כמעט אסון במרכז הארץ: לפני כשבועיים, נהג רכב פרטי בשנות ה-30 לחייו איבד שליטה על רכבו מכיוון שנסע במהירות גבוהה בעיקול חד בכביש 44, וכתוצאה מכך הוא סטה לנתיב הנגדי, התנגש ברכב אחר שנסע מולו - והתהפך. מצלמת הרכב של אסף, שנסע מאחור, תיעדה את האירוע המסוכן ואת הנהג יוצא מרכבו ורץ לסייע לנהג שנפצע באורח קל.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בעמותת אור ירוק ציינו כי מהירות הנסיעה של כלי הרכב נחשבת לאחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר בבטיחות בדרכים. המהירות משפיעה על הסיכון לתאונת דרכים ועל חומרת תוצאותיה. ככל שהמהירות גבוהה יותר, כך גדל המרחק שעובר הרכב בטרם יעצור כתוצאה מכך, גדל הסיכוי להתנגשות בין שני כלי רכב או בהולך רגל.
קיים קשר סטטיסטי חזק מאוד בין מהירות ובטיחות בדרכים. קשר זה עקבי מאוד: כאשר המהירות יורדת כך גם מספר התאונות או הנפגעים יורד; כשהמהירות עולה יעלו גם מספר התאונות או הנפגעים. נהיגה במהירות מופרזת היא הגורם השני לתאונות דרכים בישראל קטלניות בשנת 2017 כאשר באותה שנה אירעו 62 תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד) בשל נהיגה במהירות מופרזת.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "נהיגה במהירות מופרזת או כזו שאיננה תואמת את תנאי הדרך מסוכנת ועלולה לגרום לתאונה קטלנית. מהירות מופרזת היא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים קטלניות ובכל שנה עשרות בני אדם נהרגים בשל כך. כדי לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה, חייבים להגביר את המודעות בקרב הנהגים לנקודות תורפה בכביש, לעיקולים חדים ומסוכנים ולעשות שימוש גם באמצעים שונים על מנת לרסן את מהירות הנסיעה. כמו הצרת כבישים ונתיבים או אמצעים אחרים שיאלצו את הנהג להאט את מהירות הנסיעה וימנעו את התאונה".
"במזל גדול לא התרחש כאן אסון כבד אלא תאונה שהסתיימה בפצועים בלבד", הסביר קיטה. "אבל כדי שמקרה דומה לא ישנה יש לבדוק את תנאי הכביש ולוודא כי נהגים לא נוסעים במהירות מופרזת, ובמקביל לבחון האם להקים הפרדה קשיחה בין הנתבים שתמנע מעבר של כלי רכב מנתיב אחד לנתיב הנגדי. אסור להתעורר רק כאשר תתרחש תאונה קטלנית ואז לבצע את אותם פעולות מצילות חיים".
ליצירת קשר עם הכתבת: avivitm@ch2news.co.il