ביום ראשון האחרון, המלחמה בתאונות הדרכים עלתה מדרגה – לפחות בכל הקשור לקרבות הפנימיים בין הארגונים והרשויות השונות. השר ישראל כ"ץ ציין ירידה ראשונה מזה שש שנים במספר ההרוגים בדרכים, ומיהר לנצל את ההזדמנות לתקוף. "אור ירוק וכל עסקני תאונות הדרכים בהלם ובאלם", כתב. "ירידה דרמטית במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, וקולם נדם. אין הון פוליטי ואין את מי לתקוף. המלאכה עדיין רבה, אבל את הצביעות יש לחשוף".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"עמותת אור ירוק ממקדת את המסר בממשלה", מסבירה מנכ"לית משרדו של כ"ץ, קרן טרנר אייל, את המתקפה. "זה נראה לנו לא מקצועי ואולי לא ענייני – ואולי ממניעים זרים". אולם יו"ר ומייסד עמותת אור ירוק, אבי נאור, מתעקש: "זה שטויות". לדבריו, "זה חלק מהתרבות של הפרחת בלונים כדי שאנחנו לא נדבר על העיקר: השאלה מה נעשה ומה לא נעשה. אם מדברים על ציניות, להאשים אותי בזה זה שיא הציניות – איך אני יכול לעשות דבר כזה?".
"יכול להיות שבגלל העבר שלי אני רגיש יותר", מודה נאור. אחיו הגדול ראובן נהרג בתאונת דרכים עוד לפני שנולד, ובבית הוריו אסור היה לדבר על האסון. ב-1995 נחת עליו האסון השני: בנו רן התהפך עם ג'יפ בחולות הרצליה ונהרג, כשהוא בן 20 בלבד. "אני רואה מודעה על תאונת דרכים, ואני יודע מה יעבור על המשפחה - זה ילווה אותם עד יום מותם", הוא משתף.
עם השנים הפך נאור לאיש עסקים מצליח, בין היתר הקים את "אמדוקס". מאז הוא עוסק הרבה בפילנתרופיה, קיבל עיטור מהנשיא וגם את פרס ישראל – אבל לתודעה הציבורית הגיע כשהקים את העמותה. "המצב היה אובייקטיבית גרוע, זו לא רק תחושה שלי כאב שכול", הוא מבהיר. "המספרים, העובדות, הציבו אותנו בערך במקום ה-30 בעולם, כשהמקום הראשון הוא הבטוח ביותר".
אולם מה שהחל כשיתוף פעולה פורה מול הרשויות, הפך במהרה לוויכוח נקוב וארוך בכל הנוגע לאחריות ודרך הטיפול בתאונות הדרכים. תוך שעתיים מפרסום של כ"ץ, בעמותה תקפו את השר בחזרה. "שמחים שהתעוררת אחרי תשע שנות כישלון מהדהד ואלפי הרוגים במשמרת שלך", כתבו ברשתות החברתיות. "ל-150 המשפחות שנוספו למעגל השכול מתחילת השנה, וכעת מתמקדות באבלן, זה כבר לא יעזור". לדברי נאור, "הנורמה הציבורית צריכה להיות כזו שאם שר קשור במחדל שמתמשך שנים וקשור במוות של מאות אנשים, הוא צריך לתת את הדין".
"עמותת אור ירוק חושבת שהיא צריכה לגרום לממשלה לפעול, אבל אני חושבת שהממשלה פועלת", מבהירה טרנר אייל. "אני לא חושבת שאני יכולה לעשות היום יותר ממה שאני עושה. הכי קל להגיד 'אנחנו לא מטפלים בגורם האנושי, אנחנו רק תוקפים את הממשלה' – אנחנו לא בורחים מאחריות, אנחנו חושבים שיש לנו הרבה מה לעשות, אבל אנחנו גם מבינים שהמסרים צריכים להיות 'עזבו את הפלאפונים, תגלו אחריות'".
בענף התחבורה מייחסים את הירידה הזמנית במספר ההרוגים בדרכים גם לשיפור בטיחות כלי הרכב ולהכפלת מספר הניידות בכבישים. גם על התרומה של "אור ירוק" בנושא יש ויכוח. "לצערי, 'אור ירוק', שהייתה ההבטחה הגדולה ביותר בתחום הבטיחות בדרכים בתחילת ובאמצע שנות האלפיים, לא עשתה שום דבר בעשור האחרון", טוען גיל מלמד, עורך אתר thecar. "היא לא חידשה, לא הוסיפה משהו שלא היה קודם – ובעיניי, אם אתה לא חלק מהפתרון אתה חלק מהבעיה".
מנגד, ניצב בדימוס ירון בארי, לשעבר מפקד אגף התנועה במשטרה, חושב אחרת. "הם הציקו לי, העבירו עליי ביקורת – והיא הייתה נכונה ובונה. טוב שיש מישהו שכל הזמן מושך בשרוול ואומר 'חבר'ה, תעשו מה שצריך'. זה מעצבן, אבל זה חשוב".