. למרות שהוחזר, הנוסעים יצטרכו להמתין כמה ימים עד שישוב לפעילות.
"עבור חלק היום הזה יהיה קשה"
ראש המנהלת רותי אמיר, הסבירה הבוקר: "אנחנו מאוד מתרגשים, כי זו תכנית שאנו מצפים ליישום שלה. אנחנו נערכים בצוותים גדולים, פרסנו 2,400 דיילים בתחנות היום שיעזרו לאנשים להתמצא. בחדר מצב מאתרים בעיות ומטפלים במיידי".
"עבור חלק היום יהיה קשה", מתוודה אמיר. "הנוסעים יצטרכו להתרגל ויהיו מבולבלים, אבל אני מקווה שזה יעבור חלק, היום עדיין לא הגיעו תקלות. ברור שיש אנשים שממורמרים מעצם העובדה שמשנים להם את הקו, יש מעטים שנפגעים ואחרים שנהנים ולא יוצאים החוצה ורצים לדווח שהם מרוצים".
חלק מהמאבקים הסתיימו בניצחון
קו 45 מהווה אמצעי תחבורה גם לבית החולים "שיבא" בתל השומר. נוסעת שהמתינה גם כן לבואו במשך זמן רב ונאלצה למצוא סידור חלופי אמרה: "אני באה שלוש פעמים בשבוע לדיאליזה. אני לא כל כך מבינה את הסידור הזה שהם הולכים לעשות".
ניצחון נוסף למחאה הושג גם בעניין קו 69, שהיה מועמד לביטול - ונשאר פעיל כסדרו. הוא עושה דרכו לבית החולים "שיבא", וכעת אף ייזכה לשדרוג: מעתה תדירותו תגבר ונוסף על כך, הוא יעבור בתוך מתחם בית החולים.
כ-400 אלף איש נוסעים מדי יום באוטובוסים במטרופולין תל אביב. מטרת הרפורמה היא כמובן לייעל את המערכת המיושנת, שנבנתה לאורך השנים בלא תכנון אחיד בשיטת טלאי-על-טלאי. רותי אמיר, ראש מינהל תחבורה ציבורית, הסבירה כי "היום, רוב מקומות העבודה נמצאים ברחובות המסגר ויגאל אלון. היום, ברחוב דיזנגוף למשלל, עובר אוטובוס בכל דקה מכל מקום במדינה כמעט - למרות שהיום יש שם כמעט רק סלוני כלות ובתי קפה".
ככלל, צומצם מספר הקווים בגוש דן מ-82 ל-59. כפועל יוצא, ייאלצו לא מעט מהנוסעים להחליף אוטובוסים כדי להגיע ליעד שבעבר היה זמין להם בנסיעה אחת. במשרד התחבורה הסבירו שלמרות הצורך בהחלפת קווים, תהיה הנסיעה עצמה מהירה יותר בזכות יעילות המערכת.
"אם היה מדובר באוכלוסיה חזקה - היו סופרים אותה"
מי שלמרות הכל מסרבת לקבל את ההסברים האופטימיים של יוזמי התכנית היא ח"כ שלי יחימוביץ' מהעבודה. "מדובר ברפורמה שהיא כאילו בשביל הציבור, אבל בעצם נעשית מעל הראש שלו", היא מחתה. "החוברות שמחולקות לציבור הן מגוחכות. צריך דוקטורט בשביל להבין אותן. הן רק בעברית. מה עם העולים החדשים? מה עם רוסית, ערבית ואמהרית? נראה שאם מדובר היה באוכלוסיה קצת יותר חזקה, היו סופרים אותה".
שר התחבורה ישראל כץ חזר והבהיר כי "ההנחייה לחברות התחבורה הציבורית היא ללכת לקראת הנוסע. אם מישהו טעה או לא נערך, יש להסיע אותו בחינם". במבחן התוצאה, לפחות ביום שישי, סיפר אחד הנוסעים כי "נסעתי כמה רגעים ועליתי על אוטובוס אחר. הוא לא קיבל את הכרטיס והייתי צריך לשלם פעמיים". ייתכן שהצהרת השר עדיין לא הגיעה לאוזני כל הנהגים, אך בכל מקרה - מבחן התוצאה האמיתי יהיה מחר בבוקר.