למרות מחאות התושבים - סגירת שדרות ירושלים ביפו צפויה להתחיל מחר (חמישי), במקביל לדיון בעתירתם המנהלית. כ-200 עסקים ואלפי משפחות ינותקו לאלתר מציר התחבורה המרכזי, שעתיד להפוך למדרחוב ונתיב רכבת קלה. בשלב הראשון לא תתאפשר הנסיעה בשדרות ירושלים במקטע הרחובות נחל הבשור – דרך שלמה, לנוסעים לדרום ובמקטע הרחובות נחל הבשור – ד"ר ארליך, לנוסעים לצפון. ב-10 ביוני ייסגר המקטע בשני הכיוונים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
התוכניות המקוריות דיברו על השארת נתיב תחבורה ציבורית פתוח, אך חודש בלבד לפני תחילתן נודע לתושבים כי הוחלט לסגור את הציר לתנועת רכבים לגמרי. גורם שהיה מעורב בתהליך התכנון סיפר לחדשות Online כי הצורך התכנוני לסגור את שני הכיוונים במקביל עלה בדיונים עם העירייה עוד לפני יותר מחצי שנה. התקיימו לא מעט דיונים בין נת"ע והעירייה על מנת למצוא פתרונות והקלות, אך לדבריו העירייה קיבלה החלטה סופית רק בחודש שעבר, מה שהביא להודעה המאוחרת לציבור. בעלי העסקים שחתמו על חוזי שכירות ארוכי תווך או רכשו עסקים באזור זועמים.
בעיריית תל אביב הגיבו לדברי הגורם: "כאמור, יידוע הציבור והקשר מול הקהילה בשדרה הינו באחריות נת"ע, כפי שהיה בכל שלבי העבודות בפרויקט הקו האדום. ניתן לפנות אליהם לקבלת מענה".
"זה גזר דין מוות לאנשים שלא ביצעו שום פשע", אמר בכאב הרצל כהן ציון, בעל השווארמה המפורסמת הנושאת את שמו, "לאנשים ששירתו בצה"ל, הקימו עסק, עבדו 51 שנה, עשו מוסד ואימפריה בעשר אצבעות, בשתי ידיים וחונקים אותנו". שכנו מעברו השני של הרחוב, יגאל קנדיוטי ממחסן גבינות הוסיף: "העסקים הולכים לקרוס פה, זה ביזיון מה שעשו כשהחליטו לסגור שני צדדים במכה".
"לא רוצה כסף, רק להתפרנס"
"זה מקור הפרנסה היחידי שיש לי, יש לי שני חיילים בצבא - איך אני יכול לחיות?", תהה קנדיוטי, והצהיר: "יגמרו אותנו פה. יש פה הרבה לקוחות שבאים מבחוץ, אנחנו נאכל אותה. אני לא רוצה כסף, רוצה רק שיתנו לנו לחיות להתפרנס בכבוד".
"תהיה קריסה מוחלטת של כל יפו", מדגישה נועה מונדשיין, בעלת נועה חזיות בהתאמה אישית. "העסקים פה לא יחזיקו מעמד ללא תנועה של תחבורה ציבורית, שתביא לקוחות לחנויות, את המבוגרים לקופות החולים ואת הילדים לבתי הספר. זה עוד מסמר בתהליך הג'נטריפיקציה שכבר קורה ביפו - יש פה רצון להחליף את התושבים".
החשש האמיתי של התושבים הוא כי סגירתו של נתיב התחבורה תביא להפסדים שלא יעמדו בהם. עם אבנר סוויט ממעדניית אבנר שוחחנו רגע לאחר שהדריך לקוחה כיצד להגיע: "בת 86 האישה הזאת והיא רוצה להגיע... בחיים לא מצפה להרוויח אותו דבר, יש פה ירידה של בין 30% ל-40%".
על אף ההפסדים המשמעותיים שצפויים, הפרויקט יוצא לדרך מבלי שסוכם על מתווה שכזה עבור התושבים שיינזקו. עיריית תל אביב, בשיתוף משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר, אומנם מפעילה קרן לפיצוי תושבים בסמוך לתחנות התת קרקעיות, אך תושבי שדרות ירושלים אינם נכללים בהגדרה זו. מעיריית תל אביב נמסר בנושא כי אושרו הקלות מסוימות, וכי הם מקווים שתמצא דרך לסייע באמצעות קרן דומה בשיתוף הממשלה.
