האם גמלאים ערבים הושארו מחוץ לקניון עזריאלי בתל אביב בשל זהותם? השאלה הזו תגיע ככל הנראה לבית משפט, לאחר ש-40 קשישים משפרעם הגישו תביעה על סך מיליון שקלים נגד קבוצת עזריאלי, קניון עזריאלי בתל אביב וחברת האבטחה "סער", לאחר שלטענתם המאבטחים מנעו את כניסתם. "נאלצנו לעזוב בזעם ובבושת פנים", טוענים הקשישים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
ב-26 ביוני האחרון, במסגרת טיול שערכו חברי "העמותה למען הקשיש בשפרעם" במרכז הארץ, הגיעו הגמלאים באוטובוס אל מרכז עזריאלי כדי לבקר בקניון, להתבונן בתצפית ולסעוד באחת המסעדות במקום.
בכתב התביעה נטען כי מאבטחי הקניון מנעו את כניסתם של הגמלאים הערבים, בעוד עוברי אורח אחרים נכנסו ויצאו באופן חופשי לאחר ביקורת ביטחונית מקובלת - בדיקה שטחית של תיקים ובירור שאינם נושאי נשק.
"המאבטחים החליטו שלא להכניס את התובעים, וביום קיץ חם הפנו אותם לכניסה שניה, שער גבעת התחמושת, המצוי במרחק של כמה עשרות מטרים משער קפלן. זוהי הליכה רגלית לא קצרה לפחות עבור חלק מחברי הקבוצה הקשישים", נכתב בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב.
אלא שכאן לא הסתיים מסעם של הגמלאים משפרעם. "בכניסה השנייה דרשו המאבטחים שכל חברי הקבוצה יציגו תעודות זהות, וגם לאחר שעשו זאת סירבו להתיר להם להיכנס - באמתלה שעל המאבטח להתקשר לקצין הביטחון ולקבל הוראות", נטען עוד בכתב התביעה. "לאחר המתנה של של 15 דקות נוספות בשמש הקופחת עדיין סירבו להתיר לגמלאים להיכנס. כל אותו זמן מבקרים אחרים לא התבקשו להזדהות בכל דרך שהיא ונכנסו ללא עיכובים".
"זכו ליחס מבזה בפומבי"
התובעים טוענים כי המעשים מנוגדים לחוק איסור הפליה במוצרים, שירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים. "כל שייחד את חברי הקבוצה, כארב איש, הוא ללא ספק, היותם ערבים. חרף אזרחותם וחרף גילם והתנהגותם המנומסת, הם זכו ליחס משפיל ומבזה. פומביותו של יחס זה תרם בוודאי גם לחיזוק תיוג המסוכנות של ערבים באשר הם מצד המבקרים הרבים שחלפו וחזו במתרחש", נאמר בתביעה שהגישו הגמלאים באמצעות עו"ד אדם פיש, שותף מייסד במשרד רחל בן ארי אדם פיש ושות' והאגודה לזכויות האזרח.
לאחר המקרה פנה בשמם של גמלאי שפרעם ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) במכתב אל הנהלת מגדלי עזריאלי. מנכ"ל הקניון התנצל ואף הבטיח שיתקיים בירור יסודי, אך למרות זאת החליטו התובעים להגיש את התביעה העקרונית.
עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח אמר בתגובה לתביעה: "אחת הדרכים האפקטיביות להתמודד עם אפליה היא דרך הכיס. לכן חשוב שמי שחוו אפליה גזענית בכניסה לבתי עסק לא יוותרו ויתבעו. במקרה זה, יש גם מסר חשוב לעסקים גדולים כמו קניונים - לא תוכלו להפיל את האחריות לאפליה על חברת האבטחה שעובדת בשירותכם".
מחברת עזריאלי נמסר בתגובה: "קבוצת עזריאלי מקבלת בברכה את כל הבאים בשעריה, יהודים וערבים כאחד, ואינה עורכת כל הבחנה פסולה בכניסה למרכזיה המסחריים. במקרה הנדון, נגרמו עיכובים בכניסת הקבוצה למרכז עזריאלי בת"א, עקב גודלה של הקבוצה וחוסר תיאום, ולא חלילה בשל אפליה פסולה".
"קבוצת עזריאלי התנצלה בפני חברי הקבוצה על אי הנוחות שנגרמה להם ועל כך שביקורם במרכז עזריאלי לא יצא אל הפועל והיא הזמינה אותם, ועדיין מזמינה אותם, להגיע אל מרכז עזריאלי בת"א על חשבונה".