צעירים רוכבים בכביש ללא קסדה, הורים הנושאים את ילדיהם על האופניים בין המכוניות בכבישים מהירים ואחרים שנוסעים נגד כיוון התנועה: תיעוד חדש של עמותת "אור ירוק" מעלה כי למרות הסכנה הנשקפת מדהירה על אופניים חשמליים, צעירים רבים ממשיכים להשתולל בכביש ולסכן את החיים של עצמם ושל משתמשי הכביש האחרים. ההתנהגות הזו מתרחשת למרות הפרסומים הטראגיים על רוכבים שנהרגו מפגיעות רכב, והיא מתפרסמת אחרי הידיעות על מותו של ארי נשר ז"ל, ההרוג ה-16 מתחילת השנה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
במקביל, בעקבות העלייה במדאיגה בתאונות הדרכים בהן מעורבים אופניים חשמליים, ארגון "אור ירוק" פרסם היום דוח העוסק במעורבות של נהגי אופניים אלה בתאונות דרכים ובאכיפה. מבדיקת הארגון בין 2014 ל-2017 עולה כי גדל פי שלוש מספר הנפגעים בתאונות בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים.
על פי ההערכות בדוח, כיום בישראל נעים מעל ל-200,000 זוגות אופניים חשמליים. למרות מספר זה לא קיימים נתונים מאומתים באשר להיקף התופעה של אופניים החשמליים שאינם עומדים בדרישות התקן. על פי ההערכה רבים מאופניים אלו חורגים מהדרישות המעוגנות בחוק.
בנוסף, מנתוני משטרת ישראל ניתן לראות מגמת עלייה משמעותית בהיקפי האכיפה של עבירות הנעשות עם אופניים חשמליים. אם בשנת 2014 נרשמו 10 דוחות, שלוש שנים לאחר מכן קפץ מספר הדוחות ל-15,604 דוחות. יחד עם זאת במרבית הרשויות כמעט ולא נעשית אכיפה בנושא.
עוד עולה מהנתונים שנאספו כי משנת 2014 עד שנת 2017 נרשמה עלייה של יותר מפי שלושה במספר הנפגעים בתאונות במעורבות אופניים חשמליים מ-692 ל-2,185. מרביתם של הנפגעים הינם בני נוער וילדים, למרות שעל פי החוק השימוש באופניים חשמליים מותר רק מגיל 16.
נתון מעניין נוסף שעלה מהבדיקה הוא שבשנת 2017 כ-80% מהרוכבים שהיו מעורבים בתאונות היו גברים. בנוסף עולה כי גברים משתמשים פחות בקסדות מנשים וככל שעולה הגיל, כך פוחתת הסבירות לשימוש בקסדה.
פעילי אור ירוק ביצעו במהלך השנה סקר תצפיות בנושא בו נצפו 3,200 רוכבי אופניים חשמליים ב- 114 רשויות. הנתונים העיקריים שעלו מסקר זה מעידים כי רק בחמישית מהמקומות שנצפו היו שבילי אופניים כשש-40% מהרוכבים נוסעים על המדרכה - בניגוד לחוק. נתון מדאיג נוסף מורה כי 82% מהרוכבים לא חבשו קסדה בעת הנסיעה כשכל רוכב רביעי אינו מציית לרמזורים ותמרורים.