הדרמה מאחורי נחיתת החירום בנתב"ג (צילום: החדשות)
הדרמה מאחורי נחיתת החירום בנתב"ג | צילום: החדשות

אחרי שהמטוס מחברת "אייר אלקטרה" ביצע נחיתת חירום מוצלחת בנתב"ג, קברניט הטיסה סיפר על רגעי הדרמה. קצת אחרי ההמראה הטייס קיבל ברשת הקשר מהבקרה הגרמנית הודעה לפיה המטוס השאיר על המסלול שובל של יותר ממאתיים חלקי גומי מאחד הגלגלים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"מכיוון שלא הרגשתי שום דבר מיוחד, פרט למעט רעידות ברגע שהגלגלים נסגרים, ובגלל שיש לי בבטן המטוס 52 טון דלק ולא היה לי שום חיווי על תקלה, קיבלתי החלטה להמשיך ולטוס לישראל", סיפר הטייס. "במהלך הדרך קיבלתי פרטים נוספים מגרמניה על מה שנמצא על הקרקע אבל עדיין לא היה ברור מספיק מה גודל הנזק".

בינתיים, רשויות התעופה בישראל וגרמניה החלו בשיח לאיכון הממצאים כדי לנסות להבין מה גודל הנזק שנגרם לגלגלים. אבל רק כשר מטוסי חיל האוויר שליוו את המטוס בדקו את הנזק, ניתן היה לקבוע בוודאות שמדובר בגלגל שהתפוצץ ולא בפגיעה של כן הנסע".



בהתחלה הטייס חשב שיש שבר בכן הנסע ורק אחרי בדיקה הבינו שזה הצמיג. כשנגמר לו הדלק והוא לא יכול היה לעבור מעל מגדל הפיקוח קיבלו החלטה לבצע נחיתה. גורמי תעופה בישראל סיפרו כי מדובר בקברניט מנוסה עם הרבה קור רוח שביצע נחיתה מושלמת בתנאים האלה. הקברניט סיפר לאחר מכן "שלא חשש וידע שיצליח לנחות בשלום ולהביא את הנוסעים בשלום לקרקע". הוא מטיס את ה-737 כבר 32 שנה וזכה למחאות בישראל.‎

יושב ראש איגוד הטייסים, קברניט ״אל על״ מידן בר, שיבח את התנהלות נתב"ג ואת החברה: "ההתנהלות של נתב״ג באירוע הזה מייצרת בנו כטייסים תחושה מאוד טובה, כשאתה מכריז חירום אתה יודע שזה מתורגם בפועל להיערכות רצינית". בר הוסיף כי זה לא עניין של מזל, אלא של ניסיון והקפדה על נהלים גם מצד החברה וגם מצד נמל התעופה.

הטייס: "החלטתי להמשיך, לא היה ברור מה הנ (צילום: חדשות)
הטייס: "החלטתי להמשיך, לא היה ברור מה הנ | צילום: חדשות



הקברניט סיפר כי באירוע החירום הספציפי הזה היה זמן רב מאוד להיערך, בשונה ממקרים שונים בהם הטייס מכריז על החירום ברגע ההמראה או רגע לפני הנחיתה. הוא הסביר כי המטוס השלים את טיסתו לישראל כיוון "שלא כל אירוע חירום מחייב נחיתה מיידית".

"דווקא בתקלות גלגל משקל קל של המטוס הוא יתרון. כשמשלימים את הטיסה ליעד כמות הדלק יורדת ומקלה על המטוס את הנחיתה". הקברניט סיפר כי החשש הגדול היה שפיצוץ הצמיג יגרום לתקלה במערכת אחרת, מה שיכול לגרום להיסחפות מהמסלול.