למרות שברכבת ישראל נאלצו לבטל הבוקר (שלישי) ארבע נסיעות בקו הרכבת החדש בין ירושלים לנתב"ג עקב בעיית תשתית, בהנהלת הרכבת שוללים את הטענות לפיהן הקו נפתח ללא מוכנות מלאה. בועז הירש, סמנכ"ל חטיבת נוסעים ברכבת, הדף את הביקורות בשיחה עם החדשות Online וטען: "לא משנה מתי הקו היה נפתח - היו בו תקלות".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
הירש הסביר כי הנוסעים לא עודכנו מבעוד מועד על הביטול משום שהתקלה התגלתה רק הבוקר. "שלחנו מסרונים לנוסעים, אבל 10-15 דקות לפני זה כבר מאוחר", אמר. "זה משהו שקורה ממש בדקות האחרונות". הוא עמד על כך שהתקלות החוזרות ונשנות לא נובעות מהפתיחה החפוזה של קו הרכבת, אלא מבעיות הרצה שגרתיות.
"סטטיסטית זה לא נכון", הסביר. "(אנחנו) מפעילים 52 רכבות ביום בקו הזה, שיש בו מערכות חדשניות וזו הרצה ואנחנו לומדים את המערכות". באשר לביקורת כי ציבור הנוסעים נפגע מההרצה השיב: "לא משנה מתי הקו היה נפתח היו בו תקלות. זה קו בהרצה וזו אחת המשמעויות, ולכן הנסיעה היא בחינם".
בשיחה נשאל הירש האם הופעל לחץ על רכבת ישראל להשיק את הקו המהיר כבר בחגים, כפי שהצהיר השר ישראל כ"ץ. "אני לא יודע על לחצים", הבהיר והסביר כי "מבחינתנו הקו נפתח אחרי שהרכבת אמרה שהיא ערוכה ומוכנה בדגש על הנושא הבטיחותי. תאריך היעד היה סוכות ולשם התכווננו. באיזה שהוא שלב צריך לעבור למהלך של הפעלת קו חשמלי. הנוסעים הם לא שפני ניסיון".
ומה עם ההבטחה לנוסעים שנפגעו? גם על שאלה זו לא קיבלנו תשובה מפורשת: "אנחנו עושים את כל המאמצים לצמצם את התקלות בקו שיש בו בטיחות ושירות יוצא דופן".
מליאת הכנסת תדון מחר בהצעה דחופה לסדר שיזמה ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) בנושא הפגיעה בקווי הרכבות ברחבי הארץ בעקבות פתיחת הקו. להצעה הצטרפו גם חברי הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), יצחק וקנין (ש"ס), לאה פדידה (המחנה הציוני) ויעל גרמן (יש עתיד). "פתיחת הקו החדש במרכז הארץ היא מבורכת וחשובה, אך הבחירה של משרד התחבורה ושל הנהלת הרכבת לצמצם בשל כך את קווי הרכבות לצפון וממנו היא שערורייה של ממש", הסבירה שאשא ביטון.
התקלות בקו הרכבת המהיר, שהושק בחגיגיות רק לפני חודש, לא נגמרות: אתמול נתקעו 150 נוסעים בגלל תקלה בקטר והיום כאמור בוטלו 4 נסיעות בשל תקלה טכנית. כשניסינו לברר עם נציגה במוקד הטלפוני של רכבת ישראל מוקדם יותר היום על הנסיעות המתוכננות קיבלנו תשובה מעורפלת: "אם יש לך רכבת (בקו מירושלים) בצוהריים תתקשר חצי שעה-שעה לפני לוודא". רק כשעצרה את השיחה כדי לברר היא חזרה עם תשובות: "זה קו חדש מאוד ולפעמים יש תקלות שלא תלויות בנו, אבל אני מבינה אותך - היו מקרים שרכבות באמת בוטלו".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הקו המהיר לירושלים הוא מגה פרויקט ואחד מקווי הרכבת המורכבים ביותר בעולם לתפעול ולשירות. הקו כולל מנהרות, גשרים, תחנה בעומק 80 מטרים ומרכיבי חישמול ותקשורת מתקדמים בפעם הראשונה בישראל. בחודשים אלה הקו נמצא בנסיעות הרצה, ומטבע הדברים מתגלים אתגרים תפעוליים ותשתיתיים כל העת.
"בקו שכזה, כל אירוע תפעולי פשוט הופך למורכב ולכן הוגדר שירות מצומצם - הגבלה על מספר הנוסעים וצוותים מעובים. ביטחון הנוסעים הוא מעל הכל. התקלה אתמול בקטר הייתה תפעולית ולא בטיחותית. אנו מתנצלים בפני נוסעינו על חוסר הנוחות הזמנית, מתחקרים את האירועים האחרונים, כמו כל אירוע ופועלים כל העת לשיפור השירות בקו כמו גם בקווים אחרים ברחבי הארץ".