קריסת הגשר בכביש 4 לאחר פגיעת משאית, שככל הנראה נסעה עם מנוף מורם, אינה הפעם הראשונה שאירוע מסוג זה קורה - גם אם הוא הקטלני שבהם. מתיעוד של עמותת "אור ירוק" עולה שלא פעם משאיות עוברות מתחת לגשרים שאינם מותאמים לכך, והתוצאות בהתאם.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בסרטונים שתיעדה העמותה נראית משאית ענק תקועה מתחת לגשר הנמוך ממידותיה, גרר שאינו מצליח לעבור מתחת לגשר אחר וכן משאית עם מנוף מורם חלקית שפוגע בגשר ומוביל לקריסת קורה ממנו - שפגעה במונית שירות שחלפה גם היא מתחת לגשר שבריר שניה לאחר מכן. התיעודים מגיעים מכביש 1 לכיוון ירושלים, כמו גם בחיפה ובצ'ק פוסט, לכיוון כביש 70.
מנתוני "אור ירוק" עולה כי מתחילת השנה נהרגו מעל 40 בני אדם בתאונות דרכים במעורבות משאיות מעל 3.5 טון. בשנה שעברה נהרגו 77 בני אדם בתאונות דרכים עם משאיות לעומת 65 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים עם משאיות בשנת 2015 - עליה של 18%. כלי רכב כבדים מהווים כ-3% מסך כלי הרכב בישראל בלבד, אבל מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה יותר באופן ניכר.
"נושא כלי הרכב בישראל סובל מהזנחה רבת שנים, כאשר חסרים אלפי נהגים וכלי רכב כבדים רבים נעים ברגעים אלו על הכבישים עם ליקויי בטיחות חמורים", מאשים יו"ר העמותה, ארז קיטה. "הכי קל להאשים רק את הנהג, אבל חייבים לבדוק האם הנהג קיבל את ההכשרה הנכונה והאם הוא עבד על פי שעות העבודה המותרות ולא מעבר. כל תאונה של משאית היא פוטנציאל למגה תאונה עם נפגעים רבים. הגיע הזמן שמשרד התחבורה יסדיר את הכשלים בענף הרכב הכבד על ידי הגברת האכיפה בצדי הדרכים והכנסת הטכוגרף הדיגיטאלי שמונע נהיגה מעל שעות העבודה המותרות בחוק. משרד התחבורה נכשל בהסדרת ענף הרכב הכבד בישראל", סיכם.
בתיעוד מהדקות שלפני התאונה הקטלנית אמש בכביש 4, נראית המשאית הפוגעת כשהמנוף שמוצב על גביה מורם. בשל המנוף, המשאית חרגה מהגובה המותר ופגעה בגשר והובילה לקריסתו החלקית. החלק שנפל על המשאית שקל כ-30 טון ומחץ למוות את נהג המשאית, גבר כבן 60, שמותו נקבע במקום. מדובר בנהג מקצועי שעובד מעל 20 שנה, ומספר העבירות שצבר נחשב מינורי ביחס לוותק שלו על הכביש. גורמי חקירה הגדירו את הנהג כנהג מקצועי, אחראי ונורמטיבי, ולא מצאו בעברו עבירות מהסוג שאתמול הוא ביצע.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "עמותת אור ירוק פועלת ממניעים פוליטיים צרים ורצון לנגח את הממשלה בכל דרך, תוך הטחת האשמות מופרכות כנגד משרד התחבורה, ללא קשר למציאות ולאחריות הנהג שנסע עם מנוף מורם בניגוד לכל הנהלים וגרם לקריסת הגשר.יצוין כי על פי התקנות, כל משאית עוברת 3 בדיקות בטיחות בשנה: בדיקת בלמים, בדיקת חורף ומבחן רישוי שנתי. בדיקות אלה הם תנאי הכרחי לחידוש רישיון הרכב של המשאית.
"בנוסף לכך, מחויבת כל משאית בבדיקה בטיחותית אחת לחודש על ידי קצין הבטיחות של החברה שחייב לאשר ולחתום על טופס כשירות של המשאית. כמו כן, משרד התחבורה מבצע מדי שנה בדיקות פתע לעשרות אלפי משאיות הנוסעות בדרכים. משרד התחבורה פועל בימים אלה מול כל הגורמים הרלוונטיים להחלת הטכוגרף הדיגיטלי בכל המשאיות והאוטובוסים, בהתאם לתקינה האירופאית".