המשטרה קראה אתמול (שני) לציבור הנוסעים בגוש דן לוותר על הרכבים הפרטיים החל מהשבוע הבא ולעבור לתחבורה הציבורית בתל אביב, בשל העבודות על הרכבת הקלה שיגרמו לשיבושי תנועה רבים. אבל האם חברות האוטובוסים ערוכות למצב החדש - ומה יהיו השינויים? בדקנו.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
משרד התחבורה ונת"ע נמצאים בקשר עם החברות שמפעילות את התחבורה הציבורית בגוש דן, אבל אף אחד לא באמת יודע איך התרחיש ייראה בפועל. הצפי: פקקים, איחורים - ובעיקר בלאגן. בחברות מנסים להיערך, אך כבר מודות שהן בעצמן לא יודעות מה באמת יקרה בשטח.
"על הנייר אנחנו יודעים מה יקרה, אבל במציאות שלנו הכל יכול להשתנות ואין לדעת", אמר לחדשות 2 Online בכיר באחת מחברות האוטובוסים. "אף אחד לא יודע להגיד מה ההיקפים וצריך להיערך לזה שעוד רבים ישתמשו בתחבורה ציבורית, כאלה שלא עשו זאת בעבר, מכורח הנסיבות".
בחברת דן אומרים כי מזה חודשים רבים הם עוסקים בהכנות למועד תחילת העבודות עם אנשי משרד התחבורה והגורמים המקצועיים. בין היתר, מבצעת החברה שינויים במסלולים ובתחנות הקווים שעוברים כיום באזורי העבודות.
בחברה ציינו כי הנהגים שלהם מקבלים הדרכות ומוזמנים לכנסי הסברה בנושא, וכי מושקעים עוד משאבים בשל ההאטה הצפויה במהירויות הנסיעה. "אנחנו משפצים ומחדשים אוטובוסים לשם תגבור הקווים בעקבות האטה במהירויות הנסיעה", ציינו.
בחברה מוסיפים שני קווים חדשים - 20 ו-21 - ומסלולם יהיה סובב תחנות הרכבת בתל אביב. בנוסף, קו 1 יתוגבר וקו 189 יתוגבר בעזרת מטרוניות. החברה תפעיל בשטח מפקחים על תפעול הקווים ותעמיד בחניונים אוטובוסים שיהיו בהיערכות לתגבור.
בחברת אגד אמרו כי לא צפויים שינויים דרמטיים במפות התנועה בימים הקרובים. עם זאת, ייתכנו שינויים בלוחות הזמנים בשל עומסי התנועה הצפויים. קו 192 וקו הלילה 425 מתל אביב ייסעו על פי המסלולים המקוריים עד צומת הרחובות בצלאל יפה ויהודה הלוי. הם ימשיכו ישר ויפנו שמאלה לרחוב לבונטין, שמאלה לרחוב מקווה ישראל, ימינה לדרך מנחם בגין ומשם ימשיכו על פי המסלולים המקוריים. תחנת "מקווה ישראל/יהודה הלוי" תועתק מזרחה ותוצב ברחוב מקווה ישראל, מיד לאחר רחוב לבונטין.
קווי הלילה 296, 299, 425, 489 לתל אביב ייסעו על פי המסלולים המקוריים עד צומת הרחובות הרכבת ולבונטין. הם יפנו שמאלה לרחוב לבונטין, ימינה לרחוב מקווה ישראל ויתחברו לרחוב יהודה הלוי. משם ימשיכו הקווים במסלוליהם המקוריים.
בחברת קווים רכשו 15 אוטובוסים והם יפעילו את חניון "חנה וסע" במצפה מודיעין. החברה תפעיל "שאטלים" לתל אביב, ובשעות השיא ייצא אוטובוס בכל 12 דקות. בשעות השפל - כל 20 דקות. החניון עצמו כבר מוכן, ובחברה מחכים לאות ממשרד התחבורה. החניון צפוי להיות מופעל כבר בשבוע הבא. כרגע לא צפויים שינויים בקווי החברה.
במקביל שיפצה החברה 20 אוטובוסים לצורך "מילואים". "אנחנו מכינים את האוטובוסים לשני מקרים אפשריים: תגבור של אוטובוסים של החברה במידת הצורך והשאלה ותגבור של חברות אוטובוס אחרות, בהסדר שיקבע משרד התחבורה", הסביר גורם בחברה.
סוגיה נוספת שמעוררת תהיות היא המחסור בנהגי האוטובוס, שמורגש בחברות השונות. החברות עצמן מנסות לגייס נהגים, ויחד עם משרד התחבורה יוזמות פעולות שונות כדי לעודד אנשים להצטרף למקצוע. כך למשל בחברת קווים החלו לפנות למגזר החרדי, בניסיון לגייס נהגים גם שם.
בחברת מטרופולין אומרים כי קיבלו הנחיות מסודרות ממשרד התחבורה ונת"ע. "בהתאם להנחיות אלו, מעמידה החברה אוטובוסים ונהגים ייעודיים, שייתנו מענה לצרכים בשטח ויותאמו לשינויים בקווים או במסלולים", ציינו. בשלב ראשון יוסט קו אחד בלבד של החברה - קו 147 - ברחוב יהודה הלוי.
מה קורה ברכבת ישראל?
כמובן שבמסלולי הרכבת עצמם אין שינוי, אבל הצפי הוא שרבים יחלו לקחת רכבות בתוך תחנות תל אביב, כדי לא להיתקע בפקקים הצפויים ברחובות תל אביב. לבקשת משרד התחבורה, יתווספו כ-14 רכבות בשעות השיא לצורך עיבוי התחבורה הציבורית בגוש דן במהלך העבודות להקמת הקו האדום. כל רכבת תוכל להכיל כאלף נוסעים.
שלוש רכבות לכל כיוון יתווספו בשלוש שעות השיא בבוקר (06:00-09:00), וארבע רכבות לכל כיוון יתווספו בארבע שעות השיא של אחר הצהריים (15:00-19:00).
ולא רק בתחבורה הציבורית נערכים לשיבושי התנועה בגוש דן. גם מגן דוד אדום מתכוון לתגבר את מערך האופנועים בתל אביב במטרה לא לפגוע בזמני התגובה במקרי חירום. "בתקופה הקרובה צפויים תושבי תל אביב להיתקל ביותר אופנועי הצלה", נמסר מהארגון. "המטרה היא להבטיח שכל קריאה בעיר תזכה למענה המהיר ביותר".