אין ספק שבשנים האחרונות יש מודעות הולכת וגוברת לסוגיה של הטרדות מיניות. אבל אחד המקומות שבו כולם יודעים שיש הטרדות- ועדיין לא מטופל באופן ממוקד מספיק - הוא התחבורה הציבורית. כמעט כל אישה שנוסעת בתחבורה הציבורית יודעת בדיוק על מה מדובר, יש אפילו חוק בנושא, אלא שהוא לא מיושם. עכשיו מנסים לשנות את התמונה המדאיגה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
לפי סקר שנערך לפני מספר שנים, כמחצית מהנשים בישראל מעידות שהן עברו הטרדה מינית בתחבורה הציבורית, ועדיין מספר התלונות הוא נמוך מאוד. רק 136 תלונות בחמש השנים האחרונות, רובן באוטובוסים, כשברור שהמספר בפועל גבוה משמעותית.
"עליתי לאוטובוס, בשניות הראשונות האוטובוס היה די ריק. איזה 3-4 אנשים אחריי, עלה גבר, נראה בן 50 כזה. הוא התיישב ליידי, שזה מעלה תהיות כי האוטובוס היה ריק", מספרת קרן קורקוס. "לא היה לי ממש לאן ללכת כי הוא ישב מאוד רחב".
קרן נכנסה לסטטיסטיקה הכואבת של הטרדות מיניות בתחבורה הציבורית: "כמה דקות מרגע תחילת הנסיעה היד שלו פשוט מתחילה לזוז. בסופו של דבר היד שלו הגיעה בערך לאמצע הירך שלי", היא משחזרת.
"הוא נגע לי באיבר המין"
בזמן אמת קרן הרגישה ממש חסרת אונים, רק אחרי דקות ארוכות ביקשה ממנו לזוז. לאחר המקרה כתבה עליו פוסט בפייסבוק שהפך לוויראלי. "לא הבנתי את סדר הגודל של התופעה הזאת, כמה זה קורה וכמה נשים חוו את זה באופן ישיר או עקיף".
"ישר הסתובבתי אליו והאינסטינקט שלי היה פשוט לצרוח עליו", נזכרת מ' שהוטרדה גם היא באוטובוס. "צרחתי עליו אם הוא יודע בכלל בת כמה אני, ושהוא חשב שאני בטח ילדה ושהוא נגע לי באיבר המין. פשוט צרחות", מתארת מ'.
"רצתי לאחורי האוטובוס ופשוט התחלתי לבכות ואז כל הנשים באו אליי והוא ברח מהאוטובוס", סיפרה מ'. "הנהג לא עשה כלום, אף אחד לא עשה כלום פשוט".
לבעיה יש ממש פתרון בחוק, הבעיה שבפועל החוק לא מיושם. החוק קובע שבמקרה של הטרדה מינית בתחבורה הציבורית ניתן לפנות אל נהג האוטובוס והוא מחויב לנעול את הדלתות ולנסוע ישירות אל תחנת המשטרה. אלא שבחברות האוטובוסים, מתברר, לא מכירים לרוב את החוק.
"אין לנו נוהל"
"היא חייבת ליידע את הנהג, ברגע שהנהג יודע האחריות עוברת אליו", סיפרה לנו נציגה במוקד השירות של אגד. כשביקשנו להבין מה הנהג אמור לעשות אז, העניינים הסתבכו. "הוא באותו רגע מתקשר למשטרה או קורא לכם.. אני לא יודעת בדיוק מה הסדר", ענתה הנציגה. כשנשאלה אם אין נוהל מסודר, השיבה: "לא, אין לנו". "אני לא יודעת מה עושים אם זה קורה באוטובוס, אברר, אני עוד לא נתקלתי במקרה כזה", אמרו במוקד של דן.
משיחות עם נהגים עולה שגם הם לא תמיד יודעים איך להתמודד עם הסיטואציה. "היא יכולה להיעזר בנהג, אני יכול לעצור את האוטובוס בצד ולהזמין לה משטרה, לדבר עם הקבט"ח בחדר הבקרה שינחה אותי מה לעשות. אני לא יכול על דעת עצמי להחליט מה לעשות", אמר נהג אחד. "הייתי שובר לו את העצמות או שמזמין לו משטרה", אמר נהג אחר, "אבל הוא יכול לברוח גם, לא יודע, לא יצא לי להתעסק עם זה", הוסיף.
חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), בשיתוף עם שר התחבורה ישראל כ"ץ ואיגוד מרכזי הסיוע, החליטו להציב מדבקה בכל האוטובוסים, המפרטת את הזכויות של כל מי שעוברת הטרדה מינית. "מדבקה כזאת שתהיה במרכז האוטובוס לעיני כל. אמירה כזאת היא חשובה ביותר כדי שהציבור כולו ידע שמדובר בעבירה על החוק, כזו שאת יכולה לגשת עליה לנהג האוטובוס, לפעול בעניין, ושהציבור כולו ייקח אחריות", טענה ח"כ רוזין.
קרן קורקוס שהוטרדה באוטובוס משבחת את היוזמה: "משהו בזה שזה יהיה רשום לך מול העיניים שיש לך לאן ללכת ואת יכולה וזה חלק מהתפקיד של הנהג - אין לי ספק שזה היה יכול לעשות שינוי בתגובה שלי".
תגובת אגד: "נהגי אגד מונחים בכל מקרה של נוסע/ת שמתלוננים על הטרדה מינית לעצור ולהזמין משטרה למקום. אם בחרו הנוסע או הנוסעת להתלונן לאחר הנסיעה עליהם לפנות למוקד פניות הציבור ותלונתם תטופל במלוא החומרה. הטענה כאילו אין באגד נוהל לטיפול במקרים כאלה אינה נכונה".