יומיים אחרי פרסום התמונות של הכביש במחלף דרור, שניזוק מהסערה ימים ספורים בטרם היה אמור להיפתח לתנועה - הסיפור מסתבך. בחברת "נתיבי ישראל" הסבירו תחילה שהנזק נגרם בשל מזג האוויר ואי-סיום העבודות הסביבתיות - אבל ייתכן שהסיבה עמוקה יותר: האם מישהו התעלם במכוון מהתרעות על אי תקינות הכביש בשל העבודות?
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
הצטרפו לדף הפייסבוק של עזרי עמרם
מחלף דרור בשרון אמור היה להיפתח בתחילת השבוע אחרי השקעה של 320 מיליון שקלים. זה לא קרה לאחר שהתברר שהכביש במקום נפגע - בחלקו התגלו שקעים שמסוכנים לנסיעה. נ', בודק קרקע מוסמך שביצע את הבדיקות בכבישי המחלף, נקלע לעימות עם קבלני המשנה של חברת רמט, החברה שנבחרה לבצע את עבודות ההנדסה במקום. לאחר מכן הוא פוטר - וכעת הוא תובע פיצויים.
בתביעה שהגיש נגד החברה טוען נ' שאחד הקבלים אף איים על חייו. הוא עזב את אתר הבנייה, סירב לחזור, ובמקום לציין לטובה את נ' שרק ביצע את הבדיקה כהלכה - מעסיקו החליט לדבריו לפטר אותו.
ממצאי הבדיקה שערך נ' בשטח הראו שהקרקע לא הייתה צפופה מספיק, מה שעלול לפגוע בעמידות הכביש, ויש לתקן זאת לפני שמניחים עליה את האספלט. התמונות שפורסמו בתחילת השבוע מצביעות על דבר אחד ברור: כך זה לא היה צריך להיראות.
"צפיפות הקרקע בהחלט יכולה להיות אחת הסיבות לכשל", הבהיר צביקה גריוונלד, מנהל אגף בניין במכון התקנים הישראלי, "אך לא הסיבה היחידה. אין ספק שתבוצע חקירה מקיפה על מנת לעלות על הסיבות לכשל".
"בדיקת הקרקע נכשלה", אמר נ' לחדשות 2 Online. "הודעתי לבקר האיכות בשטח, שהודיע זאת לקבלן עצמו. הוא פרץ את המכולה שבה ישבתי בבעיטה ואיים עליי שאני אדרס על ידי הכלים שלו. יביימו תאונה. יצאתי משם וניסיתי לדבר עם המעסיק שלי. לא היה לו זמן". הוא הוסיף כי כשהתבקש לחזור למחרת לאתר ולהשלים את הבדיקות - סירב. בעקבות זאת פוטר במקום.
"אני יודע שבערב של אותו היום היו צריכים לסלול את הכביש, אז הם היו ממש בלחץ", המשיך נ'. "בגלל זה הקבלן איים עליי שאם אכשיל את הבדיקה - הוא ידאג שידרסו אותי. בסך הכל עשיתי את העבודה שלי".
לטענתו של נ', הנזק לכביש שנחשף השבוע נגרם בגלל הבעיה שעליה התריע. "הגשתי גם תלונה למשטרה", אמר, "אני לא יודע למה גנזו אותה. מדובר בסכנה לחיי אדם, כי השטח עצמו לא הגיע לדרגת הצפיפות הרצויה. העדיפו את הכסף על פני חיים של אנשים".
נ' סיפר גם כי פנה לבקר האיכות וסיפר לו שנפל קורבן לאיומים. "הוא אמר לי: 'זה בסדר, גם עליי מאיימים. פשוט תמשיך לעבוד'", אמר.
"'הכתף הקרה' שקיבל ממנה (מהחברה) עת עמד בסכנה ממשית, תוך מתן גיבוי לקבלן שמטרתו 'לטייח' הממצאים על אף סכנות הבטיחות, מהווים חוסר תום לב ופעולה שלא בדרך מקובלת", נכתב בתביעה.
