עד לא מזמן "גט טקסי" נראתה כמו הברקת העשור - אפליקציה שהיא תחנת מוניות. מזמינים בלחיצה, עוקבים אחרי הנהג על המפה ומקבלים שירות היי-טקי. הנוסעים נהרו, נהגים נטשו תחנות ותיקות והצטרפו, עד שבשבוע שעבר החליטו בחברה לחייב את הנהגים להפסיק לגבות דמי הזמנה טלפונית בסך 5.20 שקלים. הנוסעים מרוויחים מהסידור, אבל הנהגים זועמים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"אני עושה בממוצע עשר נסיעות מהתחנה, נגיד 52 שקלים, כפול 30 יום זה 1,500 שקלים פחות מנהג מונית", אומר אחד הנהגים. נהג מונית אחר מספר: "זו פגיעה אישית, זה 2,000 שקלים בחודש. אם הם כל כך לארג'ים שיוותרו לנו על הסדרנות, ואנחנו נוותר על חמישה שקלים. הסדרנות זה 700 שקל אני ויתרתי על 1,500 שקלים, שהם יוותרו על הסדרנות".
ב-"גט טקסי" טוענים כי לפני המהלך התייעצו עם הנהגים ומרביתם הסכימו. לנהגים יש גירסה אחרת. "לא התייעצו איתנו. בסמס שלחו לנו - 'החלטנו'", אומר נהג ואחר מוסיף: "הם ישר הודיעו לנו שאנחנו לא יכולים לגבות, וכל נהג שיגבה כסף פשוט לא יישאר בתחנה".
נהג מונית טוען כי בסופו של דבר "גט טקסי" ייפגעו "כי הנהגים ממורמרים". "הנהגים לא עונים על עבודות, לא בגלל שהם לא רוצים. פשוט מאוד יש עבודות שלא משתלם לבצע אותן. למה שאני אבצע אותן? עדיף לי לשבת בצד ולנוח".
הסיבה העיקרית למהלך היא התחרות הגוברת בענף. עוד אפליקציות של מוניות צצו ובעיקר הקמפיין המאסיבי של חברת "ישראכרט" המאפשר ללקוחות כל החברות לשלם כמעט לכל מונית באשראי דרך אפליקציה, ובעיקר לעשות זאת גם עבור מוניות שעוצרות ברחוב - מה שמייתר את הצורך בהזמנה, ובתשלום העלות הנוספת.
"המנכ"ל אמר לנו הם השקיעו 5 מיליון שקלים בפרסום, אנחנו רוצים מלכתחילה לא לתת להם את הלקוחות שלנו", מציין אחד הנהגים. ב- "גט טקסי" טוענים שביטול עלות ההזמנה הביא לגידול בהזמנות, בנסיעות בפועל ואפילו במספר ההרשמות לאפליקצייה.
המנכ"ל: "כל שינוי שתעשה - תמיד יהיה גרעין שיתנגד"
התקשינו למצוא נהג שתומך במהלך, אבל בהנהלת החברה שמחו לאפשר לנו לדבר עם נהג כזה. "יש לנו הרבה מאוד נסיעות. אני כבר הרגשתי את זה בשלושת הימים האחרונים", אומר דניאל עטיה, נהג בחברה, "הרבה לקוחות של "גט טקסי" אני שואל אותם למה לא הזמנתם דרך האפליקציה והם אומרים: 'אנחנו יורדים לרחוב וחוסכים את ה-5 שקלים האלה". עטיה מקווה כי הורדת הסכום תוביל להחזרת נסיעות שיכניסו 50 ו-60 שקלים.
"כל שינוי שתעשה בחיים תמיד יהיה גרעין קטן שיתנגד", מסביר מנכ"ל "גט טקסי", מארק און, "תוך חודש-חודשיים אני מבטיח לך שאותו גרעין יהפוך להיות אוהד נלהב למהלך הזה".
יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי יהודה בר אור אמר בתגובה: "אתם רוצים להקל על הנוסע? תעשו הנחות מהרווחים שלכם, מהנהג שעובד מצאת החמה ועד צאת הנשמה - אל תגבו ממנו. נהג המונית לא יכול לספוג את אלף השקלים האלה בחודש. זה כבד עליו".
עכשיו נהגי "גט טקסי" מנסים להתאגד וגם אפשרות של שביתה עומדת על הפרק. ביום שישי ייערך מפגש שלהם ואז יקבלו החלטה האם להמשיך לעבוד עם החברה, או לצאת לדרך חדשה.