נמל התעופה בן גוריון נערך היום (שני) אחר הצהריים להתמודד עם מצב חירום מדרגה שלוש לראשונה מזה חמש שנים, לאחר שמטוס של חברת "אלקטרה אירוויז" ביצע נחיתת חירום בשל תקלה באחד מגלגליו. מדובר בהערכות חירום שהצוותים בנמל לא זוכרים כמותה שנים ארוכות הרבה יותר.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בנמלי התעופה ברחבי העולם קיימים כמה מצבי כוננות, עליהם מכריז טייס המזהה תקלה במטוס או חשש לתקלה. מצב הסיכון הראשון, כוננות, קורה בנמלי תעופה באופן יום יומי. הכוננות מופעלת בעקבות חיווי של הטייס על תקלה אפשרית שאינה מסכנת את הנוסעים ואת המטוס. במצב זה נכנסים צוותי הנמל והחירום לקשב, אך לא מתבצעת היערכות מיוחדת.

נמל התעופה בן גוריון (צילום: רויטרס, חדשות)
מהם מצבי החירום הקיימים בנתב"ג? | צילום: רויטרס, חדשות



המצב השני מכונה חירום שתיים, בו מדווח הטייס על סיכון שנשקף למטוס ולנוסעים. הגדרת המצב המדובר מספיקה כדי להקפיץ את כל צוותי רשות שדות התעופה, מד"א, כיבוי והצלה וכוחות חירום נוספים, בהתאם לגודלו של המטוס. ‎

מצב חירום שלוש, שהופעל היום, הוא אינדיקציה וודאית לכך שהמטוס עלול להתרסק בנחיתה. במצב זה מוקפצים כלל כוחות החירום, ביניהם כמו שראינו היום אלפי עובדי רשות שדות התעופה ויותר מ-100 אמבולנסים וניידות של מד"א.

הטייס: "החלטתי להמשיך, לא היה ברור מה הנ (צילום: חדשות)
התקלה בגלגל המטוס | צילום: חדשות

בנוסף, הטיסות בנמל התעופה מוקפאות ומוסטות לנמל אחר. בעבר היה זה נמל התעופה עובדה, שיכל להתמודד עם נפח הטיסות בצורה חלקית, והיום לראשונה תפס את מקומות נמל התעופה "רמון" שבתמנע.

את מצבי החירום מתרגלים כוחות ההצלה ורשות שדות התעופה לאורך כל השנה. רק לפני כשבועיים, קיימו הכוחות תרגיל חירום תעופתי לילי בנתב״ג. בשביל שבמידה ויתרחש אסון תעופתי רחב היקף בנמל, כל אחד מאלפי אנשי הצוות וכוחות החירום ידע בדיוק מה לעשות.