אולם זכי עזאזמה, בעל סלון על נוזה, מתעקש כי בעירייה מתנערים מאחריות: "כבר עשינו שתי הפגנות לקרוא לראש העיר הנבחר שלנו לבוא לשבת איתנו, והוא מתנער מאחריות. לא בחרנו ישירות את ישראל כ"ץ ונת"ע, אבל כן בחרנו את רון חולדאי".
"חולדאי אמר שהוא יעזור ליפו, כולם בחרו בו פה", מוסיף אבי לב-רון, בעל לב-רון כלים חד פעמיים. "היו פה עם אסף ביחד, וכולם ברחו. אנשי ציבור באים, משקרים לציבור, לא עוזרים, באים לפגוע. אסור שזה יקרה".
בימים אלו מובילים שלושה מבעלי העסקים, מאבק משפטי להסרת הגזרה. בעלי העסקים דורשים להותיר לפחות נתיב תחבורה ציבורית אחד לכל כיוון. העתירה הוגשה שלשום (שני), עם בקשה לצו ביניים שיותיר כרגע את מצב התנועה על כנו. בנוגע לעתירה נמסר מעיריית תל אביב: "עתירה בנושא, ככל שהוגשה כנגד העירייה, תיבחן על ידי הגורמים המקצועיים בעירייה ותענה כמקובל".
עיריית תל אביב פרסמה כי בזמן העבודות יתוגבר מערך התחבורה הציבורית המחבר את יפו לשאר חלקי העיר באופן משמעותי, לרבות שאטל חינמי פנימי שתפעיל העירייה. המדרכות בשדרה תשארנה פתוחות עם מעבר פתוח להולכי רגל כל 150 מטר. שביל אופניים יבנה במרכז השדרה ויישאר פתוח ברוב התקופה. אולם בנתיב שלבים שאמור לסייע גם כן בהתמודדות עם העומסים הצפויים, עוד לא הסתיימו העבודות וכרגע מרבית התנועה מוסתת לרחוב יפת.
"אני לא הולך לשבת בשקט", הבהיר באשיר כבהא מבא לי בורקס, "אלו החיים שלנו, אנחנו אנשים שלמדנו לקום בבוקר וללכת לעבודה, לא עבריינים". אולם ההצהרה הקשה יותר מגיעה מלב רון בסוף דבריו: "שיבואו אחרים, העסק שלי אני אלך למכור אותו למה אני לא אוכל להישאר. אני אמכור את המבנה ואלך מפה".
תגובת עיריית תל אביב: "לצורך קידום ביצוע הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ולהביא להפעלת הקו האדום במועד שקבעה חברת נת"ע, בעוד כשנתיים וחצי, ביקשה החברה מהעירייה לסגור את השדרה לתנועת רכב פרטי. הסגירה תאפשר עבודה לרוחב כל השדרה לרבות הפיכתה לרחוב מנוהל תנועה, התקנת המסילות וחשמולן, הקמת תחנות רכבת קלה לאורך השדרה ושדרוג כל פני הרחוב. בניגוד לנטען, ראש העירייה נפגש עם תושבים מדי שבוע וכך גם גורמי העירייה השונים. בנושא סגירת שדרות ירושלים, בשל ההיבטים המורכבים של הפרויקט הקשר עם התושבים נעשה על ידי קשרי הקהילה של העירייה ושל נת"ע כפי שהיה בכל שלבי העבודות בפרויקט הקו האדום".
מנת"ע נמסר: "אנחנו נמצאים בקשר עם התושבים ובעלי העסקים וקשובים לכל פניה. עם זאת, הסדרי התנועה החדשים הכרחיים להקמת הקו האדום וכל עיכוב או הארכה של לוחות הזמנים יפגעו בלמעלה ממיליון תושבים בגוש דן שהעבודות כבר מתבצעות לידם, והם מצפים להפעלת הקו. שדרות ירושלים שהם היום ציר עמוס וצפוף מאד ייסגרו מעתה לתנועת כלי רכב לקראת הפיכתן למדרחוב על פי תכניות העיריה, והרכבת הקלה שתצא לדרך בעוד כשנתיים וחצי צפויה לשפר משמעותית את איכות החיים של התושבים ואת סביבת המסחר לכל אורכן. בניגוד לטענות, האזור לא ינותק, ויישאר נגיש להולכי רגל ולרוכבי אופניים. בנוסף, תקצבה נת"ע כ-10 מיליון שקלים לשאטלים שינועו סביב הציר לשירות התושבים והעסקים".