פרקליטו של נ', עו"ד דוד בן עוליאל, מומחה בתחום הנזיקין והעבודה, טוען שמרשו "קיבל למעשה איומים על חייו מהקבלן המבצע את סלילת מחלף דרור, מכיוון שהוא עלה על כך שהמצע של הכביש אינו ראוי לסלילה. למעשה, כשהוא בא והתריע על כך שיש צורך לבצע פעולות מסוימות לפני הפעולה הוא, אוים, לקח את רגליו וברח מהאתר. הוא הודיע על כך למעסיקיו, שהתעלמו ממנו, ואת התוצאות אנחנו רואים היום".
חשוב לציין: ייתכן שהקריסה במחלף דרור קרתה לא רק בשל החריגה מהתקנים של צפיפות הקרקע. אבל אך טבעי שההתנהלות באתר - דרישה לכאורה לטייח בדיקות קריטיות - סופה בתוצאה הזו.
ממשרד התחבורה נמסר: "מעבר לבדיקה שנערכת בחברה עצמה, הורה שר התחבורה למנכ"ל משרדו למנות בודק מיוחד שיבחן את כל התהליכים - התכנון, הביצוע ובקרת האיכות של הכביש ולהגיש את המסקנות כולל צפי לפתרון בתוך שבוע. אתמול מונה יו"ר מנהלת נתיבי ישראל במשרד התחבורה להיות הבודק והשר יקבל את התוצאות בעוד שבוע".
מחברת רמט נמסר בתגובה: "חברת רמט נהנית ממוניטין של עשרות שנים, שבמהלכן השלימה בהצלחה ומסרה פרויקטים רבים בתחומי הבנייה והתשתיות בישראל. במקהר דנן מדובר באירוע מזג אוויר חריג בעוצמתו שגרם לבעיות שנוצרו בכביש". יש להדגיש כי במועד התקלה טרם נמסר הכביש למזמין העבודה (נתיבי ישראל) ולכן טרם נסעו בו כלי רכב. עם היוודע התקלה, נמצאת החברה בקשר שוטף ופועלת בתיאום מלא עם מזמין העבודה לצורך טיפול מהיר ככל הניתן בבעיות שנוצרו בכביש".
"בנוגע לטענות שעולות בכתבה על חריגות שנמצאו במהלך העבודה: העבודות מתבצעות תחת בקרה צמודה הן של הקבלן המבע, והקן של מזמין העבודה. כל חריגה מטופלת באופן מיידי. החברה עומדת בכל החוקים והתקני המחמירים ביותר וגם בעבודה זו מבוצעות הפעולות תחת בקרה שוטפת של צוות בקרת איכות מטעם הקבלן ושל צוות אבטחת איכות מטעם המזמין".
נתיבי ישראל מסרה כי "דוח פנימי מטעם הקבלן המצביע על חריגה, אינו מוכר כלל לחברה. החברה מקיימת תהליכים של אבטחת איכות עליונה בנוסף לבדיקות האיכות שמבצע הקבלן מטעמו.
בעקבות הנזק, נדרש הקבלן לתת הסברים דחופים ולתקן בהקדם האפשרי את כל הליקויים שהתגלו".
חברת מגמא מסרה: "חברת מאגמא הנה חברה עתירת ניסיון ובעלת מוניטין ושם בתחום המעבדות ובדיקת קרקע וסלילה. החברה מבצעת פרויקטים בכל רחבי הארץ, ומפוקחת באופן קפדני על ידי הרשות להסמכת מעבדות והממונה על התקינה. המעבדה לבדיקת קרקע ובטון עובדת בכפוף לבקרת איכות של הקבלן אשר מבצע את העבודה, ובנוסף קיימת בקרה מטעם חברת נתיבי ישראל שמפעילה מעבדה חיצונית נוספת מטעמה בפרויקט".
עוד הוסיפו בחברה, כי "מיותר לציין כי אם העובד סבר כאילו יש חריגה ולא כך הדבר היה בפועל, מדוע לא פנה ישירות לרשות להסמכת מעבדות, וברור כי אין כל קשר בין הקריסה לבין בדיקת צפיפות הקרקע. צר לנו על שעובד אשר מנסה לסחוט את החברה ללא הצלחה, פנה לבית הדין לעבודה ומשהבין כי טענותיו עומדות על כרעי תרנגולת החליט לנסות לסחוט את החברה ולהכפיש את שמה בצורה נלוזה מהסוג העלוב ביותר. החברה שומרת על זכותה על פי כל דין כיצד לפעול בעניין הוצאת לשון הרע זו".
בהכנת הידיעה השתתף יוסי זילברמן.