סכנת האופניים החשמליים: בתגובה לריבוי התאונות והנפגעים, המשטרה הודיעה כי בשנה האחרונה חלה עלייה של 55% באכיפה נגד רוכבים. בפעילות אכיפה בתל אביב ובבני ברק תיעדו השוטרים שורה של עבירת תנועה מסכנות חיים. כך זה נראה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מהמשטרה נמסר כי האכיפה מתמקדת בעבירות המסכנות את כלל משתמשי הדרך. מטרת האכיפה היא להרתיע את רוכבי האופניים והולכי הרגל תוך ניסיון לצמצם את כמות הנפגעים בתאונות. מדובר בעיקר בעבירות של חציית צמתים באור אדום, אי-מתן זכות קדימה, נהיגה בחוסר זהירות וכן שימוש בטלפון נייד במהלך רכיבה.
16 הרוגים בשנתיים - רבע מהם מתחת לגיל המותר לרכיבה
"עבירות אלה על פי ניתוח מחקרי גורמות לחלק ניכר מהיפגעות האוכלוסיות הללו ולמעשה מעלות את הסיכוי שלהם להיפגע באופן חמור", הדגישו במשטרה. "מטרת האכיפה היא לשמור על חיי הרוכבים והולכי הרגל, ולעלות את המודעות לעניין רכיבה נכונה ובטוחה תוך ציות לחוקי התנועה".
החודש פרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) מסמך מקיף בנושא. 16 רוכבים נהרגו בשנתיים האחרונות, מתוכם 4 קטינים מתחת לגיל 16. הנתונים מצביעים באופן ברור על עלייה מתמדת בכמות הנפגעים.
ברלב"ד מציינים כי גורמי הסיכון העיקריים הם רכיבה מתחת לגיל 16, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ואי-ציות לחוקי התנועה. סיכון נוסף הנשקף לרוכבים הוא עצם העובדה של רכיבה בכבישים לצד כלי רכב אחרים, כבדים ומהירים יותר, שעלולה לגרום לכך שהקונפליקטים עם אופניים חשמליים יהיו קטלניים. אותם קונפליקטים באים לידי ביטוי בבלימת חירום, עצירה או שינוי כיוון הרכיבה, ההליכה או הנסיעה של אחד משני הצדדים המעורבים באינטראקציה, זאת בניסיון מהיר למנוע התנגשות.
ההמלצות: קסדות, הסברה - וגם היתר רכיבה
הסיבה העיקרית לחומרת הפגיעה ברוכבי אופניים היא היעדר הגנה פיזית על הרוכב כיוון שהפגיעה השכיחה בהם היא פגיעת ראש. על כן שיפור מיגון הרוכבים באמצעות קסדה עשוי לצמצם את חומרת הפגיעה בהם. קסדה נמצאה כאמצעי מיגון אפקטיבי, ושימוש בה עשוי להקטין בכ-50% את מספר פגיעת הראש.
הרלב"ד המליץ על מספר מהלכים בניסיון להפחית את כמות הנפגעים בתאונות דרכים במעורבות כלים חשמליים. הגברת השימוש בקסדות; קידום מסיבי של סלילת שבילי אופניים במרחב העירוני; הרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים; רישום אופניים חשמליים בכל דרך שמשרד התחבורה ימצא לנכון; קידום ההסברה והנגשת מידע תעבורתי בכיתות י'; לימוד הנושא במסגרת חינוך תעבורתי; נשיאת היתר רכיבה למי שלא מחזיק ברישיון נהיגה וכן השקת קמפיין הסברה נרחב, הן לרוכבים והן להורים.